Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?

Städa sitt eget rum och ta sig själv till och från skolan är vad vår 9-åring gör. En del aktiviteter där bussarna går bra har hon också börjat ta sig till själv så att jag bara hämtar efteråt. Och måste säga att det där med att slippa skjutsa i tid och otid är något som verkligen gör att vardagen fungerar smidigare.  

Ibland ber jag om hjälp med att duka eller duka av till middagen. Om de efterfrågar belöning så säger jag att belöningen är att ni gör er mamma glad och får känna er duktiga och att det är väl en bra belöning? Och det brukar de faktiskt hålla med om. Det ska finnas forskning som visar att den inre motivationen minskar om man använder belöningar fel så försöker att vara försiktig med t.ex. pengabelöningar. 

Här är länk inte till en debattartikel inom ämnet som säkert kan användas som start om man vill läsa mer om det:
    www.svd.se/bonus-ett-sanke-for-motivationen

• Vinterankan
    Tjejerna2 skrev 2018-02-24 14:44:40 följande:

Fast jag har aldrig nämnt att barnen ska bära de vuxnas ansvar. Då hade jag inte suttit i den här situationen i första taget... Vad är det för fel med att barnen kan hjälpa till med att plocka ur diskmaskinen nån gång, eller hjälpa mig med tvätten eller duka fram till middagen? Jag har kommit en lång väg ska du veta, allt jag behöver nu är bara just såna här saker, som gör att jag lättare hinner med allt som ska göras. Inte räknar jag med att de ska ta ansvar som en vuxen med att betala räkningar, åka och handla mat, eller natta sin syster på kvällarna...suck..

Barn måste ju samtidigt lära sig att ta någon form av ansvar. I viss utsträckning/begränsning och det är allt jag undrar över i denna tråden, vad de flesta föräldrar låter sina barn ta ansvar över, och jag har fått jättebra insikt och tips.

Tack

Det känns som att en stor del av tidsbristen kommer från långa restider så det bästa borde ju vara att helt enkelt skaffa en bil. Om det inte går börja försöka samåka med andra till aktiviteter och om det är buss utan byten skicka barnen själva utan dig.
Svar på tråden Hur mycket ansvar ger ni eran 8-10-åring?