• Anonym (Strut­sen)
    Äldre 24 Feb 16:55
    8592 visningar
    34 svar
    34
    8592

    Klarar man av förlossningen HELT oförberedd?

    Detta är min första graviditet (v.28) har dragit på detta många år bland annat på grund av min förlossningsrädsla.
    Jag finner INGET intresse av att läsa på om förlossningen, eller lyssna på poddar, läsa böcker...   Jag hade nästan räknat med att intresset för detta skulle komma med tiden under graviditeten, men nej, ingenting. Än så länge i alla fall, finns väl fortfarande tid för det att komma antar jag, men jag tvivlar.
    Det enda jag gör är att hänga här på forumet.
    Men det känns nästan som att desto mindre jag vet, desto bättre.
    jag vill överhuvudtaget inte tänka på det, känner paniken kommer krypandes varje gång jag råkas fundera på det.

    Jag har ingen energi till att bråka om att få kejsarsnitt heller. Jag är lika rädd för att någon ska skära och gräva i mig i vaket tillstånd.

    Det enda jag vet inför förlossningen är att jag ska ha alla smärtstillande som finns att få, om det behövs. Inga funderingar där inte.

    Men sen då? Jag räknar ju liksom med/hoppas på, att barnmorskan och personalen där guidar mig igenom allt där när man väl ska föda.

    Men alla här verkar som att de varit riktigt pålästa om precis allt inför förlossningen.

    Kan man köra på den linjen, att förlita sig HELT på personalen på förlossningen och ha noll i kunskap & förberedelser själv?


     

  • Svar på tråden Klarar man av förlossningen HELT oförberedd?
  • Äldre 24 Feb 17:00
    #1

    Ja det går jättebra. Jag gjorde så också, litade på kroppen liksom. Men det kan vara bra att vara en ganska lugn person i botten då. Ett tips dock som jag hade upplevt som det bästa/enda tipset jag behövt: när det känns som att man inte klarar av smärtan längre och knappt får vila mellan värkarna (jag hade lustgas/tens) så är det snart klart och max en halvtimme kvar om allt går bra. Det hade varit skönt att veta det så man inte tror att det är flera timmar och tappar modet pga det.

    Iaf har det varit så för mig på mina förlossningar.

  • Anonym (S)
    Äldre 24 Feb 17:02
    #2

    Jag läste inte heller på innan! Du kan förlita dig på personalen och det din BVC sköterska berättar för dig och ?det man bara vet? :)

    Läs på mer om hur du på bästa sätt kan förbereda kroppen inför förlossningen istället :)

  • Anonym (Ja)
    Äldre 24 Feb 17:14
    #3

    Jag ville inte höra en massa berättelser om förlossningar och bli skrämd.
    Så jag tänkte att jag litar på personalen.

  • Äldre 24 Feb 17:19
    #4

    Ja, men en sak är viktig och kan underlätta massor: läsa på om förlossningens olika faser.


    BF feb 2018
  • Äldre 24 Feb 17:22
    #5

    Jag var ganska ointresserad innan förlossningen. Varför grotta ner sig i allt som skulle kunna hända liksom? Det är jobbigt nog ändå, resonerade jag. Jag gick inga kurser.

    Barnet föddes ändå, såklart! Hur mycket man än läst innan så tror jag att det är annorlunda när man väl är där.

  • Äldre 24 Feb 17:24
    #6

    Absolut. Dessutom, många som "läser på" och förbereder sig blir bara besvikna när allt inte går som de planerat för. Hur många av de historierna har man inte läst här.

  • Anonym (Svamp­en)
    Äldre 24 Feb 17:25
    #7

    Läste på om förlossning, lyssnade på historier och gick in för det med att ta det ett steg i taget. Mentalt förberedd på det värsta och då var allt under det rena semestern

    Om du inte hinner med vissa smärtlindringar, vet du om alternativ mm isf? Vad som kan påverka värkarna eller barnet?

  • Äldre 24 Feb 17:26
    #8

    Du behöver inte läsa på om du inte vill, chansen att din kropp vet vad den ska göra är väldigt stor, och personalen är där för att hjälpa dig.

  • Anonym (K)
    Äldre 24 Feb 17:31
    #9

    Ja, det går jättebra att inte läsa på så mycket.

    Dock så verkar det på ditt inlägg som att du är jätterädd och därför skärmar av dig totalt som strategi. Och det funkar ju bra tills det väl är dags. Risken är att du får en jobbigare upplevelse när du inte vet alls vad som ska hända och i vilken ordning. Jag råder dig att prata med din bm på mvc om detta så att du kan få stöd. En person som inte är så rädd behöver mindre förberedelse tänker jag.

    Att inte läsa så mycket här inne är klokt, det står mycket skit man kan bli rädd av här.

    Lycka till!

  • Anonym (Strut­sen) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 19:00
    #10

    Skönt med alla dessa svar, känner mig genast lite lugnare Glad


    Jag tror att "ta det som det kommer" är helt enkelt bäst för mig.


     


    Anonym (K) skrev 2018-02-24 17:31:45 följande:

    Ja, det går jättebra att inte läsa på så mycket.

    Dock så verkar det på ditt inlägg som att du är jätterädd och därför skärmar av dig totalt som strategi. Och det funkar ju bra tills det väl är dags. Risken är att du får en jobbigare upplevelse när du inte vet alls vad som ska hända och i vilken ordning. Jag råder dig att prata med din bm på mvc om detta så att du kan få stöd. En person som inte är så rädd behöver mindre förberedelse tänker jag.

    Att inte läsa så mycket här inne är klokt, det står mycket skit man kan bli rädd av här.

    Lycka till!


    Ja jo eller näe, eller lite så är det väl, men kanske inte såå extrem. Lite har man väl läst här å var, kortare texter man ramlat över i forumsinlägg osv.... men att ta det som det kommer, steg för steg, är nog ändå det som fungerar bäst för mig.   Jag får ju hoppas att man har förstående personal på plats när det väl gäller som är tydliga med att förklara vad som händer och guida mig igenom.


    Att prata med min BM är nog inte någon större ide, jag är dålig på att prata för mig själv, så jag lyckas alltid få allting att låta mildare än vad det är. Jag fick liksom svaret att man kan ju också halka och ramla utomhus närsomhelst när jag försökte nämnde det?


    Jag har en helt otrolig sambo och med hans stöd och förlossningspersonalens guidning ska jag nog klara av det. Tror jag Skrattande

Svar på tråden Klarar man av förlossningen HELT oförberedd?