• Anonym (TS)

Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?

Jag vet inte om någon mer märkt det men den senaste tiden har det kommit upp många trådar där folk blivit dumpade och fortsatt att höra av sig till exet. I samtliga av dessa blir folk riktigt förbannade på TS, kallar honom eller henne för stalker och verkar se det som ett otroligt vidrigt, nästan skamlöst och oförlåtligt beteende.

Jag har själv haft ett ex som hörde av sig flera gånger efter att det tog slut, och jag kände aldrig speciellt mycket ilska över det. Jag kan ärligt talat inte förstå varför reaktionerna på detta blir så otroligt starka och nästan överdrivna av folk som egentligen inte själva är personligt involverade? För även om det är olämpligt och dumt så är det väl ingenting att ojja upp sig över om någon annan gör det? Det skrivs ju trots allt mycket om otrohet, psykisk misshandel, dysfunktionella relationer etc. i det här forumet där det inte alls blir så hetska debatter som i just det här ämnet. Så varför är just det här med att höra av sig till ex så enormt kontroversiellt? Fattar verkligen inte det...

Jag är väl medveten om att jag sticker in en pinne i ett getingbo och öppnar pandoras ask när jag frågar om detta, och jag har laddat med militärhjälm och vallgrav inför en hetsk debatt. Men eftersom att jag inte fattar så får ni som blir så arga gärna upplysa mig om vad det är som gör att ni blir så extremt engagerade i just den här frågan?

Nu trycker jag på "Starta tråd"... Let the epic battle begin!!

• Svar på tråden Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?
  • Anonym (respekt)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-11 15:40:29 följande:
    Ja, det kan man vara såklart. Men frågan är varför det är ett sånt känsligt ämne för somliga med folk som hör av sig till ex när de precis blivit dumpade?

Om vi tar tråden många (inklusive jag) hänvisar till så blev TS i det fallet dumpad på ett väldigt hårt sätt. Killen hon varit tillsammans med i fem år lämnade plötsligt henne utan att berätta varför varpå hon flera gånger hörde av sig för att veta varför han lämnade henne. För mig är det konstigt om man INTE skulle reagera väldigt starkt på en sån behandling när man blir dumpad. Och visst, det är inte smart och det är inte speciellt rationellt, men när vissa började kalla henne för stalker blev jag väldigt fundersam på varför deras reaktioner var starkare mot att hon hörde av sig än att killen lämnade henne på det sätt han gjorde?
    Hade hon startat en tråd om sättet hon blev lämnad på hade hon givetvis fått reaktioner på just det. Nu handlade inte tråden om detta. Ber hon om råd huruvida hon skall kontakta honom igen, blir det rätt OT att börja babbla om att "han borde inte lämnat dig så".
  • SofieJ

Håller med dig TS. Har också läst dessa trådarna. Har man varit i ett längre förhållande så tycker jag att man har lite ansvar för den andres känslor en liten tid efter uppbrottet. Man har delat så mycket och om behovet finns för fortsatt kontakt, så absolut!

Enda gången jag skulle råda någon att bryta kontakten helt är om det handlar om att få tillbaka sitt ex eller om det drar ut på läkeprocessen.

Baserat på folks råd på FL så verkar det ju som om merparten av befolkningen har en känsloswitch man kan stänga av och på lite som man vill.

• Ryggen fri

Jag svarar alltid att TS genast ska sluta höra av sig - både för TS och exets skull. Gemensamt för flera av de trådarna tycker jag är att man förstår av hur TS uttrycker sig att TS inte alls kan, eller vill, förstå exets situation.

Sen tror jag att de flesta av oss själva har upplevt, eller känner någon som har, blivit oftivilligt kontaktad av föredettingar. Vi vet hur otroligt jobbigt det är. En kompis till mig blev till sist deprimerad och sjukskriven.

Eftersom TS:arna inte verkar fatta det alls får man ibland vara övertydlig för att ha någon chans att nå fram.

• SofieJ
    Ryggen fri skrev 2018-02-11 16:04:02 följande:

Jag svarar alltid att TS genast ska sluta höra av sig - både för TS och exets skull. Gemensamt för flera av de trådarna tycker jag är att man förstår av hur TS uttrycker sig att TS inte alls kan, eller vill, förstå exets situation.

Sen tror jag att de flesta av oss själva har upplevt, eller känner någon som har, blivit oftivilligt kontaktad av föredettingar. Vi vet hur otroligt jobbigt det är. En kompis till mig blev till sist deprimerad och sjukskriven.

Eftersom TS:arna inte verkar fatta det alls får man ibland vara övertydlig för att ha någon chans att nå fram.

Nämen så är det ju också, man kan inte hålla på att jaga sitt ex i flera månader efter det tagit slut. Lite fingertoppskänsla får man ha.

Däremot tänker jag lite på tråden där tjejen som blivit dumpad blev kallad för stalker på FL när hon veckan efter uppbrottet försökte få svar från sitt ex kring vad som hänt. Det tycker jag är jävligt orättvist. När man gör slut måste man ta lite ansvar för den andres känslor. Så tillvida att hen inte varit otrogen eller betett sig som ett as på annat sätt.
  • Ryggen fri
    SofieJ skrev 2018-02-11 18:02:38 följande:

Nämen så är det ju också, man kan inte hålla på att jaga sitt ex i flera månader efter det tagit slut. Lite fingertoppskänsla får man ha.

Däremot tänker jag lite på tråden där tjejen som blivit dumpad blev kallad för stalker på FL när hon veckan efter uppbrottet försökte få svar från sitt ex kring vad som hänt. Det tycker jag är jävligt orättvist. När man gör slut måste man ta lite ansvar för den andres känslor. Så tillvida att hen inte varit otrogen eller betett sig som ett as på annat sätt.

Ja det håller jag med om. Hade inte läst den tråden.
  • Anonym (C)
    SofieJ skrev 2018-02-11 18:02:38 följande:
    Nämen så är det ju också, man kan inte hålla på att jaga sitt ex i flera månader efter det tagit slut. Lite fingertoppskänsla får man ha. Däremot tänker jag lite på tråden där tjejen som blivit dumpad blev kallad för stalker på FL när hon veckan efter uppbrottet försökte få svar från sitt ex kring vad som hänt. Det tycker jag är jävligt orättvist. När man gör slut måste man ta lite ansvar för den andres känslor. Så tillvida att hen inte varit otrogen eller betett sig som ett as på annat sätt.

Jag kan minnas fel, men var det inte hon som fullkomligt pepprat killen med sms?
  • Anonym (TS)
    Anonym (C) skrev 2018-02-11 18:34:33 följande:

Jag kan minnas fel, men var det inte hon som fullkomligt pepprat killen med sms?

Det hade hon. Men innan folk visste hur många SMS det rörde sig om så blev hon kallad stalker och det pratades om trakasserier och gud vet vad. Det är som jag sagt ett tecken på att det här med att höra av sig till ex rör upp väldigt starka känslor.
    Anonym (respekt) skrev 2018-02-11 15:48:10 följande:

Hade hon startat en tråd om sättet hon blev lämnad på hade hon givetvis fått reaktioner på just det. Nu handlade inte tråden om detta. Ber hon om råd huruvida hon skall kontakta honom igen, blir det rätt OT att börja babbla om att "han borde inte lämnat dig så".

Det har du faktiskt rätt i att det är bättre att vara tydlig från början med hur det ligger till för att få den hjälp man behöver.
  • SofieJ
    Ryggen fri skrev 2018-02-11 18:19:35 följande:

Ja det håller jag med om. Hade inte läst den tråden.

Anonym (C) skrev 2018-02-11 18:34:33 följande:

Anonym (TS) skrev 2018-02-11 18:38:45 följande:

Det hade hon. Men innan folk visste hur många SMS det rörde sig om så blev hon kallad stalker och det pratades om trakasserier och gud vet vad. Det är som jag sagt ett tecken på att det här med att höra av sig till ex rör upp väldigt starka känslor.Det har du faktiskt rätt i att det är bättre att vara tydlig från början med hur det ligger till för att få den hjälp man behöver.

www.familjeliv.se/forum/thread/78396482-mitt-ex-vagrar-ge-en-forklaring/1

Redan i inlägg #8 blir hon kallad stalker, detta blir snabbt en "trådsanning". Först i inlägg #129 svarar hon hur många ggr hon kontaktat sitt ex. Det var inte farligt mycket enligt mig. Sen slutade jag läsa, såvisst, hon kanske fortsatte kontakta honom. Men 100+ inlägg kring att hon var en stalker kändes lite orimligt i det första skedet iaf....
  • Anonym (TS)
    SofieJ skrev 2018-02-11 18:51:02 följande:

Redan i inlägg #8 blir hon kallad stalker, detta blir snabbt en "trådsanning". Först i inlägg #129 svarar hon hur många ggr hon kontaktat sitt ex. Det var inte farligt mycket enligt mig. Sen slutade jag läsa, såvisst, hon kanske fortsatte kontakta honom. Men 100+ inlägg kring att hon var en stalker kändes lite orimligt i det första skedet iaf....

Ja, och det är just det jag inte kan fatta. Hur kan man bli så upprörd och så uppjagad när man skriver om ett sånt inlägg att man är såsnabb att döma och att dessutom göra det till en sanning innan man vet hur det faktiskt ligger till?

Återigen är det här ett exempel och vi behöver inte diskutera om TS gjorde rätt eller fel. Det jag är intresserad är varför en sån sak kan röra upp så starka känslor hos vissa? Det är väl knappast Hiroshima eller Nagasaki man pratar om...
  • Anonym (respekt)
    SofieJ skrev 2018-02-11 18:51:02 följande:

Fast det första inlägget angående stalking i den tråden kom från någon som gillar att provocera och vara lite elak. Sedan var det många som protesterade och ett fåtal som höll med. Det diskuterades rätt generellt om stalking fram till ts återvände till tråden.
Svar på tråden Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?