• Finne84

    Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?
  • Anna1234
    Anonym (Kristen förortsbo) skrev 2018-03-15 18:44:53 följande:
    Den Jesus jag tror på och som jag mött, är kärlek nåd och barmhärtighet som kan förlåta all synd och befria från allt som binder och plågar, så länge människor vänder sig till honom och lyssnar på det han säger o lyder.
    Men det är ju det som är problemet: att Jesus är kärlek och nåd och kan befria alla plågade människor MEN väljer att inte göra det eftersom människor inte vänder sig till honom.

    Hur ska ett litet barn som blir utsatt för övergrepp kunna välja Jesus? Alla svältande kongoleser som redan har valt Jesus men ändå dör i svält? Jag misstänker att de inte ger så mycket för kärleken och nåden som enligt dig existerar i teorin eftersom de aldrig får uppleva det i praktiken.

    Så länge det finns ondska så har ni kristna inga argument för en kärleksfull Gud eftersom det skulle innebära att han sitter och tittar på när hans skapelse plågas, sen att ni hittar passande bibelord ändrar inte fakta.
  • Anonym (Kristen förortsbo)
    Anna1234 skrev 2018-03-15 19:08:10 följande:
    Men det är ju det som är problemet: att Jesus är kärlek och nåd och kan befria alla plågade människor MEN väljer att inte göra det eftersom människor inte vänder sig till honom.

    Hur ska ett litet barn som blir utsatt för övergrepp kunna välja Jesus? Alla svältande kongoleser som redan har valt Jesus men ändå dör i svält? Jag misstänker att de inte ger så mycket för kärleken och nåden som enligt dig existerar i teorin eftersom de aldrig får uppleva det i praktiken.

    Så länge det finns ondska så har ni kristna inga argument för en kärleksfull Gud eftersom det skulle innebära att han sitter och tittar på när hans skapelse plågas, sen att ni hittar passande bibelord ändrar inte fakta.
    Tro mig han tittar inte bara på!!
    vart tror du frälsningsarmén kom ifrån??
    eller dessa organisationer som Gud sänt för att hjälpa de utsatta, kika gärna i dem och tänk efter vem som har frälst deras själar, sänt och kallat dem till att hjälpa och samla in pengar till de utsatta. Så de fattiga får hjälp absolut! men de skulle få det i större omfattning om vi som människor som också har ett ansvar för om vi varit generösa eller bara tänkt på oss själva och våra 1 miljon kronors glitter klänningar valde att lyda Jesus ord om att samla skatter i himmelen genom att hjälpa utsatta:
    www.christianaid.org.uk/emergencies/east-africa-crisis-appeal
    www.christianaid.org/Gifts/Donate.aspx
    www.cmaid.org/
    africaheart.com/
    faastinternational.org/about-us/our-mission

    www.newsmax.com/fastfeatures/christians-human-trafficking-humanitarian-organizations/2015/10/27/id/634700/

    www.fralsningsarmen.se/

    Men jag antar att ni inte ser det goda som Gud gör genom sina tjänare då ni är för upptagna för att ge honom skulden för det onda som syns.. 

    Hoppas jag lyckats upplysa någon och att alla ni som står här och dömer Gud har ödmjukhet att vända om den dagen då Sverige hamnar i krig som en del av Guds omvändelsedom..för tro mig all den här ogudaktigheten och laglösheten bland annat över en miljon aborter och all stolthet och själviskhet och Gudsförakt kan Gud inte låta hända utan att döma, oavsett vårat land eller andra. Men det kommer finnas tid att vända om även då.. Även för de kristna som gömt sig och vägrat berätta att de är kristna pga rädsla för förföljelser och som förkastat tid med Jesus i bön och valt TV:n. 
    Jag tror på det min visa pappa sagt, att ateismen är de goda dagarnas bröd när väl krisen kommer så är den inte lika lockande längre.
    Jag är glad över att jag tror på en rättfärdig Gud, som både älskar och dömer, för annars skulle jag aldrig vilja stanna kvar på den här jorden. Jag får ofta lämna domen i hans händer när jag läser om de senaste själviska ateist besluten sossarna kommit med. 
  • Tom Araya
    Anonym (Kristen förortsbo) skrev 2018-03-15 19:31:24 följande:
    Tro mig han tittar inte bara på!!
    vart tror du frälsningsarmén kom ifrån??
    eller dessa organisationer som Gud sänt för att hjälpa de utsatta, kika gärna i dem och tänk efter vem som har frälst deras själar, sänt och kallat dem till att hjälpa och samla in pengar till de utsatta. Så de fattiga får hjälp absolut! men de skulle få det i större omfattning om vi som människor som också har ett ansvar för om vi varit generösa eller bara tänkt på oss själva och våra 1 miljon kronors glitter klänningar valde att lyda Jesus ord om att samla skatter i himmelen genom att hjälpa utsatta:
    www.christianaid.org.uk/emergencies/east-africa-crisis-appeal
    www.christianaid.org/Gifts/Donate.aspx
    www.cmaid.org/
    africaheart.com/
    faastinternational.org/about-us/our-mission

    www.newsmax.com/fastfeatures/christians-human-trafficking-humanitarian-organizations/2015/10/27/id/634700/

    www.fralsningsarmen.se/

    Men jag antar att ni inte ser det goda som Gud gör genom sina tjänare då ni är för upptagna för att ge honom skulden för det onda som syns.. 

    Hoppas jag lyckats upplysa någon och att alla ni som står här och dömer Gud har ödmjukhet att vända om den dagen då Sverige hamnar i krig som en del av Guds omvändelsedom..för tro mig all den här ogudaktigheten och laglösheten bland annat över en miljon aborter och all stolthet och själviskhet och Gudsförakt kan Gud inte låta hända utan att döma, oavsett vårat land eller andra. Men det kommer finnas tid att vända om även då.. Även för de kristna som gömt sig och vägrat berätta att de är kristna pga rädsla för förföljelser och som förkastat tid med Jesus i bön och valt TV:n. 
    Jag tror på det min visa pappa sagt, att ateismen är de goda dagarnas bröd när väl krisen kommer så är den inte lika lockande längre.
    Jag är glad över att jag tror på en rättfärdig Gud, som både älskar och dömer, för annars skulle jag aldrig vilja stanna kvar på den här jorden. Jag får ofta lämna domen i hans händer när jag läser om de senaste själviska ateist besluten sossarna kommit med. 
    "dessa organisationer som Gud sänt"...
  • Anna1234
    Anonym (Kristen förortsbo) skrev 2018-03-15 19:31:24 följande:
    Hoppas jag lyckats upplysa någon och att alla ni som står här och dömer Gud har ödmjukhet att vända om den dagen då Sverige hamnar i krig som en del av Guds omvändelsedom..för tro mig all den här ogudaktigheten och laglösheten bland annat över en miljon aborter och all stolthet och själviskhet och Gudsförakt kan Gud inte låta hända utan att döma, oavsett vårat land eller andra. Men det kommer finnas tid att vända om även då.. Även för de kristna som gömt sig och vägrat berätta att de är kristna pga rädsla för förföljelser och som förkastat tid med Jesus i bön och valt TV:n. 
    Jag tror på det min visa pappa sagt, att ateismen är de goda dagarnas bröd när väl krisen kommer så är den inte lika lockande längre.
    Jag är glad över att jag tror på en rättfärdig Gud, som både älskar och dömer, för annars skulle jag aldrig vilja stanna kvar på den här jorden. Jag får ofta lämna domen i hans händer när jag läser om de senaste själviska ateist besluten sossarna kommit med. 
    Ja, det är väl det som inte lockar oss ateister- en Gud som dömer sin egen skapelse. Vi vill inte ha en relation med en Gud som låter sin skapelse dö i svält eller i smärta, helt oförtjänt. Eller kommer hamna i krig som en omvändelsedom från Gud- är det det som pågår i Syrien eller Kongo? Ska muslimerna förstå att de blir straffade för att de inte tror på den rätta Guden?

    Din text är full av ord som är fördömande... ska vi börja tro på Gud av rädsla?
  • Tom Araya
    Anonym (Kristen förortsbo) skrev 2018-03-15 19:31:24 följande:
    Tro mig han tittar inte bara på!!
    vart tror du frälsningsarmén kom ifrån??
    eller dessa organisationer som Gud sänt för att hjälpa de utsatta, kika gärna i dem och tänk efter vem som har frälst deras själar, sänt och kallat dem till att hjälpa och samla in pengar till de utsatta. Så de fattiga får hjälp absolut! men de skulle få det i större omfattning om vi som människor som också har ett ansvar för om vi varit generösa eller bara tänkt på oss själva och våra 1 miljon kronors glitter klänningar valde att lyda Jesus ord om att samla skatter i himmelen genom att hjälpa utsatta:
    www.christianaid.org.uk/emergencies/east-africa-crisis-appeal
    www.christianaid.org/Gifts/Donate.aspx
    www.cmaid.org/
    africaheart.com/
    faastinternational.org/about-us/our-mission

    www.newsmax.com/fastfeatures/christians-human-trafficking-humanitarian-organizations/2015/10/27/id/634700/

    www.fralsningsarmen.se/

    Men jag antar att ni inte ser det goda som Gud gör genom sina tjänare då ni är för upptagna för att ge honom skulden för det onda som syns.. 

    Hoppas jag lyckats upplysa någon och att alla ni som står här och dömer Gud har ödmjukhet att vända om den dagen då Sverige hamnar i krig som en del av Guds omvändelsedom..för tro mig all den här ogudaktigheten och laglösheten bland annat över en miljon aborter och all stolthet och själviskhet och Gudsförakt kan Gud inte låta hända utan att döma, oavsett vårat land eller andra. Men det kommer finnas tid att vända om även då.. Även för de kristna som gömt sig och vägrat berätta att de är kristna pga rädsla för förföljelser och som förkastat tid med Jesus i bön och valt TV:n. 
    Jag tror på det min visa pappa sagt, att ateismen är de goda dagarnas bröd när väl krisen kommer så är den inte lika lockande längre.
    Jag är glad över att jag tror på en rättfärdig Gud, som både älskar och dömer, för annars skulle jag aldrig vilja stanna kvar på den här jorden. Jag får ofta lämna domen i hans händer när jag läser om de senaste själviska ateist besluten sossarna kommit med. 
    Tom Araya skrev 2018-03-15 19:36:37 följande:
    "dessa organisationer som Gud sänt"...
    Det låter mer som att Gud skulle tillåta eller t.o.m. framkalla misär och elände, för att kristna ska få känna sig lite självgoda när de engagerar sig för att till en ytterst begränsad del lindra lidandet hos drabbade människor.

    Jag kräks på tanken... Kräks

  • John22
    Anonym (Kristen förortsbo) skrev 2018-03-15 18:44:53 följande:
    Men då tror du ju på en Gud, men som du inte anser bör dyrkas.
    För om det inte fanns någon Gud du trodde på, så skulle du inte ha en syndabock för all elände som du skyller på Gud och därmed skulle du inte anse dig behöva rätten att välja eller inte välja att dyrka honom, om han enligt dig nu inte ens fanns.. sånt här dubbelspel förvirrar mig när det gäller vissa ateister, å ena sidan säger de: DET FINNS INGEN GUD ! kristna är galna!! sen å andra sidan säger de samtidigt: Den Guden som finns, förtjänar inte att bli dyrkad pga ondskan i världen. Så hur ska ni ha det? tror ni det finns en Gud som inte ni vill dyrka pga rådande ondska i världen, som ni ändå gillar att använda som syndabock, eller tror ni inte på någon Gud alls och därmed förlorar ni ondskan i världen vapnet mot kristna och kristendomen?

    Som förklaring till världens ondska, så kan jag nämna tre, syndafallet då Adam & Eva öppnade en dörr till djävulen att komma till världen med ondskan, och med ondskan kom sjukdomar onda andar och fattigdom och förbannelser och diverse djävulskap.  Den fria viljan, som alla människor även våldtäktsmännen och pedofilerna kommer ställas till ansvars för och de kommer inte undan sin eviga dom i helvetet om de vägrat att vända om. Samt att människor missbrukar den fria viljan till att leva elakt och själviskt liv och vända ryggen till den enda som kan rädda dom och förvandla deras liv till det bättre, till att bli goda och mer lika Gud, Jesus.
    Man kan inte så i Gudsförnekelse, själviskhet, stolthet, arrogans, girighet etc och skörda en fantastisk perfekt värld, som den var från början.

    Den Jesus jag tror på och som jag mött, är kärlek nåd och barmhärtighet som kan förlåta all synd och befria från allt som binder och plågar, så länge människor vänder sig till honom och lyssnar på det han säger o lyder.
    Gud existerar inte och har inget som helst ansvar för den ondska som existerar på Jorden. Jag påtalar de enorma hålen i resonemanget hos personer som säger sig tro på och dyrka denna påstådda gud. Jag vill förmedla att även om denna Gud skulle existera, vem i hela friden skulle vilja dyrka denna uppenbart ondsinta varelse?

    Förstår du inte skillnaden så kan jag dessvärre inte hjälpa dig. De enda enorma motsägelser som existerar i denna debatt är kristnas påståenden om att Gud är kärlek samtidigt som han låter barn våldtas, torteras och mördas, trots att han skulle kunna stoppa det (om han existerade, vilket han av allt att döma inte gör).

    Och varför skulle Gud behöva skicka ut Frälsningsarmén och dylikt om han är allsmäktig och har full kontroll över de lidanden som dessa organisationer försöker lindra?

    Om jag tänder eld på någons hus och sedan står och skvätter med en vattenflaska mot flammorna, ska jag då hyllas för mitt fantastiska ingripande eller fördömas för att jag överhuvudtaget tände på?

    Och vilka andra organisationer är det som är utsända av gud? Katolska kyrkan och dess våldtäktsmän till präster? Dagens kyrka som lurar fattiga människor i Afrika att inte använda kondomer, vilket resulterar i miljontals dödsfall? Kyrkan som förr i tiden ägnade sig åt korståg i Guds namn och slaktade människor som inte trodde som den ville? Kan man bara sopa sådant under mattan samtidigt som man tillskriver Gud alla goda handlingar?

    Och varför är det människan ansvar att söka efter obskyra svar som denna påstådda Gud sägs skicka? Om det är en allsmäktig Gud så skulle han veta precis vad som krävs för att övertyga folk om sin existens och skapa en perfekt värld över en natt.

    Återigen: Gud existerar av allt att döma inte; detta handlar om de moraliska tillkortakommandena hos kristna som dyrkar en uppenbart sadistisk, ond och genomvidrig varelse. Ni ägnar er åt mental gymnastik för att undvika uppenbara sanningar om er påhittade varelses ondska.
  • fraterdiavolo
    Anonym (Kristen förortsbo) skrev 2018-03-15 18:44:53 följande:

    Men då tror du ju på en Gud, men som du inte anser bör dyrkas.

    För om det inte fanns någon Gud du trodde på, så skulle du inte ha en syndabock för all elände som du skyller på Gud och därmed skulle du inte anse dig behöva rätten att välja eller inte välja att dyrka honom, om han enligt dig nu inte ens fanns.. sånt här dubbelspel förvirrar mig när det gäller vissa ateister, å ena sidan säger de: DET FINNS INGEN GUD ! kristna är galna!! sen å andra sidan säger de samtidigt: Den Guden som finns, förtjänar inte att bli dyrkad pga ondskan i världen. Så hur ska ni ha det? tror ni det finns en Gud som inte ni vill dyrka pga rådande ondska i världen, som ni ändå gillar att använda som syndabock, eller tror ni inte på någon Gud alls och därmed förlorar ni ondskan i världen vapnet mot kristna och kristendomen?

    Som förklaring till världens ondska, så kan jag nämna tre, syndafallet då Adam & Eva öppnade en dörr till djävulen att komma till världen med ondskan, och med ondskan kom sjukdomar onda andar och fattigdom och förbannelser och diverse djävulskap.  Den fria viljan, som alla människor även våldtäktsmännen och pedofilerna kommer ställas till ansvars för och de kommer inte undan sin eviga dom i helvetet om de vägrat att vända om. Samt att människor missbrukar den fria viljan till att leva elakt och själviskt liv och vända ryggen till den enda som kan rädda dom och förvandla deras liv till det bättre, till att bli goda och mer lika Gud, Jesus.

    Man kan inte så i Gudsförnekelse, själviskhet, stolthet, arrogans, girighet etc och skörda en fantastisk perfekt värld, som den var från början.

    Den Jesus jag tror på och som jag mött, är kärlek nåd och barmhärtighet som kan förlåta all synd och befria från allt som binder och plågar, så länge människor vänder sig till honom och lyssnar på det han säger o lyder.


    Ursäkta, men vad yrar du om? Har du läst bibeln? Vad menar du med att Adam och Eva öppnade en dörr åt djävulen? Det där stämmer ju inte alls. Lucifer lockade dem att gå emot Guds vilja, på uppdrag av samma Gud. Människan skapades med fri vilja, och Gud är det första dokumenterade fallet av extrem egoism och narcissism iom just detta. Varför skapa Paradiset, där man fick göra och leva som man ville, men ändå sätta de två tråden i Eden och säga: Gör vad ni vill, men rör aldrig Livets eller Kunskapens träd? Lucifer trodde aldrig på människan och vägrade dyrka den som likvärdig Gud själv. När han motsäger Gud att människan visst kan manipuleras att gå emot hans ord och vilja, och därefter lyckas, så förvisas han och hans änglar från himmelriket.

    Satan Lucifer skuldbeläggs för allt ont i världen av er kristna, när han i själva verket aldrig brytt sig ett skit om varesig jorden eller människan. Satan och Helvetet är bara en syndabock och skrämselpropaganda för att skrämma de troende att lyda Guds ord, inget annat.

    Ni kristna lever i förnekelse, Gud bryr sig inte och har inte gjort det sedan syndafloden.

    Jesus...han var inte "Guds son" mer än någon annan. Jesus var bara en man med sunda värderingar och försökte få människor att förstå att de slösar tid på onödigt skit och negativitet, istället för att leva för att må bra.

    Sunt förnuft, helt enkelt.

    Vi såg hur bra det gick, Guds skapelser spikade upp honom på korset och tog hans liv. Och ni fortsätter dyrka samma Gud, som ni tror bryr er...
    "...Fire Walks With Me..."
  • John22
    TwoThousand skrev 2018-03-16 17:09:59 följande:
    I denna världen slår fortfarande ditt hjärta väl? Njut av en perfekt värld på endast sju dagar!
    Har du inget relevant att komma med? Kan du inte svara på vad som faktiskt skrivs istället för att slå upp ett slumpmässigt citat ur "Kristendomens stora stereotypbok ? intetsägande meningar volym 18"?

    Jag vet att det är helt omöjligt att försvara kristendomen när folk envisas med att använda fakta och logiskt tänkande, men du kan väl åtminstone försöka?

    Eller menar du på fullaste allvar att en värld där barn våldtas, torteras och mördas (ja, jag vet att jag låter som en trasig grammofonskiva) är en perfekt värld? För det låter helt sinnessjukt egoistiskt och ondsint. "Så länge mitt hjärta slår är världen perfekt. Lidande kan man helt ignorera eftersom det drabbar någon annan".

    Är detta den berömda "kristna moralen"?
  • Anonym (stackars)

    Jag fick paket idag från min tvillingbror. Han hade fått lov att skicka lite saker från min barndom till mig. Han hade skrivit ett brev där han varnade mig från att kontakta min familj och att jag absolut inte ska återvända till vårt hemland eftersom mitt brott mot guds lagar har kommit ut. Det var också med bilder han fått ta från när de slängde hela min existens i en tunna och satte eld. Till och med mitt födelsebevis. Min brors brev var undertecknat av två av min familjs religiösa överhuvuden, och det var också med ett formellt brev som varnade mig för straff från dem i religionens och gudens namn.

    Vad som händer nu vet jag inte riktigt, men jag har i alla fall haft ett mått av tur. De kom i alla fall inte och hämtade mig.

    Den som påstår att religion inte är av ondo har aldrig upplevt abrahamitisk religion på rikitigt, bara ett tillrättalagt simulacrum.

  • John22
    TwoThousand skrev 2018-03-17 16:22:24 följande:
    Om en människa tackar nej till att bli beskyddad av Guds i denna världen är det människans fel och inte religionens fel, om du missar bussen är det busschafförens fel?
    Om bussen bränner förbi utan att stanna så är det absolut chaufförens fel. Han vet vad han behöver göra för att jag ska kunna gå på, och gör han inte det så kan knappast jag klandras och fördömas till en evighet av lidande.

    Men du tycker alltså att barn såsom Engla får skylla sig själva eftersom de inte var troende? Barn som uppfostras att vara muslimer, judar eller hinduer förtjänar att våldtas, torteras och mördas eftersom de inte accepterat just din påstådda guds skydd.

    Återigen: vad härligt det är med "kristen moral".
Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?