• Erica94

    Komplicerat förhållande till mat, "allt" är äckligt...

    Jag är EXAKT likadan! Jag kan verkligen inte äta någon som jag inte tycker om. Tyvärr har jag inget vettigt tips till dig, men följer tråden och hoppas att någon annan har en lösning på problemet.

    Vad äter du i matväg? Kan du få ihop en vettig matsedel för veckan? Äter du några grönsaker?

  • Erica94
    Anonym (SED?) skrev 2018-02-06 18:31:40 följande:

    Det skulle kunna vara det som kallas för selektiv ätstörning (SED).


    Det tror jag inte. Vid selektiv ätstörning äter man oftast inte godis eller fika heller, vilket ts gör. Gissningen var bra dock!
  • Erica94
    Anonym (ppp) skrev 2018-02-07 16:27:04 följande:

    Men det är ju just selektivt, dvs man äter vissa saker. Äter man fika så är det väl andra saker man inte äter? Jag har inte hört att det skulle vara så att äter man fika så kan det inte vara selektiv ätstörning? 


    Såhär skriver man på www.selektivatstorning.se

    ?En tydlig skillnad mellan ett "normalt" kräset barn och ett barn som uppvisar symptom på SÄ är att ett kräset barn oftast tackar ja till godis och fikabröd medan ett barn med SÄ är selektiv även med sötsaker. Kanske äter han/hon endast en sorts kakor (av ett visst märke!), en sorts godis eller bara vit (vanilj) glass.?

    Vet inte riktigt om den informationen är korrekt, men det är vad jag själv fått fram när jag sökt efter information för egen del.
  • Erica94
    Anonym (Petnoga) skrev 2018-02-07 15:28:45 följande:

    Skönt att man inte är ensam, ibland känns det verkligen så! Extra svårt är det när man vet att man borde äta nyttigare, men det blir så mycket svårare än det ska behöva vara.

    Jag äter väldigt, väldigt dåligt. Jag har inga barn än, så jag äter väl mest det som faller mig in. Jag har ca 10 maträtter som jag gillar, och dem försöker jag göra så ofta jag kan, ofta så att en rätt räcker i 2-3 dagar. Tyvärr är det ju mycket kolhydrater och kalorier i det mesta, och jag är dessutom expert på att ersätta måltider med choklad eller annat snacks, eftersom det är snabbare, ofta godare osv.. Grönsaker ingår inte i min kost alls egentligen, annat än i tortilla, där jag har i gurka och ibland tomat. Jag måste ju ha alla näringsbrister man kan ha, nu när jag börjar tänka efter..


    JA MEN TACK TACK TACK!! Så skönt att höra någon som verkligen förstår detta! Det är verkligen likadant för mig. Jag äter framförallt pasta men ibland potatis/ris, alltid som huvudsaklig måltid. Alltså väldigt lite av tillbehöret (kött). Och som du säger blir det samma mat flera gånger i veckan. Jag är också mycket för att skippa maten och äta godis istället, vilket är hemskt. Tack och lov påverkar det inte min vikt MEN det går ju knappast att dra ner på den heller när man är ?såhär?. Vilket jag verkligen vill.. som sagt, jag har inga vettiga tips då ingenting faktiskt fungerar..

    Läste dock att man skulle börja med att äta livsmedel som till stor del liknar saker man redan äter och då EN sak i taget att vänja sig med. Jag tror dessvärre på underverk direkt och vill gilla allt direkt, vilket verkligen inte händer.
  • Erica94
    Anonym (Petnoga) skrev 2018-02-07 15:28:45 följande:

    Skönt att man inte är ensam, ibland känns det verkligen så! Extra svårt är det när man vet att man borde äta nyttigare, men det blir så mycket svårare än det ska behöva vara.

    Jag äter väldigt, väldigt dåligt. Jag har inga barn än, så jag äter väl mest det som faller mig in. Jag har ca 10 maträtter som jag gillar, och dem försöker jag göra så ofta jag kan, ofta så att en rätt räcker i 2-3 dagar. Tyvärr är det ju mycket kolhydrater och kalorier i det mesta, och jag är dessutom expert på att ersätta måltider med choklad eller annat snacks, eftersom det är snabbare, ofta godare osv.. Grönsaker ingår inte i min kost alls egentligen, annat än i tortilla, där jag har i gurka och ibland tomat. Jag måste ju ha alla näringsbrister man kan ha, nu när jag börjar tänka efter..


    JA MEN TACK TACK TACK!! Så skönt att höra någon som verkligen förstår detta! Det är verkligen likadant för mig. Jag äter framförallt pasta men ibland potatis/ris, alltid som huvudsaklig måltid. Alltså väldigt lite av tillbehöret (kött). Och som du säger blir det samma mat flera gånger i veckan. Jag är också mycket för att skippa maten och äta godis istället, vilket är hemskt. Tack och lov påverkar det inte min vikt MEN det går ju knappast att dra ner på den heller när man är ?såhär?. Vilket jag verkligen vill.. som sagt, jag har inga vettiga tips då ingenting faktiskt fungerar..

    Läste dock att man skulle börja med att äta livsmedel som till stor del liknar saker man redan äter och då EN sak i taget att vänja sig med. Jag tror dessvärre på underverk direkt och vill gilla allt direkt, vilket verkligen inte händer.
Svar på tråden Komplicerat förhållande till mat, "allt" är äckligt...