• humlan00

    Liggvagn eller inte??

    Ska förhoppningsvis få vårat första barn i slutet av oktober,

    Är så kluven på vagn, hur ska man tänka?

    Är det värt att köpa en bugaboo fox för 13.000kr,

    hur länge kan man använda liggdelen innan dom vill börja sitta?

    Är man ute nov-feb med en liten i vinterkylan?

    Skulle man klara sig utan liggdel och gå direkt på sittvagn efter vintern?

    Eller hur ska man tänka?

    Hoppas ni kan hjälpa en förvirrad gravid! :)

  • Svar på tråden Liggvagn eller inte??
  • EpicNurse

    Ja klart man är ute..? Eller hur menar du? Skulle inte bebisen få komma ut i friska luften på vintern?

    Sittdel ska man inte byta till förrän barnet kan sitta utan stöd eftersom deras ryggar är för svaga innan dess.

    Så ja, man behöver liggdel om man inte tänkt att man ska bära barnet i sjal/sele hela första halvåret.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Bo)

    Men det går bra med en begagnad för under 1000-lappen. En liggvagn blir inte så sliten som en sittvagn och sulky och kan finnas i jättefint skick begagnad.

    Sedan kan du lägga mer på en stadig sittvagn. Tips är stora hjul, då klarar du snö och terräng.

  • Anonym (Emmaljunga)

    Men behöver du köpa en bugabooh fox för 13.000 om du tycker

    Emmaljunga tycker jag är mycket bättre och är större för barnen att sitta i.

    Dessutom ligger dem mycket bättre i pris. Min brors tjej är galen i bugaboo vagnarna och jag förstår verkligen inte hypen med den vagnen. Och i Sverige behöver det inte vara kallt i okt-januari. Kylan denna vinter kom ju nu i februari så nog allt kommer du villja gå på härliga promenader med ert lilla gryn under höst/vinter. Vi ska ha vårt andra barn i slutet av september/början på oktober och jag längtar efter härliga promenader i ljummet väder eller lätt skön kyla :)

  • Anotherone

    Det beror lite på vilken sorts barn ni får och hur ni lever. Klart man KAN klara sig utan vagn. Man kan använda själ tex, då kan du ju skippa liggvagn och gå direkt på sittvagn när vintern är över. Och ska ni åka och handla kanske bebisen sitter i babyskyddet.

    Sittvagn med mjuk-eller hårdlift kan vara ett alternativ.

    Mitt första barn var jag mycket ute och gick med. Mitt andra vägrade dock vagn, jag kom 2-300m från huset sen skrek han som en stucken gris så det var bara att vända hem igen.

    I det läget var jag glad att vi inte lagt några stora summor på vagn, det hade känts som slöseri!

    Så nej, 13000kr på vagn är verkligen inte nödvändigt.

    Satsa på begagnad liggvagn och köp en nyare sittvagn i så fall om ni märker framåt våren att ni är ute mycket och att det är värt det.

  • TigerLilySwe

    Till 3an köpte jag en rejäl sittvagn med fullt liggläge direkt och hade en rejäl åkpåse och fäll i. Man kan även ha mjuklift för att kunna bära in barnet lättare. Nu bodde vi i villa med sista och behövde inte bära barnet något speciellt utanför huset. Hade vi bott kvar i stan på 3e våningen hade jag definitivt satsat på en mjuklift för lättare transport. Sittvagnens liggläge innebar också att en liten "kant" fälldes upp i nacken som skydd. Det funkade utmärkt med sittvagn direkt. Efter 3-4 mån kan barnet vilja kika ut lite och då kan man lyfta lite på ryggen så barnet kommer upp lite. Det var praktiskt med sittvagn och mindre bökigt. Jag använde även vindskyddet och på det sättet blev det ombonat och bra. Bugaboo är ju hutlöst dyra även om de ser väldigt fina och bra ut, på min tid fanns andra flaggskepp. Var inte rädd för att titta på andra märken ex våra egna inhemska, fåntastisk kvalité och jag gissar att de fortfarande är väldigt bra och behagliga att köra.

  • Anonym (Ja)

    Satsa absolut på en bra vagn med liggdel. Barnet bör liggs i liggdel till omkring 6-9 månader.

    Sedan finns det billigare vagnar, Briax smile tex. Liggdel, sittdel och chassi för runt 7000-8000 nytt.

  • Anonym (Ja)

    Angående vintern ja ni kommer gå ut, köp en babyoverall och en åkpåse,

  • Anonym (Eh)
    Anonym (Ja) skrev 2018-02-21 05:33:53 följande:

    Satsa absolut på en bra vagn med liggdel. Barnet bör liggs i liggdel till omkring 6-9 månader.

    Sedan finns det billigare vagnar, Briax smile tex. Liggdel, sittdel och chassi för runt 7000-8000 nytt.


    9 månader?! Vet inte någon som haft liggdel i nio månader.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Eh) skrev 2018-02-21 05:40:57 följande:

    9 månader?! Vet inte någon som haft liggdel i nio månader.


    Jag tex. Enligt vagnens ålders instruktioner, sittdelen var från 9 mån och mitt barn var hur nöjd som helst.
  • Anonym (Hh)

    Till 5-6 månader, inte 9!!! En niomånaders kan ju trilla ur en liggvagn herregud. Då har men dem fastspända i sittdelen på liggläge om de ska sova! Men ts, en liggdel oavsett vilken vagn är ju inte särskilt dyr! Tycker absolut du bör köpa en vagn med ligg-och sittdel. Och det är ju inte två helt separata vagnar du ska köpa? (Och du kan inte köpa en sulky till en bebis ändå om det är det du tänker på.)

    k


    Anonym (Ja) skrev 2018-02-21 05:33:53 följande:

    Satsa absolut på en bra vagn med liggdel. Barnet bör liggs i liggdel till omkring 6-9 månader.

    Sedan finns det billigare vagnar, Briax smile tex. Liggdel, sittdel och chassi för runt 7000-8000 nytt.


Svar på tråden Liggvagn eller inte??