• Gojtan

    Försäkringskassan har gjort fel, jag måste återbetala!

    Hej!

    Jag är en småbarnsförälder som pga upprepade utmattningsdepressioner, nu fått riktigt bra hjälp via Arbetsförmedlingen och Psykiatrin. Jag har ett jobb där man tar hänsyn till min historik och jag trivs ypperligt och jobbar än så länge 50% med lönebidrag. Förhoppningsvis kan jag snart gå upp i tid till 75%.

    Under detta år, så har jag varit sjukskriven 50%, eftersom det program jag går på via Psykiatrin, tar ungefär 50% av resterande tid. Jag har alltså fått en utbetalning från Försäkringskassan på 50% arbetstid. 

    Jag har hela tiden haft väldigt bra kontakt med de handläggare jag haft och fått bra stöttning och hjälp, men jag har bytt flera gånger och nu fick jag i julas ytterligare en ny. Hon trodde mina utbetalningar blivit fel uträknade och tillkallade en "expert" i frågan eftersom jag jobbar 50% med lönebidrag (den förra handläggaren tillkallade också en expert). 

    Nu har det visat sig att jag fått ungefär 1000kr för mycket utbetalt och eftersom jag jobbat i nästan ett år, så blir det väldigt mycket pengar! Jag har försökt spara lite, för att kunna hitta på något till sommaren med min familj (typ Liseberg etc). 

    Jag har läst villkoren på Försäkringskassans hemsida och har förstått att man kan göra en amortering, antingen i minskad utbetalning från dem, eller som fakturor månadsvis. Så långt känns det väl "okej".

    Men min fråga är om man kan få reducerat belopp av någon anledning???? 

    Tack på förhand för svar!
    Med vänlig hälsning

  • Svar på tråden Försäkringskassan har gjort fel, jag måste återbetala!
  • Anonym (Been there)
    Gojtan skrev 2018-03-06 11:20:33 följande:
    Men herre gud! Baserade det bidraget på vad du hade för inkomst EFTER din bidragsperiod!? Det är ju inte direkt en morot för att börja arbeta med högre lön, om man vet att bostadsbidraget i själva verket var ett LÅN! Eller hur motiverade de detta?
    Jag minns inte riktigt nu då det var ett par år sedan men de erkände att DE hade gjort uträkningen fel vilket gjorde mig förbannad. Hade felet legat hos mig, det vill säga att jag hade uppget fel uppgifter om hyra och/eller inkomst då hade jag förstått att jag skulle återbetala. Men nu var ju felet deras och jag tyckte då inte att jag skulle tvingas betala.

    Men de hotade med polisanmälan och jag orkade absolut inte med det så jag betalade helt enkelt tillbaka.

    Undviker nu FK så långt det är möjligt. 
  • Gojtan
    Anonym (Been there) skrev 2018-03-06 11:44:27 följande:
    Jag minns inte riktigt nu då det var ett par år sedan men de erkände att DE hade gjort uträkningen fel vilket gjorde mig förbannad. Hade felet legat hos mig, det vill säga att jag hade uppget fel uppgifter om hyra och/eller inkomst då hade jag förstått att jag skulle återbetala. Men nu var ju felet deras och jag tyckte då inte att jag skulle tvingas betala.

    Men de hotade med polisanmälan och jag orkade absolut inte med det så jag betalade helt enkelt tillbaka.

    Undviker nu FK så långt det är möjligt. 
    Usch vad hemskt! Ja man tycker ju att de borde få ta ansvar för fel DE gör. 
    Låter väldigt konstigt, om du frågar mig. Hoppas det lösts sig för dig!
  • Gojtan
    Anonym (A) skrev 2018-03-06 12:20:03 följande:

    Spela in alla samtal


    Ok... Ja jag antar att det är en möjlighet. Trist bara att man inte känner tilltro till den myndighet som ska finnas där när man är som svagast. 
  • Kerubmamman

    Jag kan inte ge några närmare konkreta råd, men det finns två regelpunkter som kanske kan vara till hjälp.
    1. De får inte ändra ett beslut till din nackdel. 
    2. Man behöver inte betala tillbaka om det funnits skäl att tro att utbetalningen var korrekt. 

    1:an drabbade en kompis, hon fick två beslut inom en vecka när hon började med rehabersättning/aktivitetsstöd. Så hon han aldrig få nåt utbetalat. 
    2:an kan bli svår för 1000 kr (netto?) är rätt mycket på en halvtidsersättning. 
    Men det är fullt förståeligt att man inte orkar/klarar ha full koll när man har gått in i väggen. Det är ju en lättnad att man öht får sjukskrivningen godkänd. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Gojtan
    Kerubmamman skrev 2018-03-06 13:52:17 följande:

    Jag kan inte ge några närmare konkreta råd, men det finns två regelpunkter som kanske kan vara till hjälp.
    1. De får inte ändra ett beslut till din nackdel. 
    2. Man behöver inte betala tillbaka om det funnits skäl att tro att utbetalningen var korrekt. 

    1:an drabbade en kompis, hon fick två beslut inom en vecka när hon började med rehabersättning/aktivitetsstöd. Så hon han aldrig få nåt utbetalat. 
    2:an kan bli svår för 1000 kr (netto?) är rätt mycket på en halvtidsersättning. 
    Men det är fullt förståeligt att man inte orkar/klarar ha full koll när man har gått in i väggen. Det är ju en lättnad att man öht får sjukskrivningen godkänd. 


    Vad menar du med att de inte får ändra ett beslut till min nackdel? Beslutet baserades, vad jag förstår - på fel grunder då jag var arbetslös 50% och det var den delen jag fick utbetalt sjukskrivning för arbetande, trots att jag var arbetslös 50%. Kan det ändras eftersom det är till min nackdel? Jag kanske är lite trög här he he.... 

    Ja själva uträkningen på HUR mycket jag ska få av min SGI, visste jag inte att jag som bidragstagare kan räkna ut..(?) Jag har kanske varit naiv och tänkt att det där sköter Försäkringskassan.... 
  • Kjell2

    Är lite inne på samma linje som ovan. Har du uppgivit korrekta uppgifter om inkomst mm och därefter fått ett beslut om bidrag är grundregeln att det inte kan ändra beslutet till din nackdel.

  • Gojtan
    Kjell2 skrev 2018-03-06 14:04:49 följande:

    Är lite inne på samma linje som ovan. Har du uppgivit korrekta uppgifter om inkomst mm och därefter fått ett beslut om bidrag är grundregeln att det inte kan ändra beslutet till din nackdel.


    Hm... Fast hur är det med alla som varit tvungna att betala tillbaka belopp som Försäkringskassan gjort fel och betalat för mycket till? Man har ju hört flera som varit tvungna att göra det eftersom de skulle fått utbetalt mindre??? 
    Det känns som att jag skulle behöva ha lite kött på benen om jag ska konfrontera Försäkringskassan med detta. Typ vilka villkor som gäller.... JAG har ju inte uppgett fel uppgifter, felet har gjorts av Försäkringskassan. Men det är pga deras uträkning jag fått fel inkomst..... 
  • Anonym (A)

    Synd att ingen på F.k, dyker upp i tråden och svarar. Ingen som vågar..

  • Kjell2
    Gojtan skrev 2018-03-06 14:31:54 följande:

    Hm... Fast hur är det med alla som varit tvungna att betala tillbaka belopp som Försäkringskassan gjort fel och betalat för mycket till? Man har ju hört flera som varit tvungna att göra det eftersom de skulle fått utbetalt mindre??? 

    Det känns som att jag skulle behöva ha lite kött på benen om jag ska konfrontera Försäkringskassan med detta. Typ vilka villkor som gäller.... JAG har ju inte uppgett fel uppgifter, felet har gjorts av Försäkringskassan. Men det är pga deras uträkning jag fått fel inkomst..... 


    I många fall handlar det om felaktigt uppgivna uppgifter, ibland efter information från fk.
  • Gojtan
    Kjell2 skrev 2018-03-06 20:28:32 följande:
    I många fall handlar det om felaktigt uppgivna uppgifter, ibland efter information från fk.
    Ok. Så det finns en chans att jag inte behöver betala tillbaka det de betalat ut för mycket - eftersom min SGI varit rätt och jag lämnat korrekta uppgifter???
    Felet ligger ju hos dem, inte hos mig???
    (hoppas!)
  • Kjell2
    Gojtan skrev 2018-03-07 07:28:51 följande:
    Ok. Så det finns en chans att jag inte behöver betala tillbaka det de betalat ut för mycket - eftersom min SGI varit rätt och jag lämnat korrekta uppgifter???
    Felet ligger ju hos dem, inte hos mig???
    (hoppas!)
    Försök driva den linjen i alla fall. Men det förutsätter att dina uppgifter är korrekt, allt kom med och att preliminära uppgifter stämmer med hur det blev.

    Vad som händer ibland är att information från fk blir fel eller missuppfattas. Men då man som sökande  är skyldig att lämna korrekta uppgifter blir det jobbigt när återbetalningskravet kommer. I det läget är det svårt att skylla på felaktig information.


  • Mandel
    Anonym (Been there) skrev 2018-03-06 11:12:10 följande:

    Jag har varit där. För många år sedan hade jag bostadsbidrag och jag hade lämnat in alla uppgifter korrekt. Hade bostadsbidrag i drygt 4 år tror jag. Sedan fick jag bättre inkomst och meddelade såklart FK direkt.

    Plötsligt en dag fick jag ett brev där det stod att jag fått för mycket bostadsbidrag och omgående var tvungen att betala tillbaka 10.000:-

    Ja, det var bara att betala.


    Jag har också råkat ut för detta.
    Hade bostadsbidrag när jag studerade en vår och sa upp bostadsbidraget så fort jag fick jobb och egen inkomst.
    De tittade inte på perioden jag sökt för (jan-juni) utan de tittade på hela årets totala inkomst och då blev jag återbetalningsskyldig.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Gojtan
    Kjell2 skrev 2018-03-07 08:01:08 följande:

    Försök driva den linjen i alla fall. Men det förutsätter att dina uppgifter är korrekt, allt kom med och att preliminära uppgifter stämmer med hur det blev.

    Vad som händer ibland är att information från fk blir fel eller missuppfattas. Men då man som sökande  är skyldig att lämna korrekta uppgifter blir det jobbigt när återbetalningskravet kommer. I det läget är det svårt att skylla på felaktig information.


    Ja mina uppgifter har ju varit korrekt hela tiden, det har min handläggare poängterat flera gånger. Felet ligger hos Försäkringskassan.
  • Kjell2
    Mandel skrev 2018-03-07 10:47:20 följande:
    Jag har också råkat ut för detta.
    Hade bostadsbidrag när jag studerade en vår och sa upp bostadsbidraget så fort jag fick jobb och egen inkomst.
    De tittade inte på perioden jag sökt för (jan-juni) utan de tittade på hela årets totala inkomst och då blev jag återbetalningsskyldig.
    Hur tråkigt det än känns, så är regelverket. Bostadsbidraget baseras på årsinkomsten.


Svar på tråden Försäkringskassan har gjort fel, jag måste återbetala!