• Huruvida

Studenter som planerar första?

Hallå på er!

Jag är 29 år, pluggar på universitet på distans och planerar första barnet med sambon. Någon mer student som försöker bli gravid? Hur tänker ni med studier och graviditet, barn osv? Jag har ju inget sgi egentligen, då jag pluggat ett bra tag nu. Men vi har en del sparat, och tanken är att jag ska kunna plugga även när bebis kommer. OM det går. Det beror ju på så mycket det där. Någon som tänker samma, eller har gjort likadant? Hur gick det?

Har BIM runt den 25:e. Är otroligt förväntansfull. Har liksom väntat på detta så länge, haha. På att ens få börja försöka.

• Svar på tråden Studenter som planerar första?
  • Huruvida
    sofiiiiia skrev 2018-03-09 09:31:08 följande:

Hej!

Jag har precis tagit ett studieuppehåll från mina universitetstudier då jag fick barn i början på Januari.

Jag vet inte vad du läser till för utbildning eller hur många campusveckor du har (om du har några?) men jag hade varken kunnat eller velat fortsätta plugga under första året. Den tiden är så kort i jämnförelse och jag vill ta vara på den och kunna ge mitt barn min fullständiga uppmärksamhet.

Jag ville inte heller vilja riskera kvalitén på mina studier pga trötthet eller tidsbrist.

Nu gör du ju det som du känner passar dig bäst men för mig var ett studieuppehåll ( som för den delen det inte var några som helst problem att få) det bästa beslutet :)

Lycka till!

Okej! Ja vi får ju helt enkelt se hur jag känner när den dagen kommer, men har iallafall 0 träffar på campus så det känns ju skönt. Du får alltså enbart föräldrapenning nu då? Lägsta nivå? :)
  • Huruvida
    sofiiiiia skrev 2018-03-09 09:55:24 följande:

Okej, ja med 0 träffar underlättar det ju såklart, på min utbildning har vi obligatoriska träffar 2-4 gånger/termin. Inte optimalt att ha med sig en spädis dit :)

Ja precis, jag hade dock arbetat innan mina studier och under studierna var min sgi skyddad, så har inte lägsta nivå :)

Då förstår jag :) Jag har inget sgi alls, så vore ju roligt om det fungerar att plugga samtidigt. Annars går det såklart bra ändå.
  • Huruvida
    fjanten skrev 2018-03-09 10:09:29 följande:

Jag skrev kandidat när första var nyfödd, fortsatte direkt med magisterstudier. Var gravid, och födde andra barnet medan jag läste magistern. För mig går det bra att plugga och vara gravid/ha bebisar, men det där är ju självklart väldigt olika. Jag har dock haft vilande SGI sedan innan studierna ifall att jag inte skulle ha orkat plugga...

Härligt att höra att det funkat bra för dig :). Vi klarar oss även om det inte skulle gå för mig att plugga, men det vore roligt att kunna. Skönt att slippa ta en paus och sådär.
  • Huruvida
    smurfen 11 skrev 2018-03-09 19:20:59 följande:

Vi planerar också ett barn under mina treåriga studier. Går första året nu, distans med 2-4 träffar. Slutade jobba 1,5 månader innan plugget började, då är inte sgi skyddad eller?

Jag i min naiva värld tänker det kanske funkar studera/vara mammaledig samtidigt, men börjar tveka då jag förstår bebis tar mycket tid, så även studier. KAn man ta vissa kurser eller måste man ta uppehåll helt? Nån som vet?

Det beror ju på hur barnet är, vissa är ju superlugna och lättsamma medan andra inte är det, haha. Men du borde ju kunna läsa på halvtid? Det gör jag nu iallafall, men då läser jag kurser och inget fast program.
  • Huruvida
    hallonnpaj skrev 2018-03-09 20:34:33 följande:

Jag läser också på universitetet. Har läst lite mer än halva lärarutbildningen (av 5 år). Jag tror jag ska ta studieuppehåll ett år när det tar sig. Kanske läsa till en början om det går men osäker, lutar åt uppehåll.

Slutade med piller i december. Bim nu på söndag så håller tummar. Har haft symtom alla andra månader men inget nu. Förutom att jag fick en blodblandad flytning igår morse och nu imorse som slutat. Ingen aning vad det är och aldrig haft så tidigare innan mens.

Lycka till ni andra!! :)

Välkommen! Ja jag känner lika, går det så går det och om inte så gör det inte, haha. Har stött på så många som anser att man måste ha fast jobb innan man tänker barn, men jag håller inte med, känner att det passar oss bra nu. Oj så spännande! Jag har antagligen äl på söndag jag. Låt oss veta hur det går!
  • Huruvida
    hallonnpaj skrev 2018-03-11 22:26:02 följande:

Mensen dök upp för mig igår. Var första månaden utan symtom så kan iallafall hoppas att p-pillrena gått ur kroppen nu. Jag tror på nästa månad! :)

Jädrans! Håller tummarna för nästa månad :).
  • Huruvida

Alltsååå vad trögt det går i väntan på BIM! Har haft ont i vänster bröst i några dagar och en konstig känsla i magen. Hoppas! Hur går det för er andra?

• Huruvida
    marvelbaby skrev 2018-03-20 09:42:41 följande:

Jag tror (och hoppashoppashoppas) på att jag fick en nidblödning igår. Brukar ha spottings enda fram till mens när de väl kommer, men igår fick jag rosa på pappret och precis när jag gav upp hoppet så försvann det illa kvickt. Aldrig varit med om något sådant med min mens.. Är överdrivet trött (somnade 21 i soffan igår och vaknade 8 i morse och kände som att en långtradare kört över mig), har lite ömma bröst och fryser ibland supermycket för att svettas nästa stund + att det sticker/värker i tjejmagen... Dessutom är mina hundar ovanligt närgångna och sover vid min mage... Lovat mig själv att inte testa förens på lördag om inte mensen kommer, men det är så jobbigt!!!! Hur går det för dig?

Åh vad jag förstår dig! Hade lovat mig själv samma sak, men testade både igår och idag haha. Givetvis negativt! Jag har en väldigt konstig känsla i magen ibland, har aldrig känt den förr. Som att det spänner och sticker lite. Hoppas hoppas för oss båda!
  • Huruvida
    nnnnnnnn skrev 2018-03-16 09:11:03 följande:

Tipsar även om ni säkert har koll på reglerna:

* Man kan vara hemma utan att ta ut FP, om man klarar sig ekonomiskt, hela första året utan att förlora sin SGI.

* Om man inte har någon SGI kan man såklart vara hemma hur länge man vill utan att ta ut FP...

* Det räcker att man pluggar 50% och tar CSN-bidraget för att skydda sin SGI efter första året.

Tips för dej som saknar eller har dålig SGI, men har en partner med SGI:

* Om partnern har en bra SGI, så kan man låta denne ta ut så många SGI-dagar som möjligt för att få bättre ekonomi.

* Om man tar FL från jobbet så får man ta ut SGI-dagar, men man måste inte vara 100% FL!

Taktik är viktigt om man vill maximera pengarna...

* Om man tar FL alla måndagar, så kan man ta ut fulla SGI-dagar även över helgen.

Tex partnern är hemma varje måndag och förlorar 20% inkomst. Samtidigt tar denne ut 3 st SGI-dagar varje vecka, lörd+sön + mån. Då får man alltså ut minst 12 SGI-dagar varje månad.

Räkna på det och se om det betyder att ni får ut mer pengar än om partnern arbetar 100%.

* Är man arbetsfri 5 dagar i rad tex vid klämdagar, så får man ta ut SGI-dagar även utan att begära FL från jobbet. Man jobbar alltså 100% och tar ut full SGI-dag på lediga dagar!

Det spelar ingen roll varför man är ledig, den enda spärren är att man inte får ha semester från jobbet och att arbetsgivaren kan intyga att man inte varit på plats och arbetat om FK kollar, så man får inte smygjobba hemifrån eller så...

Det betyder att man kan ta taktikdagar i samband med påsk, jul osv.

Så är man ledig tex lör + sön + mån är klämdag + tis är röd dag så passa på att lägg in komp.ledighet eller FL även onsdag. 1 dag ledigt från jobbet och 5 SGI-dagar från FK.

Semester?

* Man kan prata med AG (arbetsgivaren) om man kan ta FL istället för semester.

Det kan vara så att man får semesterersättningen+ semesterlönen utbetald + att man kan ta SGI-dagar från FK samtidigt.

* Annars kan man spara semestern till senare tex när barnen är större och man inte har FL-dagar kvar.

* Ett tips för att maximera utbetalningarna under semester: Om man tex måste ta ut 3 veckors semester, men vill vara ledig 5 veckor, så kan man ta FL mån-tis och semester ons-fre under 5 veckor. Då tar man ut SGI-dagar över helgen och får ut 4 SGI-dagar + 3 semesterdagar varje vecka under 5 veckor = bra lön ut!

ALla dessa trix är till för att man ska få ut så mycket pengar som möjligt för SGI-dagarna. Istället för att låta den som inte har SGI ta ut dem och de är värda 250 kr/dag så kan den andre ta ut dem och de är värda upp till 1000 kr/dag. Då kan man spara både dagar och pengar samtidigt! = frihet att vara hemma längre eller få ut mer pengar att röra sig med.

Tänk på att när barnet fyller 4 år får man bara ha 96 FP-dagar sparade, så använd upp alla dagar utom 96 före barnet fyller 4.

Om du inte har någon SGI nu, så fundera på vad som är bäst för dej och er - att du är hemma men partnern med SGI tar ut dagarna och du inte tar ut några dagar och du ger bort dina dagar till partnern. ELler ska du spara dina dagar tills du höjt din SGI? Säg att du hinner plugga klart och jobba 100% i 8 månader, då kan du ta ut dina SGI-dagar med full ersättning. Är det rimligt att du hinner det innan barnet fyller 4 och många dagar försvinner? Om svaret är Ja, så spara dina dagar. Är svaret Nej, så skriver du över en del av dina dagar till partnern. Tänk på att din partner kanske vill vara hemma på heltid när du börjar arbeta efter studierna?

Jag kanske är superkorkad nu, men det du menar är alltså att båda är hemma men det är den med högst sgi som får föräldrapenning under den tiden?
  • Huruvida
    nnnnnnnn skrev 2018-03-20 10:51:01 följande:

Ja!

Extra bra ekonomiskt blir det ifall den med högst SGI jobbar tex 80% och sedan tar ut SGI-dagar över helgen tex lördag + söndag + måndag tar man FP och sen jobbar man tis-fre.

Annars kan den som jobbar 100% ta ut SGI-dagar tex under semestern (varva semester och FL så man får ut SGI-dagar över helgen)

Eller ta ut FL lite här och där för att få 5 arbetsfria dagar i rad tex vid röda dagar och klämdagar, då kan man jobba nästan 100% och ändå få ut 5 SGI-dagar här och där. Man kan även vara komp.ledig och då få ut 100% lön + 5 SGI-dagar.

Jag räknar med att dessa extrapengar går till det gemensamma! Inte att den ena har skitmycket pengar och den andre inga...

Det här var riktigt bra tips då jag faktiskt inte tänkt på det. Tack så mycket!
Svar på tråden Studenter som planerar första?