• Caki80

    Skaffa barn nummer två som ensamstående

    Som rubriken lyder, jag har ett barn idag som blev till i en relation som nu är över. 
    Jag fyller snart 38 och min längtan efter ett barn till är stort, samtidigt som jag inte är intresserad av att slänga mig in i en ny relation enbart för att kunna/hinna skaffa ett barn till. 
    Jag är alltså väldigt inne på att skaffa barn själv via klinik och donator. 

    Är det någon som har skaffat barn två själv som ensamstående? 
    Min son är idag snart 1 år och jag har tagit hand om honom helt utan stöd hitintills utan några som helst problem, så jag vet att jag klarar av det. Sonens pappa kommer även att nu successivt utöka sitt umgänge, och hans mål är att ta 50% av umgänget. 

    Frågan är om det är dumt mot barnen, att ena har en pappa, och den andra inte, och därmed kommer de att separeras varannan vecka? Men detta kan ju såklart ske även om man hittar någon att skaffa barn med, skulle den relationen inte heller hålla...

    Ni som skaffat ett eller flera barn själva via exempelvis klinik i Danmark, ge mig alla era ideer, tankar och tips!

    Vart vände ni er för alla prover här i Sverige? Vilken klinik valde ni i DK? 
    Nu får man göra det på privat klinik här i Sverige också, men det verkar vara väldigt mycket dyrare...
    Fick ni använda hormoner? 
    Hur var samtalet som ska utvärdera ens lämplighet som förälder?
    Vad var totalkostnad per försök för er?

  • Svar på tråden Skaffa barn nummer två som ensamstående
  • Biet
    Barbados skrev 2019-02-26 11:21:29 följande:

    Tack för att du delar med dig!

    Vad härligt att det har gått bra för er och att du lyckades bli gravid så snabbt. Valde du att göra det i Sverige eller utomlands? Har du några tips på vad man bör tänka på vid val av klinik, mm?

    Jag har bestämt mig för insemination eller IVF (beroende på vad läkaren rekommenderar) med donerade spermier (tyvärr är helsyskon inte aktuellt). Såvitt jag förstår kan man som ensamstående med ett barn betala för behandlingen här i Sverige, men många verkar ändå åka till Danmark eller andra länder trots att kostnaderna ser ut att vara ganska lika. Eller har jag missförstått något?


    Har du funderat på eller övervägt tanken om att använda en privat donator?

    Du har då själv valet att välja vem det skall bli och även hur det skall vara efteråt om ni lyckas.

    En del vill inte ha någon kontakt alls, andra vill ha kontakt och kan tänkas hjälpa till.

    Jag är ju donator själv så jag har kring det tidigare.

    Vill du veta mer om det så skicka gärna ett privat PM.

    Oavsett hur du gör så lycka till.
  • johanna999

    Jag ser att tråden varit tyst ett tag men tänkte kolla hur det går för er som funderade..

    Är någon med i "Mamma på egen hand" på FB?


    Jag har en son på 9 månader och kommer inom några månader (troligtvis till hösten) påbörja försök att ge honom syskon. Jag är helt ensamstående och har klarat det fint med sonen, men hade ändå tyckt det varit skönt att höra från någon i samma situation eller samma tankar.

    Under sonens första år pluggade jag 100% (ej distans), reste till Barcelona, Malaga och snart NYC samt roddade försäljning av lägenhet. Och så har jag en hund som ska ut ett par gånger per dag. Hade tygblöjor, pottade sonen från 3 månader (så gott som blöjfri). Dock kommer jag behöva dra ner på ett par av dessa sakerna med nummer två ;D Men vad jag menar är att jag inte varit på bristningsgränsen med ett barn och tror därför att jag kommer klara ett till ^^

  • Barbados
    johanna999 skrev 2019-05-24 19:00:07 följande:

    Jag ser att tråden varit tyst ett tag men tänkte kolla hur det går för er som funderade..

    Är någon med i "Mamma på egen hand" på FB?


    Jag har en son på 9 månader och kommer inom några månader (troligtvis till hösten) påbörja försök att ge honom syskon. Jag är helt ensamstående och har klarat det fint med sonen, men hade ändå tyckt det varit skönt att höra från någon i samma situation eller samma tankar.

    Under sonens första år pluggade jag 100% (ej distans), reste till Barcelona, Malaga och snart NYC samt roddade försäljning av lägenhet. Och så har jag en hund som ska ut ett par gånger per dag. Hade tygblöjor, pottade sonen från 3 månader (så gott som blöjfri). Dock kommer jag behöva dra ner på ett par av dessa sakerna med nummer två ;D Men vad jag menar är att jag inte varit på bristningsgränsen med ett barn och tror därför att jag kommer klara ett till ^^


    Jag känner som du med ett syskon. Mitt barn är också 9 månader. Även om jag inte ville vara ensamstående förälder så har det blivit så och det fungerar riktigt bra, så jag känner mig inte alltför orolig för hur det kommer att bli med två barn. Då är jag mer nervös för att få ett syskon som är sjukt eller att jag själv skulle bli sjuk. Men den oron är inte tillräcklig för att få mig att avstå ett syskon.

    Tack för tipset om gruppen på FB!
  • Skogskantarellen

    Hej kära grupp, har ni haft besvär med höga NK celler i livmodern? Åtgärd? Jag har provat Fragmin, Trombyl, Intralipiddropp och hög dos kortison. 

    Tacksam för respons. 
    Mvh 
    S

  • Caki80

    Hej alla som svarat och varit nyfikna och gått i samma tankar. 
    Jag tog mitt beslut och sitter nu med en ofattbart fantastisk liten dotter som fyllde ett år i maj. 
    Jag vill inte ens föreställa mitt liv utan henne. 
    De första dagarna efter att vi  hade kommit hem och vardagen satte fart kändes det lite meckigt just på morgonen med alla blöjbyten (för det kan ju bli flertalet) att få på tre individer kläder (Ja jag skulle ju tydligen också ha kläder på mig) och ha i alla mat (viktigt att tajma allt så att man kan amma medan stora äter frukost) för att komma iväg och lämna stora barnet på förskolan i tid. Men efter bara några dagar fick jag in rutiner på det där och sen har det inte varit svårt alls. Mycket tack vare att dottern är så sjukt lugn och snäll. 

    Det enda egentligen svåra med att vara tvåbarnsförälder är bråken från stora barnet. Sedan tvåan börjat krypa och kunna RÖRA saker i hemmet har ettan varit  sjukt taskig mot henne och jag hoppas verkligen att det är en period av trots som snart är över. Han kan vara rätt taskig och putta och slå även andra barn på förskolan...

    Det jobbiga nu är att titta på dottern och inte känna att man vill ha en till!
    För det vill man. 
    Sonen bor hos sin pappa på deltid och jag och dottern är ensamma halva tiden. Kanske är det bäst så?  Kanske är det bästa av världar?
    Eller kanske det blir himla tyst och trist när det bara är hon och jag hemma. Kanske skulle hon faktiskt vilja ha ett helsyskon så hon slapp vara ensambarn varannan vecka? Kanske hon skulle vilja ha ett syskon att dela hela sin situation med, när storebror har sin pappa?

    Hade det kommit ett till barn som tvåan hade jag inte tvekat, men man vet ju faktiskt inte vad man får. 

    Hur har det gått för alla  er andra!?

  • Livsbalans
    Caki80 skrev 2020-06-20 19:46:07 följande:

    Hej alla som svarat och varit nyfikna och gått i samma tankar. 
    Jag tog mitt beslut och sitter nu med en ofattbart fantastisk liten dotter som fyllde ett år i maj. 
    Jag vill inte ens föreställa mitt liv utan henne. 
    De första dagarna efter att vi  hade kommit hem och vardagen satte fart kändes det lite meckigt just på morgonen med alla blöjbyten (för det kan ju bli flertalet) att få på tre individer kläder (Ja jag skulle ju tydligen också ha kläder på mig) och ha i alla mat (viktigt att tajma allt så att man kan amma medan stora äter frukost) för att komma iväg och lämna stora barnet på förskolan i tid. Men efter bara några dagar fick jag in rutiner på det där och sen har det inte varit svårt alls. Mycket tack vare att dottern är så sjukt lugn och snäll. 

    Det enda egentligen svåra med att vara tvåbarnsförälder är bråken från stora barnet. Sedan tvåan börjat krypa och kunna RÖRA saker i hemmet har ettan varit  sjukt taskig mot henne och jag hoppas verkligen att det är en period av trots som snart är över. Han kan vara rätt taskig och putta och slå även andra barn på förskolan...

    Det jobbiga nu är att titta på dottern och inte känna att man vill ha en till!
    För det vill man. 
    Sonen bor hos sin pappa på deltid och jag och dottern är ensamma halva tiden. Kanske är det bäst så?  Kanske är det bästa av världar?
    Eller kanske det blir himla tyst och trist när det bara är hon och jag hemma. Kanske skulle hon faktiskt vilja ha ett helsyskon så hon slapp vara ensambarn varannan vecka? Kanske hon skulle vilja ha ett syskon att dela hela sin situation med, när storebror har sin pappa?

    Hade det kommit ett till barn som tvåan hade jag inte tvekat, men man vet ju faktiskt inte vad man får. 

    Hur har det gått för alla  er andra!?


    Hej, vad fint att läsa att allt gick bra och att du är lycklig med ditt beslut.

    Jag har själv försökt med ett syskon i två års tid (hade som du en dotter från tidigare relation men var i stort sett själv med henne från att hon var några månader gammal, hon var 2 när jag började men är 4 nu). Nu har jag lyckats, efter 2 år med många försök med inseminationer och ivf och är gravid i v.12.
    Kanske pga sömnbrist och illamående samt tärande oro för MA och hela coronasituationen som är jobbig men nu börjar katastroftankarna krypa på mig. HUR ska jag klara två barn? Hur ska jag ha råd med två tonåringar så småningom, hur ska jag någonsin kunna göra något själv, tänk om de inte tycker om varandra osv osv (givetvis har jag noga tänkt på allt innan beslutet och kom ju fram till att jag kommer få det att fungera och att jag får ta hjälp av en barnflicka ett par hämtningar i veckan tex). 
    Hur fungerar det för dig nu? Hur/vem har du kunnat ta hjälp av om du behöver passning? 
  • Funderar81

    Oj vad bra att hitta denna tråd. Håller nämligen precis på att försöka med nr 2. Är singel och fått ettan med insemination. Vill bara gärna ge henne ett syskon också. Jag har haft en del oro om hur det ska gå att passa två - för man är ju liksom i underläge som enda förälder.
    Har även funderat på hur i all världen det ska gå rent ekonomiskt. Dagis för två och allt annat!
    Men så många andra klarar det så varför inte jag också, eller hur?

    TS så härligt att det verkar så relativt enkelt att komma in i en bra rutin!

  • Biet
    Funderar81 skrev 2020-12-01 21:07:56 följande:

    Oj vad bra att hitta denna tråd. Håller nämligen precis på att försöka med nr 2. Är singel och fått ettan med insemination. Vill bara gärna ge henne ett syskon också. Jag har haft en del oro om hur det ska gå att passa två - för man är ju liksom i underläge som enda förälder.

    Har även funderat på hur i all världen det ska gå rent ekonomiskt. Dagis för två och allt annat!

    Men så många andra klarar det så varför inte jag också, eller hur?

    TS så härligt att det verkar så relativt enkelt att komma in i en bra rutin!


    Hej, hoppas att det kommer att gå bra för dig o att det lyckas snart för dig. Blir som en liten Julklapp för dig.

    Lycka till.
  • Caki80
    Livsbalans skrev 2020-11-17 14:44:07 följande:

    Hej, vad fint att läsa att allt gick bra och att du är lycklig med ditt beslut.

    Jag har själv försökt med ett syskon i två års tid (hade som du en dotter från tidigare relation men var i stort sett själv med henne från att hon var några månader gammal, hon var 2 när jag började men är 4 nu). Nu har jag lyckats, efter 2 år med många försök med inseminationer och ivf och är gravid i v.12.

    Kanske pga sömnbrist och illamående samt tärande oro för MA och hela coronasituationen som är jobbig men nu börjar katastroftankarna krypa på mig. HUR ska jag klara två barn? Hur ska jag ha råd med två tonåringar så småningom, hur ska jag någonsin kunna göra något själv, tänk om de inte tycker om varandra osv osv (givetvis har jag noga tänkt på allt innan beslutet och kom ju fram till att jag kommer få det att fungera och att jag får ta hjälp av en barnflicka ett par hämtningar i veckan tex). 

    Hur fungerar det för dig nu? Hur/vem har du kunnat ta hjälp av om du behöver passning? 


    Att känna oro och tvivel under graviditeten är väl fullt normalt. Jag kände också oro vid tillfällen då sonen var extra mammig och krävande. Men han var ju så liten också.

    Jag behöver sällan passning. Det har varit ett fåtal gånger när jag under föräldraledigheten varit hos frissan och tandläkaren exempelvis. Någon gång har sonens pappa hängt kvar och passar båda barnen, någon gång har det varit min mamma.

    Nu när båda barnen går hos dagmamman kan man passa på att göra sånt dagtid.

    Men jag räknar inte direkt med att kunna gå på några julbord eller följa med på några kickoffresor förens jag kan lämna barnen själva (eller har en sambo). Men det är det värt.

    Huruvida man klarar av två barn eller inte, det gör man ju. Jag tror man har mycket mer realistiska förväntningar på det jobb som komma ska när man är själv och att man är mycket bättre förberedd än vad man är när man är i en relation, fast det kanske bara är fördommar.

    Jag själv iallafall förväntade mig att det skulle bli sjukt mycket jobbigare än det faktiskt blev med både första och andra barnet.

    Jag tycker inte det är jobbigt alls med två barn i sig... Det som är jobbigt är att storebror kan varva upp så mycket när han hänger med lillasyster (eller andra barn) att det lätt spårar ur.
  • Caki80
    Funderar81 skrev 2020-12-01 21:07:56 följande:

    Oj vad bra att hitta denna tråd. Håller nämligen precis på att försöka med nr 2. Är singel och fått ettan med insemination. Vill bara gärna ge henne ett syskon också. Jag har haft en del oro om hur det ska gå att passa två - för man är ju liksom i underläge som enda förälder.

    Har även funderat på hur i all världen det ska gå rent ekonomiskt. Dagis för två och allt annat!

    Men så många andra klarar det så varför inte jag också, eller hur?

    TS så härligt att det verkar så relativt enkelt att komma in i en bra rutin!


    Man må vara i underläge i nummer, men du har två händer, så du kan hålla två barn i handen, du har två armar som kan krama var sitt barn, och du har två ben så de båda får faktiskt plats i knäet om det är så.

    Så man räcker till!

    Men iaf jag väljer bort mer saker. Exempelvis är det inte är superkul att åka hem till kompisar med icke barnsäkrade hem med två små barn som ska undersöka exakt allt och sedan bråka om allt de hittar som de ev får röra.

    Så för att hålla nere min stressnivå får mina barnlösa vänner komma hem till oss och umgås där ungarna kan löpa fria.

    Och ekonomiskt löser det sig.

    Tjänar du dåligt får du bostadsbidrag.

    Och första barnet får ju ännu lägre avgift när andra barnet börjar fsk.

    Men jo, lite orolig för vad tonåringar kräver idag är man ju.

    Ändå skriker kroppen och hjärtat efter en trea. Varför? :D
Svar på tråden Skaffa barn nummer två som ensamstående