• Johnnyorange

    Kränkande att säga könsbyte?

    Är det kränkande att säga könsbyte istället för könskorrigering?

    Om ja varför är det kränkande?

  • Svar på tråden Kränkande att säga könsbyte?
  • Thomas49

    Eftersom personen inte byter kön utan har haft samma kön hela tiden
    så får man använda mer relevanta uttryck som tex klippa snorren / få kuk

  • Anonym (Heh)

    Wake Up, idag är alla ord man använder för att simpelt förklara vad man menar kränkande om en person säger att de är kränkta, så kränk på! Jag t:ex visste inte om ordet "könskorrigera" så jag har kränkt många i mina dar tydligen :)

  • Anonym (Vitsig)
    Lille Per går sitt första år i lågstadiet och har en ruggigt snygg syster som går i 9:an. En dag skulle Per ta sig en dusch och syrran kom ut ur duschen med handduken omsvept runt sig. 
    -Syrran. Du kan väl ta av dig handduken. 
    -Nämen Per! Vad är det du säger. Du har väl sett mig naken förut? 
    -Snälla Snälla Snälla... Efter mycket tjat 
    - Okey då. 
    Syrran tog av sig handduken och visade upp sig i hela sin härlighet. Per såg först mycket nervös ut, men drog efter ett tag en lättnadens suck och sa: 
    -Pfiuuhhh. Roger i min klass sa till mig att du hade fått kuk i helgen! 
  • Glinda från Oz

    Könskorrigering är det korrekta ordet eftersom personen inte byter upplevt kön, men det är inte så lätt att hålla reda på allt. Jag tycker det är helt okej att råka säga fel eller inte veta bara man tar till sig då någon rättar och förklarar varför ett annat uttryck är bättre.

  • Nimzay

    Kränkande och kränkande, det beror väl på lite. Personligen tycker jag inte det är så farligt att säga könsbyte om bara tänker sådär rent generellt. Även om kanske könskorrigering låter bättre - men det blir ju dock även krångligare på nåt sätt att säga tänker jag.

    Sen tänker jag också att det beror lite på HUR man säger till exempel ordet könsbyte - jag menar, säger man det på ett nedlåtande, kaxigt och taskigt sätt till exempel, då är det ju kanske inte så bra. Men om man däremot säger ordet könsbyte på ett neutralt eller trevligt sätt är det ju annorlunda tänker jag. 
    Jag tänker ofta lite så; att det inte alltid är vilket ord man väljer att använda som är det viktiga utan HUR man säger det.

  • Nimzay
    Glinda från Oz skrev 2018-02-10 18:55:25 följande:

    Könskorrigering är det korrekta ordet eftersom personen inte byter upplevt kön, men det är inte så lätt att hålla reda på allt. Jag tycker det är helt okej att råka säga fel eller inte veta bara man tar till sig då någon rättar och förklarar varför ett annat uttryck är bättre.


  • Anonym (Korvnisse)

    Det är ju ett byte så att använda ett ord som beskriver ett skeende kan inte vara fel.
    Folk är så lättkränkta...

  • amandajavisst

    Jag har ingen tolkningsföreträde inom detta område eftersom jag själv är ciskvinna. Men jag har lärt mig att använda mig av ordet könskorrigering av den anledning att en transperson inte ?byter? kön. De ?rättar till? könsorganet så de stämmer överrens med de kön de identifierar sig som = korrigerar.

    Man vill ju inte riskera att kränka någon, därför gör man rätt i att använda ordet könskorrigering istället för könsbyte ifall någon tar illa upp. Känns ju dumt att envist säga könsbyte för att man själv inte förstår bättre, vi som är cispersoner har ju trots allt ingen tolkningsföreträde, vi kan inte avgöra vad som kränker och sårar eller inte.

  • Femhenist
    Det är värre än så TS - Även korrigering anses kränkande. Det ordet antyder för tydligt att något har varit fel (då det behöver korrigeras) och istället heter det nu "könsbekräftande behandling", då en t.ex kvinnlig penisbärare gör en kvinnobekräftade åtgärd och klipper av snoppen. Alltså, känner man sig som kvinna så har man alltid varit det, även om det har varit otydligt när man bar snopp.
    ...och för er som inte har sett den: 


  • Anonym (123)

    Bara jag som inte hade brytt mig ett jota om mitt ordval inom området kränker någon?

  • Anonym (Korvnisse)
    Anonym (123) skrev 2018-02-10 19:31:17 följande:

    Bara jag som inte hade brytt mig ett jota om mitt ordval inom området kränker någon?


    Nej, jag också.
  • Anonym (J)
    amandajavisst skrev 2018-02-10 19:21:02 följande:

    Jag har ingen tolkningsföreträde inom detta område eftersom jag själv är ciskvinna. Men jag har lärt mig att använda mig av ordet könskorrigering av den anledning att en transperson inte ?byter? kön. De ?rättar till? könsorganet så de stämmer överrens med de kön de identifierar sig som = korrigerar.

    Man vill ju inte riskera att kränka någon, därför gör man rätt i att använda ordet könskorrigering istället för könsbyte ifall någon tar illa upp. Känns ju dumt att envist säga könsbyte för att man själv inte förstår bättre, vi som är cispersoner har ju trots allt ingen tolkningsföreträde, vi kan inte avgöra vad som kränker och sårar eller inte.


    Bra skrivet! Så där borde alla tänka, i flera situationer, istället för att påstå att andra är lättkränkta.
  • EmberEyes

    Nu har jag inte tolkningsföreträde, men jag tänker att skillnaden mellan begreppen är som skillnaden mellan "abort" och "barnamord".

  • Nimzay
    EmberEyes skrev 2018-02-11 09:37:37 följande:

    Nu har jag inte tolkningsföreträde, men jag tänker att skillnaden mellan begreppen är som skillnaden mellan "abort" och "barnamord".


    Dvs du tycker det är samma sak eller inte?
  • Anonym (J)
    Femhenist skrev 2018-02-11 10:22:57 följande:

    Men snälla nån! Ni är ute och cyklar allihop - Det heter inte längre "korrigering". Läs inlägg #9 och här:

    www.rfsl.se/hbtq-fakta/hbtq/begreppsordlista/


    Men könskorrigering är ju ändå mer korrekt än könsbyte. Jag har transpersoner i min närhet och de säger själva könskorrigering.
  • amandajavisst
    Femhenist skrev 2018-02-11 10:22:57 följande:

    Men snälla nån! Ni är ute och cyklar allihop - Det heter inte längre "korrigering". Läs inlägg #9 och här:

    www.rfsl.se/hbtq-fakta/hbtq/begreppsordlista/


    Men nu var ju inte frågan om vad den nya termen heter, även om den är bäst att använda såklart. Frågan var ju mellan orden könsbyte och könskorrigering, och då är som jag skrivit ovan könskorrigering bäst att använda av de två.
  • Anonym (Korvnisse)
    Femhenist skrev 2018-02-11 10:22:57 följande:

    Men snälla nån! Ni är ute och cyklar allihop - Det heter inte längre "korrigering". Läs inlägg #9 och här:
    https://www.rfsl.se/hbtq-fakta/hbtq/begreppsordlista/


    Alla är inte så bejakande som du och rfsl tycker att man ska vara kanske?
    Vi är många som aldrig kan se en person med kuk som kvinna hur gärna han är vill vara det. Eller tvärtom... har du t ex sett Buck Angel?

    För att vara riktigt krass, du blir inte elefant för att du opererar om näsan till en snabel.
  • Femhenist
    amandajavisst skrev 2018-02-11 11:02:40 följande:
    Men nu var ju inte frågan om vad den nya termen heter, även om den är bäst att använda såklart. Frågan var ju mellan orden könsbyte och könskorrigering, och då är som jag skrivit ovan könskorrigering bäst att använda av de två.
    Skärpning - Kärnan i frågan var kränkningen, och det var med det som utgångspunkt som jag påtalade att inte heller könskorrigering är "rätt" idag.

    ...och det är inte lätt att få fram det i text, men det var med glimten i ögat, för jag tycker personligen att det hela är så fånigt att klockorna stannar. I den banala godhetens namn hittar välvilliga godhetssignalerare på så mycket dumt. 
  • Femhenist
    Anonym (Korvnisse) skrev 2018-02-11 11:57:50 följande:
    Alla är inte så bejakande som du och rfsl tycker att man ska vara kanske?
    Vi är många som aldrig kan se en person med kuk som kvinna hur gärna han är vill vara det. Eller tvärtom... har du t ex sett Buck Angel?

    För att vara riktigt krass, du blir inte elefant för att du opererar om näsan till en snabel.
    Jag raljerade och var ironisk. Tycker att det hela är patetiskt och hejdlöst löjligt.

    Könsbekräftade behandling... Man storknar!
Svar på tråden Kränkande att säga könsbyte?