Inlägg från: Anonym (Kvinna27) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna27)

Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!

Hej!

Då jag ska börja jobba på kontor vill jag köpa på mig lite snyggare vardagskläder, och söker framförallt svarta kostymbyxor eller liknande. Alltså inte jeans, och inte leggings, utan lite kraftigare byxor i tyg. De kan vara antingen utsvängda eller smala nedtill. Men de behöver främst vara bekväma och tåliga.

Var kan man hitta bra sådana om man har både mage och rumpa? Behöver omkring strl 46/48.

Ni kvinnor som är större och har kontorsklädsel, vad bär ni för kläder? Önskar alla tips och råd! Och gärna konkreta sådana, inte bara från vilken butik ni handlar, utan vilka specifika plagg ni trivs med.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (NN) skrev 2018-02-12 05:09:46 följande:

Grattis till nya jobbet!

Jag har samma storlek som du och tycker att Laurie byxor funkar bra. Finns på nätet, många färger och modeller. Vad gäller skjortor / blusar är bravissimo.com guld. Man har ju ofta stor byst som plus size och de har olika bystmått så man kan knäppa plaggen över bysten.

Ilse Jacobsens klänningar är smickrande och bra skurna tycker jag, har ett gäng sådana i olika färger och modeller. Pennkjol med lite stretch i är också en favorit.

Det jag tror man ska undvika är tunikor och liknnande långa, sladdriga plagg. Det kan vara väldigt frestande att försöka dölja magen på det sättet men jag upplever att resultatet lätt blir större och mer oformligt än nödvändigt.

Åh, tack! Superbra tips!

Dessa byxor var en nyhet för mig. Ska definitivt prova dem. Ilse Jacobsen-klänningar har jag funderat på förut. Ska ge även dem ett försök. Hoppas att de sitter bra. Som du säger vill jag gärna dölja magen bakom något luftigt och formlöst, vilket jag själv ofta inte tycker ser bra ut på andra, men jag vågar inte riktigt ha något snävt på mig själv. Trots att jag annars tycker det ser bättre ut med något tajt på andra med lite mage så är det läskigt att bära något åtsittande själv... Jag vill gärna prova pennkjol också. Det ser så himla snyggt och kvinnligt ut. Men det kräver ju mer eller mindre en tajt överdel, gärna instoppad. Och då blir jag så blottad när allt är tajt

Brukar du ha formande underkläder till vardags? Jag vill ju helst inte behöva det. Har du strumpbyxor till kjol/klänning?
  • Anonym (Kvinna27)
    Salmiakk skrev 2018-02-12 07:13:08 följande:

zizzi.se har superfina kläder

Ja, har du provat deras kläder? Jag har kollat på deras jeans fler gånger än jag kan räkna, men inte vetat om de är värda att köpa. Man vet ju aldrig om modellerna har det bekvämt eller om de lider haha.

Jag måste nog kasta mig ut och testa lite nya kläder och märken men jag skulle föredra om någon lovordar dem innan jag betalar omkring tusenlappen för en vild chansning
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (NN) skrev 2018-02-12 05:09:46 följande:

Grattis till nya jobbet!

Jag har samma storlek som du och tycker att Laurie byxor funkar bra. Finns på nätet, många färger och modeller. Vad gäller skjortor / blusar är bravissimo.com guld. Man har ju ofta stor byst som plus size och de har olika bystmått så man kan knäppa plaggen över bysten.

Ilse Jacobsens klänningar är smickrande och bra skurna tycker jag, har ett gäng sådana i olika färger och modeller. Pennkjol med lite stretch i är också en favorit.

Det jag tror man ska undvika är tunikor och liknnande långa, sladdriga plagg. Det kan vara väldigt frestande att försöka dölja magen på det sättet men jag upplever att resultatet lätt blir större och mer oformligt än nödvändigt.

Jag undrar om du skulle kunna tipsa om en specifik modell av lauries byxor. Det fanns så många olika. Köper du med elastisk midja? Är de höga eller låga i midjan? Oroar mig för att de ska hamna fult på magen och skapa valkar. Brukar därför köpa så hög midja som möjligt i byxor. Men egentligen behöver de väl bara vara bra i omkrets så att säga, för att förhindra osmickrande tryck om magen
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (Anja) skrev 2018-02-12 07:53:49 följande:

More by Stockholm som säljs på MQ har bra kläder för en mer dressad look för överviktiga och feta.

Utbudet är dock inte så stort, men ja, jag har sneglat på More by Stockholm också. Vet du hur kläderna känns och sitter?
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (Man) skrev 2018-02-12 09:00:11 följande:

Min fru har ett ganska "fint" kontorsjobb och hon är både fyllig och ganska lång. Det är en viss utmaning för henne att klä sig stiligt men jag tycker hon klarar det bra. Åtsittande överdelar skulle framhäva bysten alltför mycket och alltför löst "hängande" skulle ge ett tältintryck. Jag har svårt att beskriva damkläder men vad jag förstår så är ett sätt att se snygg ut att markera midjan utan att framhäva bysten alltför mycket, ett skärp t.ex. Eller något som bryter av, en sjal eller en öppen tröja som gör att brösten inte framträder så tydligt. Hon har inget emot att visa sina former i sig. Hemma kan hon gå i en åtsittande jumper och på stranden har hon inga problem. Men på jobbet gäller det ju att ha en viss stil.

Nertill undviker hon ofta svarta strumpor om hon har kort kjol eller klänning. De skulle framhäva de grova benen för mycket. Så det blir ofta ljusa hudfärgade, tunna som knappt syns. Vid knälång kjol kan hon däremot ha svarta strumpor.

Okej, tack! Vet du var hon köper kläder?

Jag är inte så lång. Normallång typ. Och har smala vader men större lår och rumpa. Men jag ska prova pennkjol och någon blus. Har din fru aldrig strumpbyxor? Är hon bar om benen när hon bär kjol eller klänning?
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (Man) skrev 2018-02-12 13:15:06 följande:

Jag har dålig koll på hennes inköp.

Nej hon har aldrig bara ben. Som jag skrev har hon oftast tunna hudfärgade strumpor, ibland svarta. Hon växlar mellan strumpbyxor och strumpor. Också sommartid har hon strumpor på jobbet. 

Hon har ungefär likadant som dig, smalare vader men tjocka lår. Också ganska rund mage. Så det kan vara svårt ibland att få strumpbyxor som går på och sitter bra.

Ja, det är lite svårare att hitta riktigt bra kläder när kroppen inte är så rak som många kläder är gjorda för. Just lite finare business-kläder verkar vara svårt i plus size. Men skam den som ger sig
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (NN) skrev 2018-02-12 17:39:40 följande:

Emma modellen är den jag brukar använda, elastisk midja och väldigt smickrande generellt tycker jag. Tänk på att de är stora i storlekarna dock, jag har i vanliga fall 46/48 men i dem 44 så ganska rejäl skillnad!

Vad gäller pennkjol så vågar jag mig inte heller på instoppad topp :) Dressad blus / skjorta (de där från bravissimo jag nämnde innan alternativt en enkel T-shirt och kavaj brukar jag ha.

Och formande underkläder spar jag till festligare tillfällen :)

Tack! Ska definitivt prova Emma-byxorna! Håller de bra, är slitstarka? Tex mellan låren och så?
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (NN) skrev 2018-02-13 05:27:38 följande:

Jo, det tycker jag absolut att de gör!

Tack! Dina tips har verkligen varit värdefulla. Kan du rekommendera någon kjol?
  • Anonym (Kvinna27)
    Anakha skrev 2018-02-13 09:00:12 följande:

Grattis till jobbet! :)

Jag har också ett jobb som kräver en mer dressad stil och ligger mellan 44-46 i storleken. Vet att det inte är helt lätt att hitta kläder alla gånger. På mitt förra jobb hade jag klänning framförallt och satsade på klänningar med markerad midja- omlottklänningar är ett bra tips och är snälla mot oss som har lite mage ;) Undvik dock klänningar med allt för mkt eller stora mönster på.

På mitt nya jobb så kör jag på svarta byxor, och har hittat mina favoriter på Kappahl. Svarta, stretchiga och smala, kostar 399 kr och har säkert runt 10 par. Lätt att kombinera med toppar, tunikor, tröjor etc.

Den byxa som jag brukar köpa heter Grace och finns upp till Strlk 46 men de är stretchiga som sagt.

Finns även nästan likadana i större storlekar och de heter XLY Daisy.

Kombinera gärna med skor som har lite klack så blir det ännu snyggare.

Lycka till!

Tack så mycket!
    Har kollat på Kappahls byxor och de verkar vara omtyckta. Fördelen är att jag nog kan testa dem i butik, istället för att beställa hem och hålla på och chansa med storlekar. Så det ska jag gå och göra! XLNT Daisy kan nog passa bra.

På sommaren, vad bär man då? När det är varmt och ingen annan har långbyxor och tält på sig... Finns det bra capribyxor också? Vad brukar ni ha om långbyxorna är för varma? Jag är ovan vid klänning, så det lär jag definitivt inte ha varje dag när det är varmt Finns det bra alternativ?

Och ja, angående skor så vill jag ha klack för att forma benen och rumpan, men jag måste hitta några som är bekväma samtidigt. Var köper ni/du skor?

--

Har f.ö. beställt ett par av dessa magiska Emma-byxor nu, så jag håller tummarna för dem.
  • Anonym (Kvinna27)
    Anakha skrev 2018-02-13 11:02:01 följande:

Jag har långbyxor året om, funkar för mig om man har en svalare tröja på sig. Capri har jag aldrig använt så där kan jag inte ge råd tyvärr :)

Jag går ganska mkt i mitt jobb så jag har investerat i ett par svarta släta Ecco-skor. Kostar lite mer men är ack så sköna. Jag har svårt att gå i riktigt höga klackar, och de Eccoskor jag använder har en klack på ca 4 cm vilket jag tycker är lagom. Har precis beställt då de hade 30% rabatt på Eccos egna hemsida = 770 kr.

De heter Ecco Shape 35.

Tack för tipset! Jag kan inte heller gå med värdighet i särskilt höga klackar, så dessa såg ut att vara i min smak
  • Anonym (Kvinna27)

Ni ska ha ett stort tack allihop!
    Jag har börjat beställa lite grejer nu till min nya garderob, så får vi se om det passar Jag har fått ny energi nu när jag fått upp ögonen för var det går att finna snygga dressade kläder i större storlekar. Har känts hopplöst tills nu. så TACK!

• Anonym (Kvinna27)

Sååå.. väldigt sen uppdatering, men ändå;

Jag har nu två par Emma-byxor i svart och marinblått och är sugen på fler. Vill gärna testa ljusa, om jag vågar. Särskilt nu på sommaren.

Jag har inte vågat prova pennkjol, men vill fortfarande så gärna. Den där olally från inwear ska jag ha i åtanke. Jag är bara rädd att den ska framhäva magen. Och rädd att se tältig ut om jag har en lös blus ovanpå.

Jag är fortfarande på jakt efter den perfekta vita skjortan och blusen, som inte är genomskinlig och som inte sitter illa eller gapar. Men jag har hittat en del andra fina blusar. Och jag har börjat röra mig bort från min comfort zone och har testat nya material och passformar.

Har någon ytterligare tips så tar jag gärna emot dem! :)

• Anonym (Kvinna27)
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-11 23:30:44 följande:
    Jag har PCO-Skropp. Alltså smalare ben och gump med bilring och större armar.

Jag passar jättebra i en överdel som ser ut som en empireklänning.

Jag vet inte om det finns nåt namn för den typen av tröja men när jag sökte på "empire plus size top" dök en hel del upp.

Hela magen trollas bort!
    Ja, jag försöker också att hitta i just den modellen, där det håller in precis under brösten och markerar "midjan", sedan går ut igen. Jag är dock samtidigt noga med att toppen är lång, så att grenen inte ska synas, vilket gör att en del toppar går bort. Och jag kan inte ha allt för v-ringat då det blir för mycket klyfta. Men jag ska googla och se om det kommer några bra svenska resultat :) Vill gärna ha en sådan med omlott-knyt, tycker det ser så fint ut. De vita topparna av dina exempel var jättefina. Ska bege mig på jakt efter en sådan, som är lång nog. Tack för ditt svar!
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-12 13:21:11 följande:

Jag brukar ha ett linne under de urringade. Ett tips!

Ja, det kan nog funka när det är lite svalare. Under sommaren vill jag helst slippa lager på lager. Jag blir så varm.

Jag provade söka nu, men det är svårt att hitta svenska resultat. Vi verkar inte ha anammat uttrycket ?empire waist?, så det blir inga träffar på det när det inte står så om plaggen i sverige. Har vi något annat uttryck? Jag testade omlott, men det var inte mycket bättre, särskilt eftersom det kan vara på andra ställen än under bysten. Och det tar ju enorm tid att gå igenom alla webshopar och titta på varenda top. Hmm. Önskar att vi hade lika bra plus size-utbud som i USA :) Har fått beställa en del därifrån, men frakt och tull blir ju så dyrt sä det är inte hållbart i längden.

Vet du var du brukar hitta bra empire-toppar?
  • Anonym (Kvinna27)

Kan tillägga att jag även letar med ljus och lykta efter ett bra skärp/bälte/band att ha i midjan, så att jag själv kan åstadkomma den markerande effekten under bysten på toppar som inte har det redan.

Svar på tråden Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!