• Äldre 5 Mar 23:00
    1803 visningar
    7 svar
    7
    1803

    Tips - måste gå ner 50kg

    Hej! Jag har alltid varit en normalviktig person, och aldrig haft komplext eller haft problem med vikten.

    Jag blev gravid vid 17 års ålder och där gick jag upp ca 20 kg. Jag mådde jättedåligt, inga kläder passade osv.

    Sen så hände nånting i mitt liv som gjorde att jag blev deprimerad och nere, där gick jag ner alla mina extra kg.

    Efter något år blev jag gravid igen, och hände samma sak där, gick upp en del men allt var HELT OK!

    Sedan kom grav nr 3 och blev bara tjockare efter denna graviditet.

    Nu är jag jätte överviktig och jag orkar inte mer.

    Min fråga är HUR börjar man en viktresa?

    Jag har försökt massa gånger men jag klarar inte av mer än 1 månad.

    Har gymkort och har inte gått dit på mer 1 år.

    Snälla tips tips!

  • Svar på tråden Tips - måste gå ner 50kg
  • Äldre 6 Mar 03:49
    #1

    Byt ut chokladen mot en ruta 90% mörk choklad.

    Vad äter du till vardags för att bli jätteöverviktig...? Byt ut pastan mot riven vitkål för att minska kalorierna.

  • Äldre 6 Mar 05:03
    #2

    Våga känna hunger, skulle jag säga. Våga sätta dig vid matbordet med en plan som kanske innebär att du inte blir helt mätt till en början. Våga tänka att om du tar halva din normala portion, så är det ändå inte det sista du kommer att äta i livet.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (K)
    Äldre 6 Mar 06:04
    #3

    Cambridge!

  • Äldre 6 Mar 08:48
    #4

    Det viktigaste är kosten, att du äter vettigt. Om du sen kan röra på dig en del är det också nra. Nu vet jag inte vad du äter men man kan komma rätt långt genom att bara plocka bort allt skräp som godis, läsk, glass, fika, efterrätter, junkfood, chips, snacks odyl.

    Ät en ordentlig frukost, sen bra lunch och middag samt någon frukt som fika. Satsa på måttliga portioner med mycket grönsaker utan exceser av potatis, pasta, sås. bröd.

  • Äldre 6 Mar 09:02
    #5
    +1

    Det finns en sak som är viktigare än allt annat när det gäller att gå ner i vikt, förutom första steget som du redan tagit (att inse att man behöver och verkligen vill göra det som krävs för att gå ner i vikt). Det viktigaste är att göra förändringar som man klarar av att hålla länge, helst resten av livet.

    Gör alltså inte jättestora förändringar som du bara pallar med en månad. Det fungerar inte så bra för de flesta, även om det så klart finns undantag. Försök istället att göra en liten förändring varje vecka t.ex. Det kan vara att du börjar ta morgonpromenader varje morgon, även i regn eller blåst. Det kan vara att du bestämmer att du ska träna en gång varje vecka, och ett år senare kanske du utökar till två. Eller att du räknar på pengarna du lägger på riktigt onyttiga saker och minskar lite varje månad tills du kommer ner till en bra nivå.

    Du kan börja med mindre förändringar med, det viktiga är att du ska känna att du orkar fortsätta med dem resten av livet. Små förändringar kan leda till att du inte går upp mer i vikt och några till små förändringar senare kan du börja tappa några kilon osv.

  • Äldre 6 Mar 10:34
    #6

    Jag har varit överviktig sedan jag var barn. Jag har också 3 graviditeter, depression m.m bakom mig och inget av det har direkt gjort saken bättre. Jag har försökt gå ner massor av gånger och enda gången jag lyckats på riktigt är när jag tränat och räknat kalorier. 
    Mitt största problem är att jag är en allt eller inget människa vilket resulterar i att jag kör för hårt, har för höga mål och blir deprimerad när jag inte lyckas.

    Mitt första råd är bestäm dig för att byta livsstil och gör inte din resa för att gå ner i vikt. Gör den för att du skall må bättre, bli starkare och för att du skall leva längre. Att du gå ner blir en följdeffekt av att du tränar och äter nyttigare. 

    Mitt andra råd är att hitta någon annan som har liknande problem och som du kan prata med. När jag gick ner 30kg för några år sedan hade jag jätte mycket stöd av en grupp här på familjeliv. Man hade någon att prata med som förstod.
    Det finns massor av sidor som man kan använda sig av tex matdagboken, viktklubben m.m.

  • Anonym (Tips)
    Äldre 6 Mar 10:43
    #7

    Skriv ner exakt allt du stoppar i dig under en vecka och sen sätt dig ner och kolla igenom listan.

    Och när man skriver ner exakt allt så blir det automatiskt att du tänker efter lire extra på vad du äter.

    Finns jätte bra appar att ladda ner. Tex lifesum

Svar på tråden Tips - måste gå ner 50kg