• Anonym (Herpes)

    Herpes i underlivet

    Jag har herpes i underlivet, (alltså könsherpes typ 2). Fick första utbrottet för lite mer än 2 år sedan. Munsår har jag haft hela livet. Helt knäckt av det när provsvaret kom. Jag äter p-piller. Nu sitter jag här med vad jag tror är utbrott. Det är rött, lite irriterat. Min fråga är blir könsherpes alltid blåsor som blir till sår? Eller kan det endast bli rött, irriterat och sedan gå tillbaka? Jag har tabletter som jag kan ta vid känningar men vill inte äta massa tabletter.

    Blir det verkligen bättre med tiden?

    Jag mår psykiskt dåligt över herpes och jag gör allt för att undvika utbrott då jag tänker på kosten, sömnen, undvika viss typ av mat etc, men ändå blommar det ut... detta tär på mitt psyke och jag känner mig ofräsch. ( alltid varit noga med hygien och välstädat hemma) och detta är så jävla jobbigt rent ut sagt.

    Önskar att ett botemedel kommer i framtiden så detta virus kan elinineras.

  • Svar på tråden Herpes i underlivet
  • Anonym (ssk)

    Ja, det blir bättre med tiden... men det kan ta många år.

    Om du inte vill ta medicinen så får du stå ut med längre utbrott, det är frivilligt.

  • Anonym (Herpes)

    Tack för svar. Har tagit ibland. Blirndet bättre utan p piller? Har du haft utbrott? Tror jag har ganska lindrigt och sitter på inte blygdläpp. Tror inte jag smittat ngn iaf. Är extremt noga med hygien och tvätta händerna, handsprit efteråt. Tror min oro över herpes framkallar... låter sjukt men rlnker på det varje dag.

  • Anonym (ssk)
    Anonym (Herpes) skrev 2018-03-04 16:09:29 följande:
    Tack för svar. Har tagit ibland. Blirndet bättre utan p piller? Har du haft utbrott? Tror jag har ganska lindrigt och sitter på inte blygdläpp. Tror inte jag smittat ngn iaf. Är extremt noga med hygien och tvätta händerna, handsprit efteråt. Tror min oro över herpes framkallar... låter sjukt men rlnker på det varje dag.
    Jag har ofta utbrott, när jag var gravid hade jag utbrott hela tiden.... pga hormonerna....

    Jag har haft det i 20 år och tänker inte nämnvärt på det. Har inte smittat min make eftersom jag känner direkt när det är på gång.
  • Anonym (Herpes)

    Jag harbakdrig haft könsskukdom tidigare, och sällan sjuk, men herpesen attackerar alltmer ofta. Åt lite vit choklad igår ( naturgodis) och i fredags ett glas bubbel... tog p piller igen efter uppehållet då man haft ? mens?. Kan detta triggat?

    Usch känner mig ledsen, oren och olycklig. Försöker tänka positivt men detta ör oerhört jobbigt.

    Vanligt att det alltid blir svullet, rött och ömt?

    Försöker lufta och sover utan trosor alltid. Brukar smörja underlivet med tex olivolja när ej har utbrott.

    Många som har herpes som du sett eftersom du kobbar som ssk?

  • Anonym (Har också)
    Anonym (ssk) skrev 2018-03-04 16:12:59 följande:
    Jag har ofta utbrott, när jag var gravid hade jag utbrott hela tiden.... pga hormonerna....

    Jag har haft det i 20 år och tänker inte nämnvärt på det. Har inte smittat min make eftersom jag känner direkt när det är på gång.
    Har du utbrott ofta fast du haft det i 20år?
  • Anonym (Herpes)

    Okej. Men har det inte blivit bättre? Skönt att du känner det med detsamma när det är på gång att bryta ut. Jag fick mitt för lite mer än 2 år sedan. Jag vet inte om man kan få kondylom i munnen. Men kondylom orsakar ju av HPV virus och tror det kan ligga bakom, men kolla upp med läkare/ googla.

    Herpes orsakad ju av HSV typ 1 och typ 2.

    Jag har precis duschat och det var okej, ligger nu på soffan och vilar mig, har mysbyxor på mig för att lufta.

    Känner hur det pulserar/ värker i underlivet. Har tittat med spegel x antal gånger idag och den inre blygdläppen är svullen och röd. Små röda märken/ prickar/ streck. Vill bara det ska bli bra SNABBT.

    Ssk är du sjuksköterska? Tänker att ssk är väl förkortning för det :)

    Jag har en sån där lasermaskin som är för munsår och tänker jag ska testa den där nere. Kan ju inte bli värre? Den ska stimulera cellerna.

    Skönt att prata med andra här. Usch när jag går så ömmar det där nere.

  • Anonym (Har också)
    Anonym (Herpes) skrev 2018-03-04 17:45:36 följande:

    Okej. Men har det inte blivit bättre? Skönt att du känner det med detsamma när det är på gång att bryta ut. Jag fick mitt för lite mer än 2 år sedan. Jag vet inte om man kan få kondylom i munnen. Men kondylom orsakar ju av HPV virus och tror det kan ligga bakom, men kolla upp med läkare/ googla.

    Herpes orsakad ju av HSV typ 1 och typ 2.

    Jag har precis duschat och det var okej, ligger nu på soffan och vilar mig, har mysbyxor på mig för att lufta.

    Känner hur det pulserar/ värker i underlivet. Har tittat med spegel x antal gånger idag och den inre blygdläppen är svullen och röd. Små röda märken/ prickar/ streck. Vill bara det ska bli bra SNABBT.

    Ssk är du sjuksköterska? Tänker att ssk är väl förkortning för det :)

    Jag har en sån där lasermaskin som är för munsår och tänker jag ska testa den där nere. Kan ju inte bli värre? Den ska stimulera cellerna.

    Skönt att prata med andra här. Usch när jag går så ömmar det där nere.


    Hur många utbrott har du haft sen du fick det för ungefär 2 år sen?
  • Anonym (S)
    Anonym (Herpes) skrev 2018-03-04 17:45:36 följande:

    Okej. Men har det inte blivit bättre? Skönt att du känner det med detsamma när det är på gång att bryta ut. Jag fick mitt för lite mer än 2 år sedan. Jag vet inte om man kan få kondylom i munnen. Men kondylom orsakar ju av HPV virus och tror det kan ligga bakom, men kolla upp med läkare/ googla.

    Herpes orsakad ju av HSV typ 1 och typ 2.

    Jag har precis duschat och det var okej, ligger nu på soffan och vilar mig, har mysbyxor på mig för att lufta.

    Känner hur det pulserar/ värker i underlivet. Har tittat med spegel x antal gånger idag och den inre blygdläppen är svullen och röd. Små röda märken/ prickar/ streck. Vill bara det ska bli bra SNABBT.

    Ssk är du sjuksköterska? Tänker att ssk är väl förkortning för det :)

    Jag har en sån där lasermaskin som är för munsår och tänker jag ska testa den där nere. Kan ju inte bli värre? Den ska stimulera cellerna.

    Skönt att prata med andra här. Usch när jag går så ömmar det där nere.


    En sak här, ge dig inte på att mixtra med laser i underlivet.
  • Anonym (Herpes)

    Jag fick det första utbrottet i slutet av 2015, sedan kom det igen i februari 2016. Hade några tillfällen 2016. 2017 hade jag i början, sedan maj, augsti (stoppades pga tabletter). 2018: 2st i janusri och så nu.

    Nu blir jag orolig, provade min Virulite där nere för 30 minuter sedan :(

  • Anonym (Oxå ssk)

    Har du fått det konstaterat att deg är typ2?

    Har man typ1 kan det smitta även till underlivet. Så det behöver ej vara att du har både typ 1 och typ2

    Varför tveka att ta tablettbehandling? Finns många bra anti-virusbehandlingar som läkare kan förskriva - använd dem!

Svar på tråden Herpes i underlivet