• Äldre 11 Feb 00:59
    2345 visningar
    5 svar
    5
    2345

    Kuggat tenta igen

    Har fått tentan underkänd, men denna gång har den som rättat tentan först skrivit godkänt som betyg. I uträkningen av poängen på frågorna så räcker det precis till godkänt men sedan av någon anledning ändrat sig och strykit över och sänkt poängen med 1 poäng på 2 frågor och ändrat betyget till underkänt. Det handlar alltså inte om något räknefel.


     


    Har ej heller fått några kommentarer på tentan vilket jag fått när jag kuggat tentan tidigare.


     


    Känns mycket surt att det stått godkänt som sedan ändrats till underkänt. Är det vanligt att lärare ändrar sig när de rättar tenta och hellre underkänner än godkänner om man ligger på gränsen, dvs. sänker några poäng på några frågor för att det ska bli underkänt?


    Men borde de då inte ta ett nytt papper och skriva på så man slipper se att man först varit godkänt? eller i alla fall ge en förklaring till varför man ändrat åsikt och sänkt poängen på två frågor.


     


    Funderar på att försöka få tentan omprövad är det någon idé att prova?

  • Svar på tråden Kuggat tenta igen
  • Äldre 11 Feb 01:02
    #1

    Prova. Eller fråga om det går att komplettera istället för att göra om den.

  • Äldre 20 Feb 19:39
    #2

    Någon som vet om man kan kräva att få kommentarer på en saltenta som man inte klarat, vad har man för rättigheter? eller är det helt upp till den rättande läraren om denna vill kommentera tentan?

  • Äldre 20 Feb 19:45
    #3

    Har du hämtat ut tentan än?

  • Äldre 20 Feb 22:09
    #4

    har hämtat ut tentan och även fått en omprövning men samma resultat. Men det som gör mig fundersam är den totala tystnaden fick inga kommentarer på tentan trots att andra som tog samma tenta och kuggade fick det, vid omprövningen fick jag bara till svar att det blir samma bedömning som tidigare ingen förklaring till varför den som rättade tentan ändrat sig.

  • Äldre 21 Feb 18:57
    #5

    Du måste kunna få diskutera tentan med den som är ansvarig. Varför den har ändrat poängen.


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Kuggat tenta igen