• LovisaL

    Extrem mensvärk

    Hej. Jag tillhör den skara kvinnor som får extrem mensvärk. Jag kan inte röra mig de första två dagarna, för då blir värken olidlig. Jag har svimmat ett flertal gånger. Så här har det varit sedan jag fick min första mens för nästan tio år sedan.

    Jag har under årens lopp pratad med ett flertal barnmorskor, som alla blir förvånade när jag förklarar hur ont jag har och att jag svimmat några gånger. Men så har jag också läst att jag inte är ensam. Och då undrar jag varför barnmorskorna kan så lite..? Jag hittar heller ingen riktig forskning på det här, trots att folk som jag inte ens kan röra sig (sjukt konstigt om ni frågar mig).

    Jag kan ju tillägga att jag är van vid att ha ont, kämpar med Ibs bland annat, och så har jag ju haft mensvärk i snart 10 år...så jag är inte direkt känslig för magont.

    Jag börjar bli ganska frustrerad över detta! Jag har testat allt jag hittat: värktabletter (ibumetin funkar alla dagar utom den första), p-piller, vetekudde, vila, träna några dagar innan. Och ändå måste jag ta ut en karensdag (ibland dagen efter också) varje månad för att jag inte kan ta mig till jobbet.

    Någon som går igenom samma grej? Någon som hittat nån forskning? Någon som vet om någon ny grej mot mensvärk? Har någon annan stött på en sådan ?okunskap? hos barnmorskor, eller läkare?

  • Svar på tråden Extrem mensvärk
  • Anonym (Bea)

    Jag har liknande jag svimmar inte men på gränsen

    När jag åkte buss och fick mens så kändes det som att krysta ut ett barn (inte för att jag vet hur det känns men föreställer mig)

    Jag ligger ihopkurad första två dygnen,kan inte äta för då blir jag bajsnödig och blir jag bajsnödig gör det så frrrrrrrrruuuuktansvärt ont så då svimmar jag nästan av smärta och då svälter jag mig hellre något dygn eller två.

    Nej vissa barnmorskor kan ersättas med Google eller anonyma på FL som har mer kunskap.

    Min barnmorska visste mindre än studenten som var med om en medicin som skulle verka mot just svår mensvärk.

    Jag har läst att det kan vara endometrios men förutom det vet jag inte vad det annars kan vara. Karma? ;)

    Det som hjälper för mig är att bränna magen med en het vattenflaska så smärtan ersätts.och duscha och ibland att promenera men i stadiet är man bara krupit ihop är det hett vatten på magen som gäller. Ingen medicin hur starkt det än varit har hjälpt mig. Och en pojkvän som puttinuttar med dig. De två är mina bästa mediciner.

  • Anonym (Bea)

    Jag har liknande jag svimmar inte men på gränsen

    När jag åkte buss och fick mens så kändes det som att krysta ut ett barn (inte för att jag vet hur det känns men föreställer mig)

    Jag ligger ihopkurad första två dygnen,kan inte äta för då blir jag bajsnödig och blir jag bajsnödig gör det så frrrrrrrrruuuuktansvärt ont så då svimmar jag nästan av smärta och då svälter jag mig hellre något dygn eller två.

    Nej vissa barnmorskor kan ersättas med Google eller anonyma på FL som har mer kunskap.

    Min barnmorska visste mindre än studenten som var med om en medicin som skulle verka mot just svår mensvärk.

    Jag har läst att det kan vara endometrios men förutom det vet jag inte vad det annars kan vara. Karma? ;)

    Det som hjälper för mig är att bränna magen med en het vattenflaska så smärtan ersätts.och duscha och ibland att promenera men i stadiet är man bara krupit ihop är det hett vatten på magen som gäller. Ingen medicin hur starkt det än varit har hjälpt mig. Och en pojkvän som puttinuttar med dig. De två är mina bästa mediciner.

  • Anonym (Bea)

    Jag har liknande jag svimmar inte men på gränsen

    När jag åkte buss och fick mens så kändes det som att krysta ut ett barn (inte för att jag vet hur det känns men föreställer mig)

    Jag ligger ihopkurad första två dygnen,kan inte äta för då blir jag bajsnödig och blir jag bajsnödig gör det så frrrrrrrrruuuuktansvärt ont så då svimmar jag nästan av smärta och då svälter jag mig hellre något dygn eller två.

    Nej vissa barnmorskor kan ersättas med Google eller anonyma på FL som har mer kunskap.

    Min barnmorska visste mindre än studenten som var med om en medicin som skulle verka mot just svår mensvärk.

    Jag har läst att det kan vara endometrios men förutom det vet jag inte vad det annars kan vara. Karma? ;)

    Det som hjälper för mig är att bränna magen med en het vattenflaska så smärtan ersätts.och duscha och ibland att promenera men i stadiet är man bara krupit ihop är det hett vatten på magen som gäller. Ingen medicin hur starkt det än varit har hjälpt mig. Och en pojkvän som puttinuttar med dig. De två är mina bästa mediciner.

  • Anonym (Bea)

    Oj mobilen fick damp.

    Googla endometrios jag minns inte så bra hur man förklarar, men det upptäcks via ultraljud på magen eller in i slidan.

Svar på tråden Extrem mensvärk