Inlägg från: A73H |Visa alla inlägg
  • A73H

Kamouflagekläder

Bempa: "Men bara för att det är kamouflagemönstrat så handlar det ju inte om krigskläder"

???!!!???

Nej, nu får ni nog förklara för mig som inte fattar...kamouflagekläder...om de inte ska associeras med krigskläder - vad i hela fridens namn ska de då associeras med?! Pröva att surfa in på en modesida i ett land som varit drabbat av krig nyligen och kolla hur bra kamouflagekläder står sig där som mode liksom.....larvigt! Klart att det är krigskäder!!! Modernt och chict i vår trygga ankdamm Sverige, men en oerhört stark symbol för något annat i de allra flesta länder i världen! Kamouflagekläder till små barn stavas B-E-D-R-Ö-V-L-I-G-T!!!! Sorry!

• A73H

Har läst igenom tråden och måste återigen HÄPNA över de pro-kamouflagekläder inlägg jag ser..."det är bara ett mönster..." "..ingenting med krig att göra..."... My god! Jag svimmar! Håller med vem det nu var som skrev att då måste det ju vara okej att sätta på sin 5 åring en top med "villig" tryckt tvärs över bröstet...för mig är det bara ett positivt ord som jag inte alls förknippar med en sexuell handling! Eller spetstop o string till min fyraåring - DET ska jag köpa för spets är ju bara ett material och string är ju bara ett särskilt underklädessnitt! Eller?....Hmmm...kan det vara så att vissa saker symboliserar något annat som man kanske inte vill stå för egentligen..... Jag vägrar acceptera att det finns folk överhuvudtaget som helt ärligt hävdar att kamouflagekläder inte ska förknippas med krig - åk omedelbums på moderesa till Bagdad! Ja, för det är väl inte för att det är krig som alla har kammokläder? Det är väl för att det är modernt? *morr* Maken till okunskap!!!!!!

• A73H

Nja...nu är det väl inte den gröna färgen som specifikt förknippas med krig utan själva mönstret, eller hur...? Och nej, jägare har inte traditionellt använt kamouflagemönstrat utan helgröna kläder, och DET får man naturligtvis ha hur mycket man vill utan att det är särskilt provocerande - tror inte att Kermit hade någon slags militär anknytning...

• A73H

Det är ofattbart att inte fatta att kamouflagekläder associeras med krig och militärer! Jag har verkligen inget mer att säga i frågan, blir bara helt galet upprörd över dumhet och okunskap!!!!! För att inte tala om den RESPEKTLÖSHET det innebär att använda krigskläder som en chic modetrend när det för största delen av världens befolkning är förknippat med mord, våld, förtryck och diktatur! Men så skönt att det inte rör oss här i lilla trygga trendiga Sverige........undrar vad våra flyktingar o invandrare tycker?.... Härligt att fly från ett krig och sedan bli påmind om det varje dag....

• A73H

Håller med Skrattmås! Bonanza SITTER på universums sanning!...
    Och DELM, jag tror att du missar poängen med hur ett debattforum fungerar! Man ska inte alls sluta läsa när man ser inlägg som inte speglar ens egna åsikter, det är då man ska fortsätta argumentera för sin egen åsikt. Det du håller på med nu har inenting med ts fråga att göra, du har åsikter om Bonanzas sätt att föra en diskussion och DET har faktiskt än mindre med den seriösa debatt du eftersökte, att göra. Bara ett tips...

• A73H

Hoppla, DELM, då är det visst JAG som är skyldig DIG en ursäkt...*fniss* Tänk så det kan bli.....

• A73H

Fast Melancholic, jag tror precis tvärtom! Jag tror att jättemånga får jätteotäcka associationer och mår riktigt dåligt över att springa in i kammokläder till höger och vänster!

• A73H

Men adrenalin - nu har du skrivit att DU inte associerar kamouflagekläder med krig flera gånger, men att kamouflagekläder rent generellt sett förknippas med krig och militär måste du väl ändå kunna se? Eller?

• A73H

Pop kläder är randiga, ellr hur?.... Tror det var så det var tänkt...

• A73H

Vill också haka på Bonanza och poängtera att kamouflagemönster inte på något sätt är en symbol för krig som t ex korset är en religiös symbol och därför har en djupare innebörd. Det är, precis som Bonanza skrev, framtaget för att användas i krig och ANVÄNDS dagligen i krig. Därför är det för mig helt ofattbart att man vill klä vare sig sig själv eller sitt/sina barn i dessa kläder!

• A73H

Adrenalin: Som jag sagt gång på gång på gång på gång.... DU förknippar det starkt med krig. Det gör inte jag och många, många andra. Vi förknippar det med andra saker som inte alls har med krig att göra över huvud taget.

Snälla, kan du inte ge några exempel på vad ni alla många andra förknippar det med?!

• A73H

Men det är ju ENBART framtaget för att användas i krig,och används dagligen, hur mycket djupare kan det bli liksom?

Och adrenalin, att vi inte bojkottar jeans för att de från början syddes upp för gruvarbetare är för att gruvarbetare inte för mig i alla fall förknippas med något särsiklt....
    Nattlinnen syddes för att man skulle ha ett heltäckande plagg att sova i på natten, det är inte heller särskilt upprörande anser jag! Gruvarbetare och krig spelar inte riktigt i samma division om jag ska vara ärlig!

• A73H

Adrenalin ska omedelbums plocka bort sin otrevliga ton tycker jag! Ja, jag förstår absolut vad du skriver och nej, du behöver inte ta det en gång till. Lätt som en plätt!

• A73H

Citat från hemvärnets hemsida:
    "Det var fransmännen som gav oss ordet kamouflage från deras camoufleur - att dölja. Trots detta var det denna nation som hade den mest katastrofala inställningen till att använda kamouflageuniformer. I början på 1900-talet utrustade Britterna sina soldater i khakifärgade uniformer (khaki är ett indiskt ord som betyder dammig). Detta var ett försök att göra de brittiska soldaterna mindre iögonfallande och att bättre smälta in i omgivningen under Boerkriget i Sydafrika.

Fördelarna med den nya Brittiska uniformens färg jämfört med de tidigare färgglada gjorde att de flesta Europeiska arméer införde brun eller fältgrå färg som uniformsfärg. Frankrike var undantaget som höll fast vid sina röda byxor och blå jackor trots att officerare i den Franska armén sedan början på 1900-talet försökt att introducera mindre iögonfallande uniformer. Under en parad den 14:e juli paraderade franska soldater i nya mörka uniformer som fick till följd att massmedia gjorde allt för att få tillbaka de gamla färgglada uniformerna med tidningsrubriker som "Vive les pantalons rouges". Man ansåg att bruna och illasittande säckiga uniformer skulle förstöra den franska moralen.

I augusti 1914 inledde fransmännen, fortfarande i sina färgglada uniformer, ett anfall mot de tyska trupperna i trakten kring Ardennerna. De tyska fältgrå uniformerna var svåra att upptäcka medan de franska syntes med all tydlighet med svåra franska förluster som följd. Efter detta nederlag började den franska armén snabbt att byta ut sina uniformer mot mer ändamålsenliga. Även i modern tid har fransmännen haft en avvikande inställning till kamouflagemönstrade uniformer, när de flesta NATO länder gick över från gröna uniformer till kamouflagemönstrade höll Frankrike envetet fast vid sina olivgröna. Frankrike var det sista land i NATO som införde kamouflagemönstrade uniformer, så sent som 1985 infördes det centraleuropeiska mönstret som är en variant på det Amerikanska woodland mönstret.

Ett undantag fanns, den franska främlingslegionen införde ett kamouflagemönster redan 1953, detta mönster kopierades sedan av Amerika inför Vietnamkonflikten och benämndes tigerstripe kamouflage. Detta mönster har trots sina brister blivet förknippat med amerikanska elitförband. Trots alla fördelar med kamouflagemönstrade uniformer tog det de flesta arméer lång tid att införa dessa som standard. Den Brittiska armén införde sina kamouflagemönstrade byxor så sent som 1969 och det var först 1972 som de brittiska frontsoldaterna blev utrustade med kamouflagemönstrade uniformer."

• A73H

Nämen sluta nu!!!!! Ni frågade efter en källhänvisning till "hur jag kunde veta att kamouflage var förknippat med krig" - här var hänvisningen! Kamouflagekläder framtogs för, och används dagligen i, krig världen över. I de allra allra flesta länder utanför min gata i stan där jag bor är kamouflage något som enbart används av militärer och därigenom är en symbol (Ja, ja...jag vet att jag gör det till en symbol nu) för blod, våld, hat, tortyr, död, våldtäkter och trauman av olika slag! Människorna vi ser dagligen i TV från t ex Irak är inte modeller på nån j***a catwalk - de befinner sig mitt uppe i ett våldsamt, blodigt och förödande krig. Att vi sedan kan sitta här i vår lilla trygga ankdamm och tycka att det är lite häftigt och coolt att klä ut våra små bebisar i kamouflage för att nåt modeorakel har sagt att det är inne gör mig helt galen! De kläder som sitter på små trendiga barnakroppar är EXAKT de kläder som bärs i helt andra syften världen över, och det är för mig OFATTBART!!! Korkat, till och med!

• A73H

En sak som är alltigenom negativ tycker jag är direkt olämplig att använda som svar på din fråga, Melancholic. Att string och spets BH är okej och kan vara positiv för den enskilde i ett sammanhang (eller paret... ) betyder inte för mig att det blir positivt när jag sätter på min 4åring samma outfit! Då blir det äckligt!!!! Så nej, jag tycker bara att bra saker ska användas i bra sammanhang och att uppenbart negativa saker ska lämnas därhän!

• A73H

adrenalin: Nej, vi panelhönor på fl har ägnat vår fredgaskväll åt att munhuggas!

• A73H

...och jag fortsätter att citera olika länkar, detta hämtat från nättidningen Svensk historia......:

Barn och krig ? krigsbarn eller barnkrigare

Armémuseum
    26 mars - 31 december 2004

Armémuseums nya utställning Barn och krig ? krigsbarn eller barnkrigare har som syfte att väcka debatt om och skildra hur barn, i historien och i dag påverkats och drabbats av krig:

Trots att vi i Sverige haft fred i snart 200 år, påverkas vi av konflikter i vår omvärld. Människor som upplevt krigets fasor tar sin tillflykt till vårt land. Under andra världskriget kom cirka 70 000 finska barn till Sverige. Idag kommer barn från länder som Somalia, Irak, Afghanistan. Hur bemöter vi dem? Hur berättar vi för barn om krig? Långt in på 1900-talet förekom vapenövningar i svenska skolor - idag fostrar vi barn i demokrati och värdegrund. Ändå finns det krigsleksaker i våra butiker och vi klär våra barn i kamouflage-mönstrade combat-kläder, skriver Armémuseum."

• A73H

"tar man ur kamoflaget ur kriget så är det ju bara ett mönster. är det inte i ett krigssammanhang så kommer det finnas massvis med folk som INTE associerar det till krig längre"
    Ja, HÄR i lilla Sverige kanske det fungerar så, men inte runtom i stora världen!

• A73H

Nej, men vi oerhört lyckligt lottade människor som fått förmånen att växa upp i ett land med sociala förmåner, god infrastruktur och inte har haft krig på över 200 år kanske skulle kunna vara liiite mer ödmjukt inställda ibland, och du Melancholic - ditt sista inlägg snavar på gränsen till smygrasism... Är det så det är - att du tycker att alla flyktingar o invandrare som har flytt hit hellre skulle ha stannat kvar i sina länder och krigat?.... (Och fått gratis kamokläder?)

Svar på tråden Kamouflagekläder