• MickyM­eat
    Äldre 18 Feb 20:04
    2702 visningar
    3 svar
    3
    2702

    Behöver ett råd

    Hej,

    Jag skulle vilja ha några råd på vägen när det gäller att se helheten i ekonomin. Detta är en seriös fråga och inget försök att provocera. Om någon skulle känna det så.

    Jag och min hustru har båda jobb med en ungefärlig inkomst på ca 75.000 kr före skatt per månad. Vi äger ett hus till ett värde av ca 6 MSEK och har belånat det till ca 55% och amorterar ca 2000 i månaden. Vi har två bilar värda ca 20.000 resp. 150.000 och inga lån på dessa och vi har i runda slängar 100.000 SEK i besparingar tillsammans. Ca lika mycket var (50.000). En hel del av tidigare besparingar  gick åt till att köpa huset för ca 5 år sedan. Huset var nytt då. Vi har två små barn.

    Problemet är för oss att vi är dåliga på att spara effektivt, (läs fonder, aktier pension). Pensionssparandet är minimalt, utan istället blir det att de ca 7000 som vi får över tillsammans varje månad åker bara in på ett sparkonto med dålig ränta.

    Jag känner personligen att jag har för lite pengar sparade och bekymrar mig ibland över hur det kommer att bli när jag går i pension.

    Vi är båda i 40-årsåldern och tänker ibland att vi skulle vilja jobba mindre, kanske med något som inte kräver lika mycket tid och få mer tid över men oroar oss för pensionen som sagt.

    Hur skulle ni resonera kring pension, lån, amortering och sparande i denna sits.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Behöver ett råd
  • Äldre 18 Feb 20:14
    #1

    Öka amorteringstakten så ni är skuldfria när ni går i pension och gå ner i arbetstid, ni behöver inte så mycket pengar ni är bara vana vid det.

  • Äldre 18 Feb 20:18
    #2

    Om ni amorterar 10000kr per månad är ni skuldfria vid pensionen. Lägg sen till 10000 till räntekostnader. 10000kr till nöje och omkostnader. 10000kr till mat. Det borde räcka och då kan ni gå ner till att jobba 60% när barnen är små utan att oroa er för pension.

  • gbgumm­an
    Äldre 19 Feb 07:14
    #3

    Vet inte om vi är i samma situation men kanske vad är era inkomster är de 75000 kr gånger två eller ihop?

    Vi har inkomster på 60 000kr + 30 000kr brutto. Alltså 90 000kr ihop.

    Villa värderad till 8 000 000kr och lån på ca 40%

    Båda ca 40 år
    Så lite lika om jag tolkar dig rätt

    Vi har i ca 15 år lagt undan lite lite pengar varje månad och på så sett kunnat spara ihop en buffert på ca 600 000kr. Alltid tänkt säker sparande och många bäckar små. Kanske inte det smartare men tryggt. Att jobba mindre är inget jag tänker på vi trivs med jobben och våra barn är tonåringar nu så stressen är inte så stor längre. Som småbarnsförälder var livet klart tuffare och längtan att jobba mindre större.

Svar på tråden Behöver ett råd