• gladtjeej

    Någon som jobbar som medicinsk sekreterare?

    Hej! Jag ska söka till medicinsk sekreterare till hösten. Jag har massa frågor!

    ?

    Ni som har utbildat er, var det svårt att komma in på utbildningen? De går ju inte efter bara betyg utan blir grupp intervjuer och så, någon som varit på det?

    Hur är jobbet?

    Hur är lönen?

    Vart jobbar ni, sjukhus, vårdcentral?

    Hoppas att der finns någon som kan svara!

  • Svar på tråden Någon som jobbar som medicinsk sekreterare?
  • Anonym (Hej)

    Jag ska också söka till medicinsk sekreterare i år så följer gärna tråden :)

  • gladtjeej
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-14 11:18:32 följande:

    Jag ska också söka till medicinsk sekreterare i år så följer gärna tråden :)


    Kul! Vart ska du söka någonstans? Har du lämnat in ansökan?
  • Anonym (Hej)
    gladtjeej skrev 2018-02-28 22:20:16 följande:

    Kul! Vart ska du söka någonstans? Har du lämnat in ansökan?


    Jag har sökt i Landskrona och Lund. Lämnat in och fått behörig på båda. Antagningsprov i april i Lund och i Landskrona till sommaren men de har inte skickat ut datum än. Du då?
  • AsryAvot
    Anonym (Hej) skrev 2018-03-01 06:43:42 följande:

    Jag har sökt i Landskrona och Lund. Lämnat in och fått behörig på båda. Antagningsprov i april i Lund och i Landskrona till sommaren men de har inte skickat ut datum än. Du då?


    Jag har också sökt till Lund och Landskrona :)
  • Anonym (Hej)

    Ni som gjort proven, hur tyckte ni det gick? Jag har gjort i Malmö som var ganska likt högskoleprovet med ordförståelse och läsförståelse på svenska och engelska. Kändes som det gick sådär. En del ord jag aldrig hört talas om öh. Har också gjort prov i Lund där vi fick skriva en uppsats i svenska och engelska. Ingen aning om hur det gick men tyckte det kändes bättre än i Malmö och var mycket roligare att skriva. Ska göra prov i Landskrona i början av juni. Fler som gjort prov i år?

    Ang det där med lönen sa hon i Lund att de flesta i hennes klass fått runt 24 i ingångslön om jag minns rätt och har läst om en del som fått 26-27 och kände flera som fått det så vi ska nog inte stirra oss blinda på lönen. Genom att byta jobb kan man säkert få upp den bra också då det tydligen fortfarande är en väldigt god marknad för medicinska sekreterare.

    Inte långt kvar tills de skickar ut resultaten nu...:)

  • Anonym (Mel)
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-09 11:32:48 följande:

    Ni som gjort proven, hur tyckte ni det gick? Jag har gjort i Malmö som var ganska likt högskoleprovet med ordförståelse och läsförståelse på svenska och engelska. Kändes som det gick sådär. En del ord jag aldrig hört talas om öh. Har också gjort prov i Lund där vi fick skriva en uppsats i svenska och engelska. Ingen aning om hur det gick men tyckte det kändes bättre än i Malmö och var mycket roligare att skriva. Ska göra prov i Landskrona i början av juni. Fler som gjort prov i år?

    Ang det där med lönen sa hon i Lund att de flesta i hennes klass fått runt 24 i ingångslön om jag minns rätt och har läst om en del som fått 26-27 och kände flera som fått det så vi ska nog inte stirra oss blinda på lönen. Genom att byta jobb kan man säkert få upp den bra också då det tydligen fortfarande är en väldigt god marknad för medicinska sekreterare.

    Inte långt kvar tills de skickar ut resultaten nu...:)


    Lönen varierar mycket beroende på var du bor. Jag bor i Kalmar län, där är ingångslönen 21.800. I till exempel Östergötland är den 24.000. Det varierar också beroende på om man jobbar privat eller inom landstinget, ofta mer lön privat. Men som sagt, det är ett jätteroligt jobb så jag tycker det är värt det, man kan ju också ?jobba upp? lönen på sikt :)

    Lycka till med intagningen!
  • AsryAvot
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-09 11:32:48 följande:

    Ni som gjort proven, hur tyckte ni det gick? Jag har gjort i Malmö som var ganska likt högskoleprovet med ordförståelse och läsförståelse på svenska och engelska. Kändes som det gick sådär. En del ord jag aldrig hört talas om öh. Har också gjort prov i Lund där vi fick skriva en uppsats i svenska och engelska. Ingen aning om hur det gick men tyckte det kändes bättre än i Malmö och var mycket roligare att skriva. Ska göra prov i Landskrona i början av juni. Fler som gjort prov i år?

    Ang det där med lönen sa hon i Lund att de flesta i hennes klass fått runt 24 i ingångslön om jag minns rätt och har läst om en del som fått 26-27 och kände flera som fått det så vi ska nog inte stirra oss blinda på lönen. Genom att byta jobb kan man säkert få upp den bra också då det tydligen fortfarande är en väldigt god marknad för medicinska sekreterare.

    Inte långt kvar tills de skickar ut resultaten nu...:)


    Jag har gjort provet i Lund, kändes ganska enkelt tyckte jag då det ju inte var ett test som i Malmö. Men lite läskigt, man vet ju inte alls vad de är ute efter. Svenskadelen var enkel tyckte jag, men den engelska delen kändes svår då jag inte alls vet vad de var ute efter där.

    Ska göra testet i Landskrona också, känner mig väldigt nervös inför det då det verkar vara mycket svårare och är hela dagen.

    Men det är inte lång tid kvar tills resultaten från testet i Lund kommer :)
  • Anonym (Hej)
    AsryAvot skrev 2018-05-13 17:24:11 följande:

    Jag har gjort provet i Lund, kändes ganska enkelt tyckte jag då det ju inte var ett test som i Malmö. Men lite läskigt, man vet ju inte alls vad de är ute efter. Svenskadelen var enkel tyckte jag, men den engelska delen kändes svår då jag inte alls vet vad de var ute efter där.

    Ska göra testet i Landskrona också, känner mig väldigt nervös inför det då det verkar vara mycket svårare och är hela dagen.

    Men det är inte lång tid kvar tills resultaten från testet i Lund kommer :)


    Hej!

    Ja, jag kände också att det var lätt i Lund men samtidigt som du säger vet man inte vad de är ute efter och med så många som söker. Gissar de kollar efter stavfel osv? Hoppas verkligen jag kommer in i Lund. Vill allra helst gå där! Var vill du helst komma in? Fick för mig det var en del som uteblev från testet så kanske ökar chansen något.
  • AsryAvot
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-13 20:29:06 följande:

    Hej!

    Ja, jag kände också att det var lätt i Lund men samtidigt som du säger vet man inte vad de är ute efter och med så många som söker. Gissar de kollar efter stavfel osv? Hoppas verkligen jag kommer in i Lund. Vill allra helst gå där! Var vill du helst komma in? Fick för mig det var en del som uteblev från testet så kanske ökar chansen något.


    Ja antagligen är det sånt de tittar efter. Jag får en känsla av att det också är ett sätt att visa vem man är, om man är lämplig för utbildningen/yrket osv. Jag uppfattade det också som att en del inte dök upp, vilket bara är bra :) Det är ju många nog som sökt! Jag vill också helst gå i Lund. Men jag blir överlycklig bara jag kommer in!

    Läste i en annan, lite äldre, tråd här på fl att resultaten från Lund hade skickats ut i slutet av maj redan, det är ju snart! Jag vill bara få mitt resultat samtidigt som jag inte vill få det!
  • Anonym (Hej)
    AsryAvot skrev 2018-05-14 09:09:13 följande:

    Ja antagligen är det sånt de tittar efter. Jag får en känsla av att det också är ett sätt att visa vem man är, om man är lämplig för utbildningen/yrket osv. Jag uppfattade det också som att en del inte dök upp, vilket bara är bra :) Det är ju många nog som sökt! Jag vill också helst gå i Lund. Men jag blir överlycklig bara jag kommer in!

    Läste i en annan, lite äldre, tråd här på fl att resultaten från Lund hade skickats ut i slutet av maj redan, det är ju snart! Jag vill bara få mitt resultat samtidigt som jag inte vill få det!


    Ja men precis. De ser nog till vad man skrivit också och inte bara hur.

    Jag vill också så himla gärna och går var jag än kommer in bara jag kommer in någonstans.

    Oj, i slutet på maj redan? I Lund sa de att de skulle samlas och gå igenom runt 25e maj och att vi borde ha fått besked runt 10 juni. Men ju tidigare desto bättre!

    Uppdatera gärna om hur det gick när du får besked. Lycka till! Hoppas vi båda kommer in. :)
Svar på tråden Någon som jobbar som medicinsk sekreterare?