• jojon

    Dags att föda- sambo somnar om

    Hej,

    Jag vill ventilera en fråga då jag inte ännu kommit över en sak.

    2015  födde jag en son. Hans pappa och jag hade väl redan då en ansträngd relation av en mängd anledningar.  Det som hände i samband med förlossning var bara ett exempel på ett beteende från min sambo som sårade mig på djupet. Än i dag mår jag dåligt när jag tänker på detta

    Jag skulle vilja be om er ändras åsikter. Överreagerar jag? Kan tillägga att liknande beteende återfinnes i andra situationer  (som påminner om detta).

    Jag skall föda andra barnet. 1a tog 27h. Visste att det kunde gå snabbare med andra. Vattnet går sö morgon 0730. De säger åt mig att stanna hemma. Åker in 23 på kvällen då jag inte känner rörelse. Kommer in och lämnar efter midnatt då allt är som det skall. Runt 02 kommer svaga värkar. Jag tänker att min 6årin skall hinna lämnas på dagis 08. Håller ut men kort däreftrr stegrar smärtan och det är olidligt. Min sambo sover i gästrum då han snarkar o jag pga graviditet behöver sova. Vid 04 kryper jag ner för trappen i olidlig smärta, väcker honom och därefter upp igen och pustar ut och väcker dottern. Sedan; väntar på avförd

    Ropar förtvivlat på sambo som inte  svarar.  Kravlar mig ner i fruktansvärd smärta igen

    Hittar sambo som somnat om. Den enda jag fick höra efter var "vi kom ju fram till bb snabbt ändå". Inget förlåt. Ngn som kan förstå hur kränkt jag kände mig?

  • Svar på tråden Dags att föda- sambo somnar om
  • Madida

    Det finns nog väldigt mycket annat i botten utav detta, sånt som vi omöjligt kan veta. För om jag (som dessutom är höggravid just nu och känslig som tusan) ser till denna händelse du beskriver så är din reaktion ganska starkt överdriven. Just i studen hade jag säkert reagerat och undrat hur fan han bara kunde somna om, men att bära på tunga negativa känslor såhär långt efteråt känns inte sunt eller motiverat alls.

    Sen dyker det upp en mängd med andra frågor när jag läser ditt inlägg men du bad inte om åsikter om något annat så jag stannar här :)


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • jojon

    Ett annat exempel är då jag skulle in för embryo transfer (ivf) som när i tiden bygger på hur hormonstimuleringen fortskrider. Det enda han kunde fokusera på var att mina ägg inte fick vara mogna för äggplock och embryo transfer samtidigt som hans golfweekend med sina killkompisar . Återigen..känslan var kränkt med stort k

  • annabellelee

    Även om han gjorde det av trötthet och inte elakhet hade jag blivit fly förbannad, för sån är jag, och jag sagt honom vad jag tyckte. Och sen hade det varit ur världen.

    2015, detta är TVÅ år sedan! Gräla och rensa luften. Du kan ju inte gå och gräma dig i TVÅ år över att han somnade om.

  • Anonym (V)

    Att han somnade om ifall han inte vaknade ordentligt är inte så konstigt egentligen. Vaknade han ordentligt och bestämde sig för att inte gå upp så är det sjukt märkligt.

    Ännu värre tycker jag det är att han somnat stupfull åå golvet 5 gånger på ett halvår men flera barn hemma! Mannen har ju uppenbarligen stora problem. Skulle inte känna mig trygg med att lämna mins barn med honom.

  • Anonym (...)
    jojon skrev 2018-02-04 17:52:20 följande:

    Hej,

    Jag vill ventilera en fråga då jag inte ännu kommit över en sak.

    2015  födde jag en son. Hans pappa och jag hade väl redan då en ansträngd relation av en mängd anledningar.  Det som hände i samband med förlossning var bara ett exempel på ett beteende från min sambo som sårade mig på djupet. Än i dag mår jag dåligt när jag tänker på detta

    Jag skulle vilja be om er ändras åsikter. Överreagerar jag? Kan tillägga att liknande beteende återfinnes i andra situationer  (som påminner om detta).

    Jag skall föda andra barnet. 1a tog 27h. Visste att det kunde gå snabbare med andra. Vattnet går sö morgon 0730. De säger åt mig att stanna hemma. Åker in 23 på kvällen då jag inte känner rörelse. Kommer in och lämnar efter midnatt då allt är som det skall. Runt 02 kommer svaga värkar. Jag tänker att min 6årin skall hinna lämnas på dagis 08. Håller ut men kort däreftrr stegrar smärtan och det är olidligt. Min sambo sover i gästrum då han snarkar o jag pga graviditet behöver sova. Vid 04 kryper jag ner för trappen i olidlig smärta, väcker honom och därefter upp igen och pustar ut och väcker dottern. Sedan; väntar på avförd

    Ropar förtvivlat på sambo som inte  svarar.  Kravlar mig ner i fruktansvärd smärta igen

    Hittar sambo som somnat om. Den enda jag fick höra efter var "vi kom ju fram till bb snabbt ändå". Inget förlåt. Ngn som kan förstå hur kränkt jag kände mig?


    Du vet ju inte vad som hände medan du var uppe.
    Han kanske är som mig snarkar och sover djupt , jag vaknar inte om man inte skakar liv i mig

    Jag trodde det var nåt värre, som att han sov bredvid dig i sängen och vände sig om
  • cosinus

    Min man och den ena av mina barn är fullständigt omöjliga nattetid. De verkar vakna, svarar på tilltal men är inte alls med i matchen.

    Min man har jag till ex väckt när yngsta var typ en vecka. Sagt att han behöver ta hand om bebisen som är vaken för jag måste på toa. Han tittar på mig, flyttar efter, pratar med mig, lägger ut armen så han ska kunna hålla runt henne och jag lägger ner henne på hans arm. På utsidan av honom (ligger äldre syskon på andra sidan). 3 min senare ligger mannen i fostersällning och sover med ryggen mot bebisen som balanserar på kanten av sängen och han har ingen aning om att han fått henne.

    Finns hur många historier som helst men slutsatsen är att bara för att man tror att de är vakna så betyder det absolut ingenting.

  • Anonym (...)
    cosinus skrev 2018-02-04 21:09:45 följande:

    Min man och den ena av mina barn är fullständigt omöjliga nattetid. De verkar vakna, svarar på tilltal men är inte alls med i matchen.

    Min man har jag till ex väckt när yngsta var typ en vecka. Sagt att han behöver ta hand om bebisen som är vaken för jag måste på toa. Han tittar på mig, flyttar efter, pratar med mig, lägger ut armen så han ska kunna hålla runt henne och jag lägger ner henne på hans arm. På utsidan av honom (ligger äldre syskon på andra sidan). 3 min senare ligger mannen i fostersällning och sover med ryggen mot bebisen som balanserar på kanten av sängen och han har ingen aning om att han fått henne.

    Finns hur många historier som helst men slutsatsen är att bara för att man tror att de är vakna så betyder det absolut ingenting.


    Vad jag skrattade när jag läste detta!!

    Det låter PRECIS som mig!
  • BurningDiamond
    jojon skrev 2018-02-04 19:15:15 följande:

    Ett annat exempel är då jag skulle in för embryo transfer (ivf) som när i tiden bygger på hur hormonstimuleringen fortskrider. Det enda han kunde fokusera på var att mina ägg inte fick vara mogna för äggplock och embryo transfer samtidigt som hans golfweekend med sina killkompisar . Återigen..känslan var kränkt med stort k


    Jag fattar verkligen inte. Om snubben är ett pucko från början, varför väljer du att gå vidare med honom?
  • Anonym (Förstår)
    Annita skrev 2018-02-04 18:47:44 följande:

    Jag förstår att du blev besviken. Eftersom vattnet hade gått hade jag själv förväntat mig att han hade varit mer "beredd" och stöttande. Även om han sover djupt i vanliga fall är man väl i beredskapsläge när ens kvinna ska föda?!


    Jag förstår precis, hade också varit väldigt besviken. Detta är ju en av de största och mest påfrestande händelserna i livet, klart mannen ska vara aktiv och fullständigt beredd.
  • Anonym (...)
    Anonym (Förstår) skrev 2018-02-05 10:11:26 följande:

    Jag förstår precis, hade också varit väldigt besviken. Detta är ju en av de största och mest påfrestande händelserna i livet, klart mannen ska vara aktiv och fullständigt beredd.


    Nu har aldrig upplevt personer som sover djupt.

    Kroppen KAN INTE hålla sig vaken oavsett vad som sker
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (...) skrev 2018-02-05 10:13:20 följande:

    Nu har aldrig upplevt personer som sover djupt.

    Kroppen KAN INTE hålla sig vaken oavsett vad som sker


    Enbart dåliga ursäkter. Eller sjukdom. Men låter inte så i TS fall.
  • Anonym (...)
    Anonym (Förstår) skrev 2018-02-05 19:18:43 följande:

    Enbart dåliga ursäkter. Eller sjukdom. Men låter inte så i TS fall.


    Dålig ursäkt?

    Knappast!

    Scrolla så ser du att flera personer i tråden sover djupt.

    Bara för att du aldrig sett en blåval betyder det inte att de inte finns
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (...) skrev 2018-02-05 19:23:36 följande:

    Dålig ursäkt?

    Knappast!

    Scrolla så ser du att flera personer i tråden sover djupt.

    Bara för att du aldrig sett en blåval betyder det inte att de inte finns


    Självklart kan man sova djupt, men det TS menar och även jag är att i ett sånt här läge håller man sig på allerten. Vi går också här hemma och väntar på att förlossningen ska starta, och min man som vanligtvis inte vaknar när barnen kommer in mitt i natten vaknar nu för minsta lilla, frågar direkt om allt är bra, oavsett när det är.

    Självklart skulle man precis som TS bli oerhört besviken om mannen la sig och somnade om!
  • Anonym (...)
    Anonym (Förstår) skrev 2018-02-06 09:04:42 följande:

    Självklart kan man sova djupt, men det TS menar och även jag är att i ett sånt här läge håller man sig på allerten. Vi går också här hemma och väntar på att förlossningen ska starta, och min man som vanligtvis inte vaknar när barnen kommer in mitt i natten vaknar nu för minsta lilla, frågar direkt om allt är bra, oavsett när det är.

    Självklart skulle man precis som TS bli oerhört besviken om mannen la sig och somnade om!


    Jag somnar alltid hur viktigt det än är.

    Acceptera att vissa människor sover mycket djupt oavsett vad som sker
  • Anonym (M)

    Har typ fått lära min man att säga förlåt. För sådana saker som, de går inte att ändra på, men känns lite bättre av att man vet att den andre inser att det var olämpligt/gjorde ont/etc. Så man vet att dom förstår att dom har gjort nåt fel liksom, även om det inte var med flit..
    Läste något för längesedan om att män är mera lösningsfokuserade.. Men ibland vill man ju bara ha lite medkännande liksom.

Svar på tråden Dags att föda- sambo somnar om