• Anonym (Funde­rsam 80 talist­)
    Äldre 6 Feb 15:08
    6939 visningar
    30 svar
    30
    6939

    Måste man alltid välja kejsarsnitt om man väntar tvillingar?

    Som frågan lyder, är det nödvändigt att alltid välja kejsarsnitt om man väntar på mer än ett barn? eller kan man föda båda naturligt utan en massa komplikationer och svårläkta förlossnings-skador?
    Någon som har erfarenhet av att föda tvillingar naturligt här? hur gick det? hur lång tid tog själva förlossningen och hur gick läkningen efteråt?
    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Måste man alltid välja kejsarsnitt om man väntar tvillingar?
  • Anonym (Emma)
    Äldre 6 Feb 15:13
    #1

    Du behöver inte föda med kejsarsnitt. Har bekanta som fick barn för 6 år sen (Uppland), hon födde vaginalt. Hon ville inte ha kejsarsnitt. Minns inte om hon blev igångsatt.

  • modsey
    Äldre 6 Feb 15:13
    #2
    Anonym (Fundersam 80 talist) skrev 2018-02-06 15:08:59 följande:

    Som frågan lyder, är det nödvändigt att alltid välja kejsarsnitt om man väntar på mer än ett barn? eller kan man föda båda naturligt utan en massa komplikationer och svårläkta förlossnings-skador?

    Någon som har erfarenhet av att föda tvillingar naturligt här? hur gick det? hur lång tid tog själva förlossningen och hur gick läkningen efteråt?

    Tacksam för svar.


    Absolut inte. Vanligt att föda vaginalt
  • Anonym (Greta­)
    Äldre 6 Feb 15:40
    #3

    Min bästa vän födde sina tvillingar vaginalt , tog typ 5 timmar. Inga problem.

  • LFF
    Äldre 6 Feb 15:46
    #4

    Nej. Vi trodde det skulle bli planerat snitt då ettan låg i säte på näst sista ultraljudet. Trodde inte han kunde flytta sig men tji fick vi. Blev igångsatt men det slutade i snitt ändå då min kropp tog helt slut. På barnen märktes inte ett skit av igångsättningen utan de mådde prima.

  • Äldre 6 Feb 15:48
    #5

    Min granne födde tvillingar vaginalt och det gick bra

  • Anonym (??)
    Äldre 6 Feb 16:01
    #6

    Vad har du fått det ifrån att man alltid föder med snitt? Det gör man ju bara vid komplikationer precis som alla andra... även om det är vanligare med alla möjliga sorters komplikationer förstås när det är två.

  • Äldre 6 Feb 17:28
    #7
    +1

    Jag födde mina tvillingar vaginalt utan komplikationer. Jag hade fått välja snitt trots att båda låg med huvudet neråt. Ingen tvingas till vaginal födsel med tvillingar, men man får förutsatt att båda har bra läge.

    För mig gick allt jätte bra, och tvåan föddes 11 minuter efter ettan. Men har även hört om en hel hög exempel där tvåan inte kommit ner, och det blir vaginal födsel och kejsarsnitt.

    Även mig informerade man om att risken för akut kejsarsnitt fanns med tvåan.

    Men jag var på benen samma dag, mådde bra och hade en jätte bra vaginal förlossning.

  • Anonym (X)
    Äldre 6 Feb 19:56
    #8

    I det landsting jag födde mina tvillingar i, krävde de att tvilling 1 ligger med huvudet ner för en vaginal förlossning. Hur tvilling 2 ligger spelade ingen roll, då de kan vända det barnet. Vi planerade för vaginal förlossning då TV 1 låg med huvudet ner och TV 2 på tvären. Dock blev det för trångt, så TV 1 lade sig också på tvären och det blev planerat snitt istället. Min mamma är barnmorska i ett annat landsting och där får man föda vaginalt även om TV 1 ligger i säte, så det verkar variera mellan landstingen.

  • Anonym (L)
    Äldre 6 Feb 19:59
    #9

    En i min närhet fick tvillingar, födde naturligt och allt har gått hur bra som helst.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 6 Feb 20:11
    #10

    Det beror på hur barnen ligger . Jag födde tvillingar med snitt och det gick jättebra, inga problem alls.

Svar på tråden Måste man alltid välja kejsarsnitt om man väntar tvillingar?