• Anonym (Fattig student)

    Borde jag betala hyra??

    Jag bor ofta hos min pojkvän även om jag inte officiellt flyttat dit ännu. Jag bor hemma hos mina föräldrar och min pojkvän har en bostadsrätt (han är lite äldre, har sitt barn varannan vecka, jobbar osv). Jag sover hos min pojkvän de allra flesta nätter har egen garderob där, mesta av mina kläder/prylar är där men har kvar mitt rum hemma.

    Min pojkvän har aldrig nämnt något om hyra eller betala för mat, räkningar osv. Utan de här ideerna kommer från min mamma. Det är HON som säger att jag borde börja betala hyra hos min pojkvän och att du bor ju praktiskt taget där.

    Jag har studiebidrag men tar inte studielån så jag har knappt några pengar alls men mamma säger att jag får ta studielån så att jag kan betala hyra/mat och att jag snyltar på honom annars. Men han har ALDRIG kallat mig snyltare eller sagt ett ord om att jag skall betala för något.

    Jag älskar honom jättemycket och är givetvis tacksam för att han tar hand om mig och att jag får bo hos honom hur mycket jag vill och han säger inte "Min lägenhet" utan "Vår lägenhet".

    Borde jag betala?

  • Svar på tråden Borde jag betala hyra??
  • sextiotalist
    Anonym (Fattig student) skrev 2018-02-07 09:05:58 följande:
    Nu lät du precis som min mamma:) Men jag vill ju ändå leva med honom hos honom. Varför måste jag då bo själv och skaffa egen lägenhet först? Jag kommer ju inte vara i den lägenheten ändå... utan den kommer ju bara stå där tom. Jag vill ju inte bryta upp med honom eller träffa honom mindre än jag gör heller? Jag vet andra par där bägge har flyttat hemifrån direkt ihop gemensamt utan att bo själva innan.
    Nu ja, men vet du om du vill det om ett år. Du är ju ändå rätt ung och det brukar hända rätt mycket.
    Ja, det är väldigt klokt, mest för att man vet att man kan göra det. Det är inte alltför sällan man läser inlägg här då kvinnor (och även män) aldrig bott själva och vet inte ens vad det innebär och därför väljer att inte lämna ett förhållande som inte fungerar. För att man vet inte hur det är att leva ensam.

    Ja, det finns tusentals par som flyttat ihop direkt hemifrån men det är inte alltför sällan det första förhållandet inte är det man kommer leva i resten av sitt liv (ja, jag vet att du kommer protestera nu) så bara att det fungerar nu bland dina vänner vet du inte vad som händer om 5 år.

    Jag har några goda råd till unga personer
    Några saker man bör ha bakom sig innan man skaffar familj
    En trygg anställning
    Bott själv ett tag, så man vet att man kan det
    Levt ihop med den andra blivande förälder (och helst bör några magsjukor passerat, för då är man i sin allra sämsta roll)
    Att det inte alltid blir så, det vet jag, men ha det som en tanke.
  • Anonym (X)

    Hur gammal är du?

    Även om du inte vill flytta till eget boende är det bra att planera, även sin ekonomi, för att veta vad som behövs för att klara sig.

  • Erica94

    Sånt här gör verkligen att jag tappar hoppet om vår generation. VARFÖR betalar du inte mat? Att han inte säger något är inte skäl nog, oavsett hur mycket du hjälper till med hushållsarbete och barn. Om du har studiemedel får du ju ca 5000kr. Vad gör du med dessa pengar? Shoppar upp? Sparar?

    Hur som helst, du borde ju ha råd att veckohandla någon gång i månaden? Eller hjälpa till med hyran till viss del?

    Jag flyttade in hos min pojkvän efter gymnasiet. Jag gick på timmar och jobbade ett par dagar i månaden. Självklart la jag varenda krona på mat eller gemensamma utgifter! Även att jag inte behövde. Jag ville helt enkelt göra rätt för mig. Det borde du också göra. Tycker du inte att dina pengar räcker får du helt enkelt ta studielån precis som majoriteten av alla ungdomar som studerar.

  • Anonym (X)
    Erica94 skrev 2018-02-07 09:41:03 följande:

    Sånt här gör verkligen att jag tappar hoppet om vår generation. VARFÖR betalar du inte mat? Att han inte säger något är inte skäl nog, oavsett hur mycket du hjälper till med hushållsarbete och barn. Om du har studiemedel får du ju ca 5000kr. Vad gör du med dessa pengar? Shoppar upp? Sparar?


    Sen när får man 5000 i studiebidrag?
  • nevermind
    Anonym (Svea) skrev 2018-02-07 08:10:20 följande:
    Gemensam ekonomi är inte det "normala". Normalt är att varje par gör som de vill. En del har helt separat ekonomi, en del helt gemensam och en del någon blandvariant.
    Instämmer.
  • Poppy75

    Jag tycker att ni själva bestämmer över era liv och gör det som passar er. Sen tror jag att det är bra om man lär sig att prata om ekonomi med sin partner. 

  • Anonym (K)

    Tycker din mamma verkar väldigt vettig, lyft frågan om att eventuellt bidra med pengar till hushållet och se vad han säger. Det innebär ganska mycket att för den ena parten att den andra faktiskt frågar detta och inte bara glider med, jag tror det kommer uppskattas mycket av din kille att du visar att du tänker på detta.

    Din kille är en ensamstående pappa, det kan ekonomisk vara rätt hårt men käns som att du borde vetat om han fick kämpa en del för att få ihop det.

    Har man flyttat hemifrån som du i princip har gjort då tar man studielån om det behövs utan att gnälla eller så jobbar man. Man kan inte hävda att man inte har några pengar, det handlar om ett val man gör.

  • Anonym (Suck)

    Din mamma har helt rätt och du kommer få extremt svårt att ens överleva den dag du blir ensam eftersom du aldrig lärt dig någonting!

Svar på tråden Borde jag betala hyra??