• Anonym (Farligt?)

    Kan man äta röd flugsvamp?

    En bekant till mig överväger att äta röd flugsvamp. Anledningen är att h*n vill känna hur det känns och bli hög av svampen. Jag vet att röd flugsvamp är riktigt giftig så jag tycker det låter högst olämpligt, men h*n menar på att om man torkar röd flugsvamp i några månader är den inte lika farlig. Någon som vet hur farlig röd flugsvamp faktiskt är? Jag har informerat h*n om att h*n lär få bo på sjukhus några veckor efter intaget...

  • Svar på tråden Kan man äta röd flugsvamp?
  • Muscaria

    Att äta RÖD/BRUN flugsvamp är inte livshotande utom i mycket stora mängder (ca 20 svampar).

    Men dom flesta som provar att berusa sig på den gör fel och får en väldigt obehaglig upplevelse istället för ett rus. Felet dom flesta gör är att äta den färsk eller ännu sämre i rått tillstånd. Finns vissa "råd" om att man ska koka den färska svampen och dricka avkoket, det ärlika dåligt som att äta den rå. Men visst, gillar man att kräkas och plåga sig själv så...

    Som färsk innehåller röd flugsvamp ett ämne som heter ibotensyra och det är den som ger dom obehagliga symptomen. Ibotensyra överstimulerar hjärnans och nervsystemets glutaminsystem vilket ger effekter som illamående, kräkningar darrighet, muskelrykningar, nervositet, förvirring och ofta ångest. Äter man flera stycken färska svampar kan man få deliriumliknande hallucinationer (Skiljer sig mycket från hallucinationer på tex LSD), vilket ofta är väldigt otäckt. Förgiftningen brukar efter några timmar gradvis övergå i berusning och sömnighet när ibotensyran bryts ner till  muskimol i kroppen. Brun flugsvamp har exakt samma effekt som den röda, dom är mycket nära släkt.

    Förgiftningen är som sagt i stort sett aldrig livshotande och går över av sig självt inom 6-9 timmar. Och återhämtningen efter en förgiftning är fullständig, även om huvudvärk kan hänga kvar ett par dagar efteråt. Däremot kan det nog vara ganska vanligt att människor som är förgiftade på röd flugsvamp TROR att dom håller på att dö och söker upp akutmottagningen i panik.

    Torkar man röd flugsvamp ordentligt, helst i värme, så får den dock en helt annan effekt. Då sker en kemisk reaktion i svampen som bryter ner (dekarboxylerar) ibotensyran till ett annat ämne som heter muskimol. Muskimol påverkar också nervsystemet men på ett fundamentalt annorlunda sätt mot ibotensyran. Muskimol påverkar bla hjärnans GABA-system, precis som tex alkohol eller många lugnande läkemedel gör. Så effekten av ordentligt torkad röd flugsvamp är avslappnande och lugnande i små mängder, I lite större doser, en hel hatt eller mer, blir det berusning, som delvis påminner om alkohol, men mer tydligt lugnande och drömskt. På det kommer också en milt psykadelisk effekt som tydligast märks om man somnar under ruset. Det kan förekomma sinnes-effeker som makropsi, dvs att föremål ser större eller mindre ut än dom egentligen är och synestesi, dvs korskoppling av sinnen, Man kan tex känna smaken av färger och se ljud. fast dom mer psykadeliska effekterna blir tydligare först vid högre doser. I mycket stora doser blir torkad röd flugsvamp hypnotisk/dissociativ dvs man blir så kraftigt berusad att man tappar greppet om vad som händer runt omkring en.

    Effekten av den torkade svampen varar även den 6 - 8 timmar med ofta ganska snabbt tillnyktrande efteråt

    Anledningen att svampen inte är narkotikaklassad i Sverige är att dom flesta som provar att berusa sig som sagt gör fel och blir ordentligt avskräckta från att göra om det igen.

    I Australien är röd flugsvamp faktiskt narkotikaklassad.

    Och sen är det en myt att vikingarna använde röd flugsvamp för att komma i bärsäkraseri. Finns inget som styrker det ryktet. Vad som däremot ÄR sant är att den under mycket lång tid har använts i Sibirien, delar av Asien och av vissa nordamerikanska indianstammar i shamanistiskt och spirituellt syfte.

  • Muscaria

    Sen ska jag kanske tillägga att en del även tar Panterflugsvamp i berusande syfte. Det vill jag varna för. om någon här får tankar att prova berusande varianter av flugsvamp.
    Torkad Panterflugsvamp innehåller muskimol, precis som röd och brun flugsvamp, men i upp till 10ggr högre koncentration. Så, även om det inte är dödligt, så är det väldigt lätt att få betydligt kraftigare rus än man ber om, med kraftiga dissociativa överaskningar som följd.

  • Egon den stora
    Anonym (Nja) skrev 2018-02-10 14:37:24 följande:

    Åter igen NEJ! Jösses kollar folk inte upp fakta innan ni skriver?! Röd flugsvamp är INTE dödligt giftig. Lömsk och vit flugsvamp är det dock.


    Det var ett skämt, dra ner lite på reaktionen.
  • Anonym (Agustina)

    Giftig svamp förstör njurarna och man dör inom en vecka..hände en asiatisk person som semestrade i sverige för ett tiotal år sedan..

  • Danem

    Vit och lömsk flugsvamp är extremt giftiga och skadar levern och njurarna så allvarligt att det kan leda till döden.. Samna med vissa spindelskivlingar och gifthätting.

    Röd flugsvamp ger däremot inga skador på dom inre organen. Den innehåller helt andra ämnen som inte är cellskadande och som snabbt går ur kroppen. Folk i allmänhet har en uppfattning om den röda flugsvampen att den är giftigare än den egentligen är. Det är enormt stor skillnad i farlighet mellan röd flugsvamp och den vita och lömska.

  • Anonym (Karin)

    Jag bor i staterna och har en smoke shop runt hörnan. Där säljer de röd flugsvamp, torkad i bitar. Testade för några år sen, bara för att. Luktade as, som gamla räkor, smakade ännu värre än det luktade, var som gummi. Höll på att kräkas när jag skulle svälja.

    Kan inte säga att jag fick nån rolig effekt eller så alls. Eller dålig heller för den delen.

    Har hört de som steker dessa torkade bitar i stekpannan innan de äter, men tror det gör varken från eller till.

    Kan definitivt inte rekommendera detta äckel.

  • Anonym (Biologi)

    Kan delge för er alla att vi på biologin när jag för många år sedan gick på gymnasiet blev erbjudna torkad röd flugsvamp av läraren. Samtliga i klassen (bara tjejer) avböjde men läraren tog själv. Han lever och frodas än idag vad jag vet. Han sa att han brukade äta det och att han blev lugn/fick ett rus beroende på hur mycket han tog...

  • viseversa
    Anonym (Agustina) skrev 2018-02-11 12:23:45 följande:
    Giftig svamp förstör njurarna och man dör inom en vecka..hände en asiatisk person som semestrade i sverige för ett tiotal år sedan..
    Nej det gör man inte. Inte av röd flugsvamp. Då den inte är dödligt giftig. Äter man vit eller lömsk flugsvamp däremot är det betydligt värre. Men nej man dör inte inom en vecka av röd flugsvamp. 
  • Kyss
    Anonym (Agustina) skrev 2018-02-11 12:23:45 följande:

    Giftig svamp förstör njurarna och man dör inom en vecka..hände en asiatisk person som semestrade i sverige för ett tiotal år sedan..


    Men snälla människa. Personen åt lömsk flugsvamp, den är extremt giftig.
    Röd
    flugsvamp däremot, är inte fullt så farlig. Dock inget man ska äta.
  • Anonym (Agustina)
    Kyss skrev 2018-02-12 14:24:47 följande:
    Men snälla människa. Personen åt lömsk flugsvamp, den är extremt giftig.
    Rödflugsvamp däremot, är inte fullt så farlig. Dock inget man ska äta.
    Ser en blind människa skillnad på det..?
  • Teady111
    Anonym (Agustina) skrev 2018-02-12 14:49:08 följande:
    Ser en blind människa skillnad på det..?
    Var denne blind?
  • Anonym (Agustina)
    Teady111 skrev 2018-02-12 14:52:42 följande:
    Var denne blind?
    Vem vet..?
Svar på tråden Kan man äta röd flugsvamp?