• Äldre 8 Mar 00:47
    2162 visningar
    3 svar
    3
    2162

    Navelbråck

    Hej,

    Jag är gravid i vecka 28 med mitt tredje barn. Jag har fått ett navelbråck som ibland gör väldigt ont. Det är alltså inte bara naveln som putar ut, men området precis nedanför naveln står ut ca 1 cm och är större än en femkrona. Det går att trycka in, men åker strax ut igen.

    Min barnmorska sa att hon inte visste hur man kunde lindra att det blev värre men bad mig gå till vårdcentralen. På vårdcentralen sa läkaren att han inte heller visste vad man gjorde för att förhindra att det blir värre, utan bad mig prata med barnmorskan igen. Operera gör man först när barnet kommer ut om det blir aktuellt. Så bad han mig hålla koll och trycka in det under dagarna, men det åker ju ut lika fort igen... SUCK!

    Någon som har tips på vad man kan göra för attförhindra att d blir värre? Gördel tex?

  • Svar på tråden Navelbråck
  • Äldre 8 Mar 04:08
    #1

    Min instinktiva tanke är att tejpa. Sätt en sådan där silikon-pryl man lägger i en klacksko över brocket och fäst med tejp.

  • Äldre 13 Mar 11:11
    #2

    Jag blev sjukskriven och verkligen uppmanad att ta det lungt. Undvika sådant (lyft, rörelser) som gör det större. Mitt ploppar också ut genast och jag trycker in det hur många gånger/dag som helst. Jag ska också opereras när babyn fötts. Tejpning fungerade inte för mig. Jag fick inte använda gördel.

  • Äldre 13 Mar 11:11
    #3

    Jag blev sjukskriven och verkligen uppmanad att ta det lungt. Undvika sådant (lyft, rörelser) som gör det större. Mitt ploppar också ut genast och jag trycker in det hur många gånger/dag som helst. Jag ska också opereras när babyn fötts. Tejpning fungerade inte för mig. Jag fick inte använda gördel.

Svar på tråden Navelbråck