• lacomte

    Gastric bypass

    Tanken har slagit mig några gånger nu ,

    Många gör i dag Gastric bypass operation , hur många har varit gravid under själv operationen? Och gått igenom viktminskningen, Och har det vart komplikationer ( tror det stavas så ) eller har hela grav gått felfritt ? Bara ren nyfikenhet är detta nu då läkarna rekommenderar att man skyddar sig i 12-18 månader efter operationen ,

    Eller om någon blivit gravid precis efter operationen och går igenom viktminskningen fast vart gravid, med eller utan komplikationer ( tror det stavas så )

    Inget påhopp på varandra utan ge kärlek och styrka <3

  • Svar på tråden Gastric bypass
  • Hermioney

    Min arbetskamrat var kraftigt överviktig. Hon var verkligen enorm.

    Så en dag gjorde hon gastric bypass. Direkt efter operationen ändrade hon sig och började gå till gym varje dag efter jobbet.Hon läste alla ingredienser på all mat hon köpte.Hon räknade hur mycket hon åt.

    Vi stod där ohh undrade hur knäpp man får bli?Lönt att utsätta kroppen för riskerna som finns med denna operation om hon ändå började tänka till efteråt.Hon kunde tränat och ätit mindre utan operationen.

  • Fru Sveden

    Jag har själv funderat på att göra denna operation. Jag har tidigare lyckats gå ner 30kg, men körde på för hårt och gick in i väggen, blev deprimerad och gick upp allt + lite till igen.
    Hur som helst en stor anledning till att jag är anti att göra den är för att man får (som jag förstår det) ingen psykiskhjälp och många som är överviktiga har psykisk problem. Jag har under hela min uppväxt intalat mig att bara jag blir smal så kommer jag må så jävla bra. 
    Nej när jag var som smalast mådde jag fortfarande skit för att jag har så mycket psykiska problem. 
    Satsa på att försöka hitta grund problemet, räkna kalorier och träna det kommer ta längre tid, det kommer krävas mer, men du har då inte genomgått en operation som om du inte följer restriktionerna slaviskt resten av livet så kommer du få jätte problem. 
    Värt att ha i å tanke är även att även om du gör operationen så finns det inga garantier för att du kommer att vara smal resten av livet. Känner flera som gjort operationen. Gått ner blivit jätte smala och sedan skitit i restriktionerna fått jätte mycket problem och gått upp allt + lite till igen.  
    För mig är det inte värt det. + om läkaren säger att du bör skydda tid 12-18 månader efter operationen så skulle jag lyssna på det. Inte värt risken att det händer något bara för att man gärna vill ha barn.


    Min förra chef gjorde operationen för över 10år sedan. Hon har så mycket nervskador i magen att hon inte kan jobba och går på så höga doser morfin att hon inte fungerar alls. 

  • lacomte

    Detta handlar inte om mig utan jag vart bara nyfiken jag har inte ansökt om någon operation eller tankarna heller till en sådan :), men tanken e om någon vart med om detta då operationen blivit så vanligt här i värden :)

Svar på tråden Gastric bypass