• InaLo

    Ok att fråga om graviditeten är planerad?

    Hej!

    Jag undrar om alla verkligen tycker att det är ok att fråga om graviditeten är planerad.

    Jag är 40år och gravid i v18. Vi har precis börjat berätta för folk att vi väntar vårt 4;e barn till sommaren. Frågan om det är planerat har dykt upp ca 10 gånger hos kollegor och bekanta. Man får nästan kännslan att man måste förklara sig. Vi försökte länge att få till ett fjärde barn och efter att fått hör att odsen var väldigt dåliga för oss hade vi nästa släppt det. Men inte sprungit till affären och köpt kondomer i höstas när ett ut av mina barn blev allvarligt sjukt och jag mitt upp i det blev jag gravid. Men alla frågar on det är planerat. Är det verkligen ok att fråga så. Vad säger ni.

  • Svar på tråden Ok att fråga om graviditeten är planerad?
  • BuoBä

    Det är en sån där sak som folk säger utan att riktigt tänka sig för och utan något djupare baktanke. De tänker kanske att 4 barn inte är så vanligt och så flyger frågan ur dem. Ta inte illa upp och vill du inte svara så kör på Ribbings trick:

    -Var det planerat?

    -Varför undrar du det?

    -Ja jag tänkte att jadajada.. (eller så kommer de redan här på att det kanske inte var smartaste frågan)

    Du väntar in utläggningen och svarar sedan:

    -Jaha tänkte du så.

    Och sen byter du ämne.

  • Spagettimonstret

    Fruktansvärt oförskämd fråga. Den skulle inte jag besvara, men gärna ge dem en tankeställare om vad det är de vill rota i.
    Tummen upp för Ribbings trick i kommentaren ovan.

  • Sticky

    Jag tycker inte att det är en smidig fråga och tycker inte att man ska känna att man behöver svara. Det är privat!

  • Anotherone

    Jag tycker det är en rätt privat fråga att ställa och det kan låta plumpt i fel sammanhang eller om man inte känner varandra särskilt bra. Jag hade inte besvarat den, jag har väldigt få som jag skulle dela den typen av information med och de personerna VET redan, de behöver inte fråga.

  • Jemp

    Nej, jag tycker det är en jättekonstig fråga. Reagerade på att jag fick den en del min första graviditet också (28 år gammal, fast jobb osv så inget konstigt så heller).

  • Physalis

    Jag tror frågan ställs av obetänksamhet, men är inte direkt ok att fråga när man tänker på hur privata saker som kan behövas förklaras i svaret.

    Vad jag vill ha sagt med det är att man inte behöver halshugga den som frågar, men helt ok att påpeka att det är en ganska privat sak att fråga. Och framförallt inte känna sig tvungen att svara.

    Tycker också Ribbings svar är utmärkt.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Ok att fråga om graviditeten är planerad?