Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Kamouflagekläder

Ursäkta, men jag har diskuterat med idioter hela kvällen, så jag är trött på att trippa på tå. (inte här, på ett annat ställe).

DELM - vill du bli tagen som en seriös debattör kanske du skulle lägga av med din aggressiva stil som du har.

sukkubus - jag har respekt från de jag känner att jag vill ha det ifrån. Jag behöver inte respekt från alla. Jag trodde att det framgick att det var jag som tyckte det eftersom jag skrev "jag slår vad om". Men visst, jag kan lägga in det ännu tydligare nästa gång.

/ Bonanza
  • Bonanza

adrenalin - nej men då är du konsekvent i alla fall. Flört Jag skulle aldrig klä mina barn i uniform eller kamouflagekläder för den delen, för jag tycker att det ger associationer som jag inte vill att mitt barn ska ge.

A73H skrev förut om stringtrosor etc. är det också ok för er? Om man vill kan man ju reducera allt till att det bara är tyg eller snitt.

/ Bonanza
  • Bonanza

sukkubus - i och för sig känner jag det så när jag blir som mest frustrerad. Att människor inte kan se det enkla och självklara som jag och många med mig ser. Men jag ska andas. Flört

/ Bonanza
  • Bonanza

DELM - och jag anser inte att du för en seriös debatt. Men istället för att sitta och dryfta det i inlägg på inlägg försöker jag diskutera vidare. Men om det är på den här nivån du vill lägga dig, var så god. Men jag föredrar att diskutera fenomenet kamouflagekläder. Starta gärna en tråd om min debattstil om du vill, så slipper vi ta upp plats här. För övrigt förstår jag inte vad kamouflagekläder har med könsneutrala kläder att göra, kan du utveckla det?

Ni som känner att det är helt ok att ha kamouflagekläder på era barn, kan ni förstå hur vi tänker när vi menar att det är alldeles för starkt förknippat med krig? Menar ni att det är bäst att försöka återta detta mönster, eller att det helt enkelt är larvigt att göra denna koppling? En generell fråga bara, för jag har svårt att förstå hur man kan bortse från de associationer som ändå finns.

/ Bonanza
  • Bonanza

DELM - men lever vi idag i vårt lilla hörn av världen? Är det inte snarare så att i och med globaliseringen av media kommer vi närmre och närmre andra delar? Är det verkligen så lätt att sitta och säga att "vi har inte haft krig på över hundra år, därför associerar inte vi det med krig". Vi hade inga nazister här heller (ursäkta det uttjatade exemplet) men nog associerar vi svastikan med dem?

/ Bonanza
  • Bonanza

Jag talar dock inte om det här ur ett perspektiv som berör rasism, utan ett perspektiv som rör krig. Det är ju allmänt känt att kamouflagekläder används i krig. Det kan ni väl ändå inte förneka, även om ni också har andra konnotationer? Jag kan inte tänka mig att ta på ett oskyldigt barn något som associeras med krig. Jag tycker att det är rätt enkelt att se logiken i det resonemanget om inte annat.

Melancholic - nu är det ju inte så att det är några få militärer i ett litet land någonstans på jorden som har kamouflagekläder i krig, utan det är utspritt över hela världen. Det är allmänt känt.

/ Bonanza
  • Bonanza

DELM - jo, men det är skillnad på att bry sig om det som händer här, och att vara medveten om vad något betyder. Självklart blir inte jag lika upprörd av en katastrof i Indien som en i Sverige, men jag blundar ju ändå inte för vad något används för eller betyder i andra delar av världen. Media har bidragit till att vi alla har en viss kunskap, och att blunda för den eller ignorera den tycker jag är onödigt.

/ Bonanza
  • Bonanza

adrenalin - ja, men det handlar ju även om krig? Om död? Spelar det någon roll ifall det är irakier som dör eller norrmän? Kamouflagekläder är starkt associerade med krig, spelar det då någon roll vilka det är som dör i kriget?

/ Bonanza
  • Bonanza
    adrenalin - jo, jag förstår vad du försöker säga, men jag menar att du har fel. Man kan inte säga (enligt mig) att "vi här i Sverige associerar det med jakt) eftersom det är så allmänt känt att det används i krig. Det går inte att bortse från den kunskap vi har.

Melancholic - alltså, anledningen till att man har kamouflagekläder är ju att man ska kunna gömma sig från fienden. Så hade inte fiender funnits så hade inte kamouflagekläder funnits. Så det är ju starkt förknippat med krig.
    / Bonanza
  • Bonanza

adrenalin: (du har skrivit Lilla jag i din byline. Kanske det skrattmås syftade på)

/ Bonanza
Svar på tråden Kamouflagekläder