Hur får man bebis 9 mån att sova genom natten?
Jag och barnets pappa har säkert gjort alla fel man kan göra.
Prematur barn fick ett matschema från BvC med tider och mängd mat. Barnet har alltid fått flaska då amningen inte funkade så jag pumpade ur så mycket det gick och sen blandade vi ut med ersättning.
När barnet var ca 2-3mån blev allt jobbigt fy fan vilka nätter vi hade tills jag kastade ut BvCs matschema genom fönstret och försökte lyssna på barnet. Hade jag ammat då hade vi inte vetat hur mycket hon fått i sig osv. Hon ville äta 2-3portioner till kvällen vid 21-22 tiden och sen sov hon som en gris till 9-10 på förmiddagen.
Tror det var vid 8mån som hon tröttnade på rutinerna och ville ha nya så gjorde vi om dem. Läggdags kl19 uppgång ca kl7, nappflaska när hon skulle sova och sen fyllde jag en flaska innan jag gick och la mig och kilade in under hennes arm. Mamma som hade nattjouren fick sova och kunde vara trevlig och rolig på dagen. Vilket jag har svårt med när jag har sömnbrist.
Höll på med det till ca 2års ålder då hon gjorde mig uppmärksam på att hon inte ville ha en flaska. Hon sover hela nätter om hon inte är sjuk eller har mardrömmar.
Du måste hitta det som funkar för ditt barn och dig och resten av familjen. Var kreativ och ha ett öppet sinne så går det nog bra.
Men som någon annan sa lyssna på barnet mer än böcker och teorier.