• Anonym (Oscar)

    Friendzonad

    Hej!

    Jag har precis blivigt friendzonad av en tjej som jag är väldigt kär i!

    Hon har gillat mig också men har tröttnat på att jag aldrig tar klivet vidare. Jag blev så jävla nervös och osäker så jag visste inte hur jag skulle göra:/

    Men vi pratade i telefon för några dagar sedan och då berättade jag precis vad jag kände för henne. Hon sa då att hon tycker att hon och jag klickar jättebra och att hon alltid har så kul med mig, men att hon just nu känner att hon vill vara kompis. Jag va beredd på att få höra det pga att hon inte har betet sig som innan mot mig.

    Jag hade även fått höra några dagar innan att hon har börjat träffa en annan kille istället. Och jag tror att det är det som har fått henne att välja honom istället!

    Men jag vill verkligen kriga för henne!! Jag måste få henne att börja gilla mig igen.

    Men hur gör man för att komma ut ur friendzone? Hur ofta ska man lixom försöka hålla kontakten med henne?

  • Svar på tråden Friendzonad
  • Anonym (Tjejkompisen)

    Jag tror tyvärr att om du fortsätter som jättebra kompis är det allt du kommer vara. Det du behöver göra är att verka mer attraktiv inför henne så att hon inser att med dig får hon både en attraktiv kille som hon klickar med som människa dessutom. Så du måste (tyvärr) börja träffa andra tjejer och låta henne på något finkänsligt sätt få veta det så hon inser att hon kan förlora dig och att du inte kommer vänta. Säg till henne på ett snällt sätt att det är synd att hon känner så för du kände verkligen starkt för henne men att du respekterar hur hon känner och behöver lite avstånd. Du säger också att du kommer försöka glömma henne och börja dejta andra. Det är viktigt.

    Du kan fortfarande höra av dig ibland och träffa henne då och då men du måste göra det mindre än tidigare och inte mer än vad hon gör mot dig. Var öppen med att du dejtar andra men ge inte mkt detaljer så att hon får undra hur det går. Fråga inte heller henne om hennes kille. Var varm och trevlig när ni ses, krama gärna när ni träffas etc om ni gjort det innan men inte för lång kram. Markera att det är vänskapligt.

    Sedan försöker du på riktigt dejta andra. Kanske någon är intresserad och du får bekräftelse och bättre självförtroende iom det och kanske du blir kär i nån annan, det är ju bra. Men även om det inte händer är det bra för det kommer göra att denna tjejen ser dig med nya ögon, nån annan tjejs ögon, och slutar ta dig för givet. Kanske vill hon då försöka igen med dig. Och vill hon inte det så har ni ändå kvar er bekantskap/vänskap.

  • Anonym (,lmkjh)

    Nja till att träffa andra tjejer, iaf jag tappar då genast intresset om ett sådant har funnits, särskilt om jag redan själv träffar någon. 

    Bättre då att säga att du är ledsen att du var så seg på att visa vad du kände och att du respekterar hennes beslut, men att du för din egen skull behöver ha lite avstånd. 

  • Anonym (Oscar)

    Hon säger att hon tycker väldigt mycket om att vara med mig, så jag tänkte fråga henne om hon ville ta med sig sin nya kompis som precis har flyttat till våran stad och följa med till något ställe att dricka lite drinkar och sånt på. Typ bara snacka och ha trevligt där och försöka få hennes kompis att tycka om mig. Jag är inte ute efter att få hennes kompis att börja gilla mig på något attraktivt sätt utan mer få henne att gilla mig så att hon kan snacka med tjejen jag gillar, och förhoppningsvis så kanske hon jag är ute efter får sig en tankeställare igen.

    Hon kommer antagligen inte börja gilla mig igen pga det men jag kanske lyckas få till en träff senare med henne ensam där jag då kan bevisa att jag inte är lika osäker och feg som jag va innan.

    Hur låter det?


    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2018-02-25 13:16:18 följande:

    Jag tror tyvärr att om du fortsätter som jättebra kompis är det allt du kommer vara. Det du behöver göra är att verka mer attraktiv inför henne så att hon inser att med dig får hon både en attraktiv kille som hon klickar med som människa dessutom. Så du måste (tyvärr) börja träffa andra tjejer och låta henne på något finkänsligt sätt få veta det så hon inser att hon kan förlora dig och att du inte kommer vänta. Säg till henne på ett snällt sätt att det är synd att hon känner så för du kände verkligen starkt för henne men att du respekterar hur hon känner och behöver lite avstånd. Du säger också att du kommer försöka glömma henne och börja dejta andra. Det är viktigt.

    Du kan fortfarande höra av dig ibland och träffa henne då och då men du måste göra det mindre än tidigare och inte mer än vad hon gör mot dig. Var öppen med att du dejtar andra men ge inte mkt detaljer så att hon får undra hur det går. Fråga inte heller henne om hennes kille. Var varm och trevlig när ni ses, krama gärna när ni träffas etc om ni gjort det innan men inte för lång kram. Markera att det är vänskapligt.

    Sedan försöker du på riktigt dejta andra. Kanske någon är intresserad och du får bekräftelse och bättre självförtroende iom det och kanske du blir kär i nån annan, det är ju bra. Men även om det inte händer är det bra för det kommer göra att denna tjejen ser dig med nya ögon, nån annan tjejs ögon, och slutar ta dig för givet. Kanske vill hon då försöka igen med dig. Och vill hon inte det så har ni ändå kvar er bekantskap/vänskap.


  • Anonym (Tjejkompisen)
    Anonym (Oscar) skrev 2018-02-25 21:49:12 följande:

    Hon säger att hon tycker väldigt mycket om att vara med mig, så jag tänkte fråga henne om hon ville ta med sig sin nya kompis som precis har flyttat till våran stad och följa med till något ställe att dricka lite drinkar och sånt på. Typ bara snacka och ha trevligt där och försöka få hennes kompis att tycka om mig. Jag är inte ute efter att få hennes kompis att börja gilla mig på något attraktivt sätt utan mer få henne att gilla mig så att hon kan snacka med tjejen jag gillar, och förhoppningsvis så kanske hon jag är ute efter får sig en tankeställare igen.

    Hon kommer antagligen inte börja gilla mig igen pga det men jag kanske lyckas få till en träff senare med henne ensam där jag då kan bevisa att jag inte är lika osäker och feg som jag va innan.

    Hur låter det?


    Javisst men bara en gång och flirta inte med hennes kompis. Visa liksom att du är en rolig, bra och stabil kille utan att vara flirtig. Ge henne snäppet mer uppmärksamhet än kompisen, annars verkar det som att du försöker göra henne svartsjuk. Inget fel i det men stort fel att göra det med hennes kompis.
  • jrockyracoon

    Jag tror att du har gett oss ett i princip omöjligt problem att lösa åt dig.

    Har du en gång kommit in i friendzonen så tar du dig näppeligen därifrån på något enkelt sätt.

    Mitt råd skulle vara att du helt enkelt ger upp henne, hur svårt det än kan kännas. Hon har ju i princip dumpat dig - när hon sade att ni bara skulle fortsätta som vänner. Du får väl då helt enkelt lita på att det hon säger är riktigt och skaffa dig ett eget liv vid sidan av henne. Fyll det livet med skoj, glamm och personlig utveckling så finns det en mikroskopisk chans att hon börjar snegla åt ditt håll.

    Den fråga du borde ställa dig är inte hur du tar dig ut ur friendzonen utan istället hur du alls kunde komma dit. Är det inte ofta du blivit friendzonad kanske det inte är ett problem, men om du har råkat ut för det flera gånger skulle jag nog analysera lite varför.

    Är man intresserad av en tjej ska man (enligt min åsikt, men andra tycker säkert annorlunda) se till att man antingen hamnar i facket galen fräck typ, eller i facket spännande kille som verkar intressant. Hamnar man i något av dessa fack, är man någorlunda på rätt spår och det är inte alls så svårt att gå från det ena till det andra.

    Om jag skulle bli friendzonad skulle jag tänka att jag framstått som alltför tråkig eller förutsägbar och det är inget vidare bra betyg.

    Du kan ju samtidigt fundera på varför du inte tog initiativ när du hade chansen. Det kan du säkert också lära dig mycket av till en annan gång!

    Om du ändå envisas med att vinna hennes hjärta - skulle rådet bli att visa glödheta känslor på ett så dramatiskt sätt som möjligt. Överös henne med rosor och skriv en romantisk dikt som du deklarerar utanför hennes fönster.  Gå till hennes klass/jobb och deklarera din kärlek inför alla andra. Vad som helst som gör att hennes ev. uppfattning om dig som en liten grå mus, förvandlas till något annat. 

    Om hon ändå dumpar dig efter det finns det iaf en möjlighet att hon vid ett senare tillfälle kanske börjar skratta vid minnet av din hesa stämma utanför fönstret, och ångrar sig.

  • TriC

    Gå inte med på att bli hennes kompis. För har du väl hamnat i den zonen så är det väldigt svårt att komma därifrån. 

  • jrockyracoon
    Anonym (Oscar) skrev 2018-02-25 21:49:12 följande:

    Hon säger att hon tycker väldigt mycket om att vara med mig, så jag tänkte fråga henne om hon ville ta med sig sin nya kompis som precis har flyttat till våran stad och följa med till något ställe att dricka lite drinkar och sånt på. Typ bara snacka och ha trevligt där och försöka få hennes kompis att tycka om mig. Jag är inte ute efter att få hennes kompis att börja gilla mig på något attraktivt sätt utan mer få henne att gilla mig så att hon kan snacka med tjejen jag gillar, och förhoppningsvis så kanske hon jag är ute efter får sig en tankeställare igen.

    Hon kommer antagligen inte börja gilla mig igen pga det men jag kanske lyckas få till en träff senare med henne ensam där jag då kan bevisa att jag inte är lika osäker och feg som jag va innan.

    Hur låter det?


    Hon har dumpat dig, förpassat dig till friendzone-facket, och ditt svar är att låtsats stöta på hennes kompis, för att via omvägar därefter ha chans på henne.

    Att smyga med sin kärlek är ju ett väldigt konstigt sätt att försöka få någon att bli intresserad av en. 

    Jag tror ju att det är just på grund av sådana här strategier du har hamnat där du har hamnat... Hitta på vilken annan plan som helst, men den får inte innebära att dina "heta" känslor för henne döljs, eller att du smyger med din kärlek till henne. Det är brist på glöd som fått elden att slockna, och du tänder den inte med mera brist på glöd.
  • Anonym (Gör såhär)

    Det du ska göra är följande:

    Tala om för henne att du inte är intresserad av henne bara som vän utan att du du ser henne som något mer än så och sedan säger du åt henne något i stil med "Jag klarar inte av att bara vara vän med dig, men du har mitt nummer, så om du ändrar dig vet du hur du får kontakt med mig". Efter det hör du aldrig någonsin av dig till henne något mer (inte ens på hennes födelsedag, om hon fått nytt jobb eller något sådant alls), hon har ju visat att du inte duger som pojkvän i hennes ögon. Har du henne på sociala medier så sluta lajka/kommentera och skriva där också till henne, däremot behåll henne som vän.

    Sedan går du vidare med ditt liv, ut och träffa folk, gör roliga saker, träna om du tycker om det, gör dig mer attraktiv i kvinnors ögon genom att utveckla dig själv (gå matlagninskurs, res, uppdatera garderoben, ta ridlektioner, köp en hund eller nått). Tycker du om att vara på sociala medier fortsätt vara där så att hon ser att du utvecklas. Är du inte typen som är mycket på sociala medier fortsätt i sådana fall vara den också, bli inte aktivare än du redan är bara för att du ska minsann visa henne (det är bekräftelsesökande).

    Om när hon tar kontakt med dig (bara en lajk på sociala medier är inte tillräckligt) utgå från att hon vill se dig och var direkt på, inte timlånga samtal eller ändlösa sms konversationer (då trillar du tillbaka i friendzone igen). Skickar hon t.ex . ett sms om tre veckor i stil med "Har inte hört från dig på länge, hur är det?", svara då ungefär: "Kul att höra från dig, det är bra men är lite upptagen just nu, berättar gärna över en drink, när har du tid att ses?", sedan bestämmer ni en definitiv träff. Väl där var inte hennes vän utan försök kyssa henne antingen under själva dejten eller när ni skils åt. Varför? Jo för att du har ju redan gjort klart att du inte bara vill vara hennes vän, går hon då med på att träffa dig vet hon ju vad dina intentioner är. Väljer hon då att ge dig kinden eller blir sur vet du att det bara är att radera hennes nummer för alltid.

    Att fortsätta vara hennes vän men hoppas på mer trots att hon klargjort vart hon står är bara klängigt från din sida. Så antingen accepterar du att det inte kommer att bli något mer eller så kör du på ovanstående. Jag har personlig erfarenhet från mig själv och många runt mig att ovan fungerar bäst.

  • Anonym (,lmkjh)
    Anonym (Gör såhär) skrev 2018-02-25 22:30:30 följande:

    Det du ska göra är följande:

    Tala om för henne att du inte är intresserad av henne bara som vän utan att du du ser henne som något mer än så och sedan säger du åt henne något i stil med "Jag klarar inte av att bara vara vän med dig, men du har mitt nummer, så om du ändrar dig vet du hur du får kontakt med mig". Efter det hör du aldrig någonsin av dig till henne något mer (inte ens på hennes födelsedag, om hon fått nytt jobb eller något sådant alls), hon har ju visat att du inte duger som pojkvän i hennes ögon. Har du henne på sociala medier så sluta lajka/kommentera och skriva där också till henne, däremot behåll henne som vän.

    Sedan går du vidare med ditt liv, ut och träffa folk, gör roliga saker, träna om du tycker om det, gör dig mer attraktiv i kvinnors ögon genom att utveckla dig själv (gå matlagninskurs, res, uppdatera garderoben, ta ridlektioner, köp en hund eller nått). Tycker du om att vara på sociala medier fortsätt vara där så att hon ser att du utvecklas. Är du inte typen som är mycket på sociala medier fortsätt i sådana fall vara den också, bli inte aktivare än du redan är bara för att du ska minsann visa henne (det är bekräftelsesökande).

    Om när hon tar kontakt med dig (bara en lajk på sociala medier är inte tillräckligt) utgå från att hon vill se dig och var direkt på, inte timlånga samtal eller ändlösa sms konversationer (då trillar du tillbaka i friendzone igen). Skickar hon t.ex . ett sms om tre veckor i stil med "Har inte hört från dig på länge, hur är det?", svara då ungefär: "Kul att höra från dig, det är bra men är lite upptagen just nu, berättar gärna över en drink, när har du tid att ses?", sedan bestämmer ni en definitiv träff. Väl där var inte hennes vän utan försök kyssa henne antingen under själva dejten eller när ni skils åt. Varför? Jo för att du har ju redan gjort klart att du inte bara vill vara hennes vän, går hon då med på att träffa dig vet hon ju vad dina intentioner är. Väljer hon då att ge dig kinden eller blir sur vet du att det bara är att radera hennes nummer för alltid.

    Att fortsätta vara hennes vän men hoppas på mer trots att hon klargjort vart hon står är bara klängigt från din sida. Så antingen accepterar du att det inte kommer att bli något mer eller så kör du på ovanstående. Jag har personlig erfarenhet från mig själv och många runt mig att ovan fungerar bäst.


    Tumme upp på detta.
  • Anonym (Tjejkompisen)
    Anonym (Gör såhär) skrev 2018-02-25 22:30:30 följande:

    Det du ska göra är följande:

    Tala om för henne att du inte är intresserad av henne bara som vän utan att du du ser henne som något mer än så och sedan säger du åt henne något i stil med "Jag klarar inte av att bara vara vän med dig, men du har mitt nummer, så om du ändrar dig vet du hur du får kontakt med mig". Efter det hör du aldrig någonsin av dig till henne något mer (inte ens på hennes födelsedag, om hon fått nytt jobb eller något sådant alls), hon har ju visat att du inte duger som pojkvän i hennes ögon. Har du henne på sociala medier så sluta lajka/kommentera och skriva där också till henne, däremot behåll henne som vän.

    Sedan går du vidare med ditt liv, ut och träffa folk, gör roliga saker, träna om du tycker om det, gör dig mer attraktiv i kvinnors ögon genom att utveckla dig själv (gå matlagninskurs, res, uppdatera garderoben, ta ridlektioner, köp en hund eller nått). Tycker du om att vara på sociala medier fortsätt vara där så att hon ser att du utvecklas. Är du inte typen som är mycket på sociala medier fortsätt i sådana fall vara den också, bli inte aktivare än du redan är bara för att du ska minsann visa henne (det är bekräftelsesökande).

    Om när hon tar kontakt med dig (bara en lajk på sociala medier är inte tillräckligt) utgå från att hon vill se dig och var direkt på, inte timlånga samtal eller ändlösa sms konversationer (då trillar du tillbaka i friendzone igen). Skickar hon t.ex . ett sms om tre veckor i stil med "Har inte hört från dig på länge, hur är det?", svara då ungefär: "Kul att höra från dig, det är bra men är lite upptagen just nu, berättar gärna över en drink, när har du tid att ses?", sedan bestämmer ni en definitiv träff. Väl där var inte hennes vän utan försök kyssa henne antingen under själva dejten eller när ni skils åt. Varför? Jo för att du har ju redan gjort klart att du inte bara vill vara hennes vän, går hon då med på att träffa dig vet hon ju vad dina intentioner är. Väljer hon då att ge dig kinden eller blir sur vet du att det bara är att radera hennes nummer för alltid.

    Att fortsätta vara hennes vän men hoppas på mer trots att hon klargjort vart hon står är bara klängigt från din sida. Så antingen accepterar du att det inte kommer att bli något mer eller så kör du på ovanstående. Jag har personlig erfarenhet från mig själv och många runt mig att ovan fungerar bäst.


    Japp låter jättebra detta, kör på det!
  • Anonym (Oscar)

    Har aldrig skrivit att jag ska stöta på hennes kompis! Menar att jag ska få henne att tycka att jag är en bra person så kanske hon på något sätt kan få tjejen jag är ute efter att börja inse att jag är bäst


    jrockyracoon skrev 2018-02-25 22:23:46 följande:

    Hon har dumpat dig, förpassat dig till friendzone-facket, och ditt svar är att låtsats stöta på hennes kompis, för att via omvägar därefter ha chans på henne.

    Att smyga med sin kärlek är ju ett väldigt konstigt sätt att försöka få någon att bli intresserad av en. 

    Jag tror ju att det är just på grund av sådana här strategier du har hamnat där du har hamnat... Hitta på vilken annan plan som helst, men den får inte innebära att dina "heta" känslor för henne döljs, eller att du smyger med din kärlek till henne. Det är brist på glöd som fått elden att slockna, och du tänder den inte med mera brist på glöd.


  • Anonym (Oscar)

    Låter väldigt bra!

    Jag och denna tjej har en lång historia bakom oss. Det har gått fram och tillbaka under nästan 2 år. Vi dejtade rätt så intensivt för 1,5 år sedan. Sedan tröttnade hon på mig eftersom jag inte gjorde något under våra 3 dejter. Och vi tappade lite kontakt under 4 månader. Jag började gilla en annan tjej och den tjejen började gilla mig också. Men jag fick veta att den tjejen jag dejtade först hade snackat skit om mig med den nya tjejen jag gillade. Så den nya tjejen blev av någon anledning sur på mig och ville inte ha något med mig att göra längre. Men istället så började den gamla tjejen som jag dejtade först och som jag gillar nu att skriva till mig! Antagligen för att hon gillade mig och inte ville att jag skulle träffa andra.

    Men då dissade jag henne pga att jag inte ville gilla henne igen. Mådde så dåligt när vi tappade kontakten och ville inte hamna i den sitsen igen.


    Anonym (Gör såhär) skrev 2018-02-25 22:30:30 följande:

    Det du ska göra är följande:

    Tala om för henne att du inte är intresserad av henne bara som vän utan att du du ser henne som något mer än så och sedan säger du åt henne något i stil med "Jag klarar inte av att bara vara vän med dig, men du har mitt nummer, så om du ändrar dig vet du hur du får kontakt med mig". Efter det hör du aldrig någonsin av dig till henne något mer (inte ens på hennes födelsedag, om hon fått nytt jobb eller något sådant alls), hon har ju visat att du inte duger som pojkvän i hennes ögon. Har du henne på sociala medier så sluta lajka/kommentera och skriva där också till henne, däremot behåll henne som vän.

    Sedan går du vidare med ditt liv, ut och träffa folk, gör roliga saker, träna om du tycker om det, gör dig mer attraktiv i kvinnors ögon genom att utveckla dig själv (gå matlagninskurs, res, uppdatera garderoben, ta ridlektioner, köp en hund eller nått). Tycker du om att vara på sociala medier fortsätt vara där så att hon ser att du utvecklas. Är du inte typen som är mycket på sociala medier fortsätt i sådana fall vara den också, bli inte aktivare än du redan är bara för att du ska minsann visa henne (det är bekräftelsesökande).

    Om när hon tar kontakt med dig (bara en lajk på sociala medier är inte tillräckligt) utgå från att hon vill se dig och var direkt på, inte timlånga samtal eller ändlösa sms konversationer (då trillar du tillbaka i friendzone igen). Skickar hon t.ex . ett sms om tre veckor i stil med "Har inte hört från dig på länge, hur är det?", svara då ungefär: "Kul att höra från dig, det är bra men är lite upptagen just nu, berättar gärna över en drink, när har du tid att ses?", sedan bestämmer ni en definitiv träff. Väl där var inte hennes vän utan försök kyssa henne antingen under själva dejten eller när ni skils åt. Varför? Jo för att du har ju redan gjort klart att du inte bara vill vara hennes vän, går hon då med på att träffa dig vet hon ju vad dina intentioner är. Väljer hon då att ge dig kinden eller blir sur vet du att det bara är att radera hennes nummer för alltid.

    Att fortsätta vara hennes vän men hoppas på mer trots att hon klargjort vart hon står är bara klängigt från din sida. Så antingen accepterar du att det inte kommer att bli något mer eller så kör du på ovanstående. Jag har personlig erfarenhet från mig själv och många runt mig att ovan fungerar bäst.


  • jrockyracoon
    Anonym (Oscar) skrev 2018-02-26 13:24:40 följande:

    Har aldrig skrivit att jag ska stöta på hennes kompis! Menar att jag ska få henne att tycka att jag är en bra person så kanske hon på något sätt kan få tjejen jag är ute efter att börja inse att jag är bäst


    Ja, jo, jag tycker ändå inte om den planen. Din plan verkar lite otydlig och det känns långsökt att det funkar att du ska visa vilken fin person du är inför någon annan. 

    Som jag (och andra) sagt tidigare. Det bästa är att dra sig tillbaka och söka sig ett nytt liv. Och om du inte väljer den metoden ska du göra något modigt, romantiskt och galet för att visa hur starka dina känslor för henne är. 
Svar på tråden Friendzonad