• Metoo59

    Hur skulle världen se ut om bara kvinnor hade makten?

    Så skulle världen se ut om kvinnor styrde
    NYHETERons 21 feb 2018

    Hur skulle världen se ut om bara kvinnor hade makten?


    Skulle det bli mindre krig och problem ? eller är det bara en myt?


    Vi lät fyra av landets ledande forskare reda ut den omdebatterade frågan.


    Premissen i skräckförfattaren Stephen Kings senaste roman ?Sleeping Beauties? ? som han har skrivit tillsammans med sin son Owen ? är lika enkel som den är kittlande.


    Stephen Kings senaste roman ?Sleeping Beauties?.

    I boken somnar världens alla kvinnor plötsligt, och går inte att väcka upp. De sovande kvinnorna transporteras istället till en mystisk, parallell värld, där det inte finns några män.


    I Kings bok blir det samhälle som enbart styrs av kvinnor en betydligt fredligare version av Jorden ? än den som genom historien nästan enbart har styrts av män.


    Men hur skulle en sådan värld se ut på riktigt? Frågan har länge debatterats på universitetsnivå och i olika böcker, och vi ställde den till några av landets ledande forskare:


    Skulle det egentligen bli någon skillnad?


     

  • Svar på tråden Hur skulle världen se ut om bara kvinnor hade makten?
  • Tecum

    Det skulle bli ungefär som nu. Det är en myt att kvinnor är fredligare. Men jag tror att den tekniska utvecklingen skulle gå långsammare.

  • Anonym (D.D.)
    Tecum skrev 2018-02-24 10:49:48 följande:

    Det skulle bli ungefär som nu. Det är en myt att kvinnor är fredligare. Men jag tror att den tekniska utvecklingen skulle gå långsammare.


    Jag tror nog det skulle bli fredligare om kvinnor styrde men utvecklingen skulle ha gått mycket långsammare.

    Sedan är det möjligt att kvinnorna hade börjat snöa in på nonsensproblem som kvinnor brukar göra, istället för att lösa viktiga problem.
  • Dr Nail

    Det finns sociala experiment som visar att kvinnor inte kan samarbeta för fem öre. Till exempel, när en grupp kvinnor blev placerade på en öde ö, med den enkla uppgiften att överleva. Forskarna kunde notera hur svårt det var för dessa att fatta några beslut, eller ens göra något utan att först försäkra sig om att det råder 100% konsensus i gruppen. Problemet var att det samtidigt inte gick att nå konsensus.

    Hur som helst så hann dessa kvinnor (teoretiskt) svälta ihjäl, dö av vätskebrist, dö av infektioner, bli uppätna av vilda djur och drunkna, under sin korta vistelse på denna ö.

  • Pentra
    Dr Nail skrev 2018-02-24 11:05:36 följande:
    Det finns sociala experiment som visar att kvinnor inte kan samarbeta för fem öre. Till exempel, när en grupp kvinnor blev placerade på en öde ö, med den enkla uppgiften att överleva. Forskarna kunde notera hur svårt det var för dessa att fatta några beslut, eller ens göra något utan att först försäkra sig om att det råder 100% konsensus i gruppen. Problemet var att det samtidigt inte gick att nå konsensus. Hur som helst så hann dessa kvinnor (teoretiskt) svälta ihjäl, dö av vätskebrist, dö av infektioner, bli uppätna av vilda djur och drunkna, under sin korta vistelse på denna ö.

    Det beror på att kvinnor blivit förtryckta, hållits hämmade och inskränkta och begränsats under många årtusenden, och dessutom felaktigt manats mot varandra ist för tvärtom, och det tar både tid och kraft att ta sig ur denna socialt påtvingade kostymering. Om kvinnan återigen fick tillbaka sin naturliga jämställda och jämlika ställning i samhället så skulle världen vara både betydligt fredligare, bättre och vackrare. ... Visserligen så är jag personligen för ett samhälle där både kvinnor och män gemensamt samarbetar och styr i sann, logiskt, harmonisk och jämställd anda, men det finns även ett eller annat samhälle där enbart kvinnor styr och det fungerar alldeles utmärkt; och teknik och tekniskt kunnande fattas dem inte heller. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Tecum
    Pentra skrev 2018-02-24 11:34:01 följande:

    Det beror på att kvinnor blivit förtryckta, hållits hämmade och inskränkta och begränsats under många årtusenden, och dessutom felaktigt manats mot varandra ist för tvärtom, och det tar både tid och kraft att ta sig ur denna socialt påtvingade kostymering. Om kvinnan återigen fick tillbaka sin naturliga jämställda och jämlika ställning i samhället så skulle världen vara både betydligt fredligare, bättre och vackrare. ... Visserligen så är jag personligen för ett samhälle där både kvinnor och män gemensamt samarbetar och styr i sann, logiskt, harmonisk och jämställd anda, men det finns även ett eller annat samhälle där enbart kvinnor styr och det fungerar alldeles utmärkt; och teknik och tekniskt kunnande fattas dem inte heller. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Vilka samhällen är det som enbart kvinnor styr i?
  • Anonym (D.D.)
    Pentra skrev 2018-02-24 11:34:01 följande:

    Det beror på att kvinnor blivit förtryckta, hållits hämmade och inskränkta och begränsats under många årtusenden, och dessutom felaktigt manats mot varandra ist för tvärtom, och det tar både tid och kraft att ta sig ur denna socialt påtvingade kostymering. Om kvinnan återigen fick tillbaka sin naturliga jämställda och jämlika ställning i samhället så skulle världen vara både betydligt fredligare, bättre och vackrare. ... Visserligen så är jag personligen för ett samhälle där både kvinnor och män gemensamt samarbetar och styr i sann, logiskt, harmonisk och jämställd anda, men det finns även ett eller annat samhälle där enbart kvinnor styr och det fungerar alldeles utmärkt; och teknik och tekniskt kunnande fattas dem inte heller. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Kvinnors problem ligger i deras intolerans för avvikande vilket skapar osämja. Ett annat problem är deras oförmåga att fatta obekväma beslut.

    Jag kan inte påstå att jag ser någon förbättring i sikte här. Unga kvinnor är den mest intoleranta gruppen vi har i samhället. Deras oförmåga att fatta obekväma beslut är också slående.
  • Pentra
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-24 11:47:37 följande:
    Kvinnors problem ligger i deras intolerans för avvikande vilket skapar osämja. Ett annat problem är deras oförmåga att fatta obekväma beslut. Jag kan inte påstå att jag ser någon förbättring i sikte här. Unga kvinnor är den mest intoleranta gruppen vi har i samhället. Deras oförmåga att fatta obekväma beslut är också slående.

    Och svaret på detta ligger isf i mitt tidigare inlägg #4 ovan... Men, vad jag kan se, så är det INTE kvinnor som står för majoriteten när det gäller intolerans som leder till deltagande i krig samt vapen- och tillhygges-manifesterad kriminalitet. ... Hälsningar, Pentra
  • HD2017dis
    Pentra skrev 2018-02-24 11:34:01 följande:

    Det beror på att kvinnor blivit förtryckta, hållits hämmade och inskränkta och begränsats under många årtusenden, och dessutom felaktigt manats mot varandra ist för tvärtom, och det tar både tid och kraft att ta sig ur denna socialt påtvingade kostymering. Om kvinnan återigen fick tillbaka sin naturliga jämställda och jämlika ställning i samhället så skulle världen vara både betydligt fredligare, bättre och vackrare. ... Visserligen så är jag personligen för ett samhälle där både kvinnor och män gemensamt samarbetar och styr i sann, logiskt, harmonisk och jämställd anda, men det finns även ett eller annat samhälle där enbart kvinnor styr och det fungerar alldeles utmärkt; och teknik och tekniskt kunnande fattas dem inte heller. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Män har också hållits förtryckta, hållits hämmade och inskränkta och begränsats under många årtusenden och felaktigt manats mot varandra i krig istället tvärtom. 

    Kvinnor styr ju mer eller mindre hälften idag och det går redan nu snabbt åt helvete. Skulle nog bara gått snabbare åt helvete om enbart kvinnor styrt. Men jag hoppas att männen tar vid igen när detta lilla experiment misslyckats och många människor (främst kvinnor) lidit en massa.
  • Pentra
    Tecum skrev 2018-02-24 11:38:42 följande:
    Vilka samhällen är det som enbart kvinnor styr i?

    Jag kommer tyvärr inte ihåg vad de kallar sig eller var de ligger någonstans. Alla länkar och allt jag sparat i ämnet, och förlitade mig till, rensades när min padda fick ett oväntat bryt för några veckor sedan. Så där är jag tillbaka på ruta ett...nästan... :-/ Jag får väl göra om och göra rätt...när jag blir än mer irriterad och får energin för det någon gång framöver... :-/ Med vänlig hälsning, Pentra
  • Pentra
    HD2017dis skrev 2018-02-24 12:23:33 följande:
    Män har också hållits förtryckta, hållits hämmade och inskränkta och begränsats under många årtusenden och felaktigt manats mot varandra i krig istället tvärtom.  Kvinnor styr ju mer eller mindre hälften idag och det går redan nu snabbt åt helvete. Skulle nog bara gått snabbare åt helvete om enbart kvinnor styrt. Men jag hoppas att männen tar vid igen när detta lilla experiment misslyckats och många människor (främst kvinnor) lidit en massa.

    Delvis beroende på att kvinnor manats att uppträda manligt i bestämmande positioner och styra på manligt vis; ja, då går det åt fanders. Tillåts kvinnor att lära sig styra på naturligt kvinnligt vis så kommer kontentan att bli en helt annan, nämligen det motsatta. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Hur skulle världen se ut om bara kvinnor hade makten?