• NELJ

Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?

Mina barn är sju och nio. De hjälper mest till med disk och dukning men även matlagning (enklare saker, typ fixa salladen, nioåringen kan ibland laga hela rätter men med mig som moraliskt stöd). Sen hjälper de till att sortera och vika tvätt. En kväll i veckan hjälps vi åt och plockar undan (har hemstädning) och då är deras huvudansvar deras eget rum och prylar men de hjälper mig även med resten om de blir klara före mig. De hjälper till matar katterna och plockar ur kattlådan och slänger sopor. Nioåringen fixar även sin frukost helt själv och mellis.

Så jag skulle nog säga att de hjälper de mig med alla hushållssysslor men de har inte egna ansvar så tillvida att de förväntas göra saker utan att jag ber dem. Jag vet inte vad som är bättre i det avseendet. Det vore kanske skönt om saker bara blev gjorda men å andra sidan brukar de nio gånger av tio hjälpa till med glatt humör, och det är ju roligt att göra saker tillsammans.

Vad gäller läxor gör nioåringen dem själv (efter påminnelse men inget tjat) och likaså ansvarar han för gympapåse mm men även där påminner jag.

• NELJ

Jag är jätteskeptisk till det här med poängsystem eller betalning för att man hjälper till hemma. Kanske man kan få en slant för större grejer (typ tvätta bilen) men det här vardagliga med att duka, hjälpa till med tvätt, ta hand om sitt rum osv, ska man inte göra det ändå? I en familj hjälps man väl åt för att man är just en familj och inte gör att man ska få betalt?

Hur tänker ni som kör med belöningar? Skulle det bli väldigt mycket tjat om ni lät bli dem?

Svar på tråden Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?