• freja231

    Träningsproffs, hjälp!

    Har gymmat i sisådär två veckor nu men känner inte alls att jag kommit igång. Jag vet liksom inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Tränar fyra dagar i veckan och hinner vara på gymmet i ungefär 45 minuter (exklusive duschen efteråt). Två av dagarna vill jag satsa på konditionsträning, och tänkte då framförallt fokusera på roddmaskinen (för jag har hört att den ska vara bra), men också variera med löpbandet och cykling. Men det är styrkepassen som jag har svårt att få till. Med uppvärmning i 10 minuter och stretch i fem minuter så blir det cirka 30 minuter som jag har över till faktisk styrketräning. Eftersom det bara blir två sådana pass i veckan så vill jag träna hela kroppen. Jag är särskilt intresserad av att träna låren (framsida, baksida, insida), rumpan, magen och bröstmusklerna. Ganska många av övningarna jag tagit med mig dit hittills har varit för svåra rent tekniskt. Jag får liksom inte till dem och blir att känna mig stressad. Det känns som slöseri med tid. 

    Utrustningen jag har tillgång till är - förutom standardmaskinerna - hantlar, kettlebells, pilatesboll, halvboll (bosuboll), en maskin med sådana där flexband (tror det heter trx), medicinbollar och viktskivor. Däremot har jag inte sett till någon skivstång i tjejdelen på gymmet där jag tränar. Det finns en stång som sitter fast i en maskin, men jag har inte vågat pilla på den, den ser ut att vara för folk som vet vad de sysslar med.

    Tänkte att det kanske med lite tur finns någon här som är bra på träning och har lust att hjälpa mig att skapa bra helkroppspass med effektiva övningar som man hinner med på 30 minuter? :) 

  • Svar på tråden Träningsproffs, hjälp!
  • Kjell2

    Testa få basövningar som du kör till max

    Tex
    Knäböj eller marklyft
    Bänkpress, stång eller hantlar
    Dips plus kanske någon roddövning för ryggen

    Känner du att du har mer tid och ork lägg till någon curlövning och axelpress.

  • enmanmedskägg

    Instämmer med föregående talare. Har du ont om tid och vill vara effektiv så föreslår jag basövningar, testa programmet Stronglifts 5x5. Linjär progression, och utmärkt för nybörjare. Nöt detta program i åtminstone 8-10 veckor så kommer det komma resultat väldigt fort. Det finns en behändig app med samma namn. Jag har tränat i några år nu, och återvänder till stronglifts i perioder när jag vill göra progression. 


    Det som är viktigt är att du läser in dig ordentligt på basövningarna, titta på youtubevideos. Särskilt viktigt med marklyft. Lär dig rätt från början. Det tar en stund att lära sig grunderna, en livstid att bemästra :) 


    Lycka till!

Svar på tråden Träningsproffs, hjälp!