• Anonym (Ts)

    Epidural - ja eller nej?

    Hej jag har funderat lite kring smärtlindring till förlossningen. Jag har en förlossning med sonen i bagaget som gick hur bra som helst, 2 timmar tog det med bara lustgas. Denna gången är jag mer nervös eftersom jag vet vad som väntar och att det brukar gå snabbare med andra barnet men det gör ju såå ont ändå. Hur fungerar epidural och kommer jag hinna få nån denna gången isf och vad är nackdelarna med den? Kanske kan jag be om den direkt när jag kommer in?

  • Svar på tråden Epidural - ja eller nej?
  • Anonym (nej)

    Jag har fött 4 barn. Med de första så hanns smärtlindring inte med. När det var dags för trean så krävde jag epidural genast. Fick det och öppningsfasen var som en dröm, knappt ingen smärta. Men, när krystvärkarna satte igång så hade jag plötsligt ingen smärtlindring alls. Det var verkligen inte en trevlig upplevelse att gå från 0 till 100 i smärta på typ två sekunder!

  • Anonym (Mamma Jag)

    Jag fick epidural med mitt första barn efter 30h värkarbete. För mig kändes det som att förlora kontrollen och BM fick tala om för mig när jag skulle krysta och de var skitsvårt. Kroppen sa liksom inte till. Själva krystandet för övrigt känns likadant. Trycket och spänningarna. De andra två är utan smärtlindring på mellan och lustgas med trean. Fyran blir max lustgas också. Upplevde de som bäst. 

    Och du, denna gången har du mer kontroll :D För du vet säkert nu hur viktigt de är att hålla sig lugn och andas! :)

  • Iva Lina

    Jag hade både lustgas, epidural och bäckenbotten bedövning vid min första förlossning. Man kan tycka att det är både tårta och kaka, men så blev förlossningen ett kalas också

  • LaFontaine

    Jag fick epidural som tog helt rätt. Värkarna stannade av en aning, så jag fick en lägre dos värkstimulerande. Då tog det en väldig fart. Jag fick påfyllning två gånger då bedövningen gick ut efter max 45 minuter. När jag bad om det den tredje gången var jag så pass öppen och barnet då pass långt ner att de inte ville ge mer. Jag hade därför full kontroll över krystvärkarna och fick en alltigenom fantastiskt upplevelse!

Svar på tråden Epidural - ja eller nej?