• Johnnyorange

    Förhållande där kvinnan tjänar mer än mannen?

    Hur vanliga är sådana förhållanden i Sverige idag 2018?

    Det känns som att mannen oftast fortfarande är höginkomsttagaren i familjen, men jag kanske har fel?

  • Svar på tråden Förhållande där kvinnan tjänar mer än mannen?
  • Mo90

    Jag tjänar mer än min sambo och vet flera som har det så...

  • Anonym (?)

    Hur ska någon här kunna svara på hur vanligt det är? Du får väl försöka googla fram svaret.

    Jag tjänar mycket mer än min man.

  • Anonym (F)

    Jag tjänar runt 65k / månad och min man 40-45k (varierar lite beroende på kvartalsbonus etc.), så jag har betydligt högre bruttolön. Inom mitt yrke finns det många högavlönade kvinnor som ofta tjänar mer än sin partner. Tittar jag däremot på vår större bekantskapskrets är det betydligt vanligare att männen tjänar mer.

    Vi är hyfsat unga, välutbildade och många har yrken med brant löneutveckling. Är då mannen i förhållandet ett par år äldre, vilket ju är ganska vanligt, är det naturligt att han arbetat fler år efter avslutade studier och då nått en högre lön.

  • Anonym (ja)

    Jag (kvinna) har tjänat mer än min man större delen av vår tid som gifta (4 år). De första 3 åren hade han knappt inkomst alls då han pluggade utan CSN och sen sökte jobb, medan jag jobbade heltid. Då vi haft så vi klarat oss och fått över har det i sig inte varit ett problem. Dock mår vi mycket bättre nu när han har fått ett heltidsjobb som han trivs med.

  • sextiotalist

    Tjänar mer än sambon och vet fler förhållande där det är så, men jag vet att det inte är det vanligaste.

    Men å andra sidan, läser man trådar här så verkar det inte alls vara ovanligt med en kvinna som arbetar heltid och mannen är arbetslös och spelar datorspel så...

  • Kjell2

    Varierar lite från år till år. MIn fru jobbar  väldigt provisionbaserat och vissa år blir det mycket pengar, andra mindre. Över länger period snittar vi nog rätt lika.

  • Anonym (Tess)

    Jag tjänar mer och har alltid gjort det. Vi har samma utbildningsbakgrund, men jag arbetar som chef. Även när jag jobbade som handläggare tjänade jag mer än honom.

  • Anonym (Qwerty)

    Jag tjänar ca 15.000 mer än min man. Ingen aning om hur vanligt det är.

  • Anonym (Relation)
    Anonym (Qwerty) skrev 2018-02-20 16:55:00 följande:

    Jag tjänar ca 15.000 mer än min man. Ingen aning om hur vanligt det är.


    Tycker du eran relation funkar bra det har inte varit något problem med att du tjänar mer? eller har allt funkat bra i er relation 
  • Anonym (L)

    De kvinnor med lägre lön än sina män lär inte skriva i den här tråden.

    Här står lite:

    www.sociology.su.se/om-oss/nyheter/allt-fler-kvinnor-har-högre-utbildning-än-sin-manliga-partner-ändå-tjänar-de-mindre-pengar-1.359964

    Bland de här paren tjänade kvinnor 15% mindre än sina män. I genomsnitt. Självklart finns det kvinnor som tjänar mer än sina män, men hur många av alla heteropar får man rota mer i.

    Jag tjänar nästan det dubbla som min man men det säger ingenting om hur det ser ut i stort i samhället.

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Relation) skrev 2018-02-20 16:58:14 följande:

    Tycker du eran relation funkar bra det har inte varit något problem med att du tjänar mer? eller har allt funkat bra i er relation 


    Det har väl funkat bra tycker jag. Vi är höginkomsttagare båda två så 15' blir ju inte så mycket efter skatt.... och mina intressen är dyrare än hans. Så, aldrig bråk om pengar faktiskt.
  • Anonym (.)

    Hm. Vet inte. I min släkt är det nog 50/50, ena halvan av alla par tjänar ena könet mer än andra och tvärtom. I min familj tjänar både mamma, jag och storasyrran mer än våra partners, lillasyrrans kille tjänar mer än hon.

  • Anonym (Jupp)

    Jag tjänar ca 2.5 ggr mer och det funkar bra. Bryr mig inte så mkt om pengar så länge de räcker till det nödvändiga. Resten sparas, aldrig tjafs om ekonomi melkan oss.

Svar på tråden Förhållande där kvinnan tjänar mer än mannen?