• Äldre 9 Mar 19:58
    5583 visningar
    21 svar
    21
    5583

    Vilken diet ska man välja? Måste gå ner minst 40kg

    Vill ha tips från någon som kanske har gått ner massor i vikt? Vilken diet/kost ska man välja?

    Jag började min ?viktresa? för ungefär 3 dagar sedan, vissa dagar äter jag ingen frukost, (är ingen frukost människa) sen till lunch har jag ätit kyckling sallad.

    Sedan middag ungefär samma, sallad,bulgur med kyckling.

    Jag kan inte äta lite av ?det goda? jag är allt eller inget.

    Vill verkligen gå ner i vikt denna gång. Jag vet att JAG KAN. Men har svårt med maten. Vad ska jag äta? Vad FÅR jag äta?

    Vill helst börja någon diet. Men jag har ingen aning. Känner mig helt vile i denna diet djungeln!

    Jag ska börja träna lite längre fram, men jag vill vänja mig vid ?kosten? först.

    Väger ca 115kg och är 160.

    Men många tror inte att jag väger SÅÅ mycket, de tror

    Mig inte. Men så är det.

    Snälla HJÄLP!!

    Kanske någon som vill börja sin resa tillsammans med mig?

  • Svar på tråden Vilken diet ska man välja? Måste gå ner minst 40kg
  • Anonym (Matil­da)
    Äldre 10 Mar 11:16
    #11
    Mammaa88 skrev 2018-03-10 10:41:45 följande:

    Åh vilka bra tips! Tack så jätte mycket!

    Igår åt jag tex ingen frukost, sen så åt jag kyckling sallad som

    Blev över, sen så middag blev det sallad med en bit entrecote.

    Jag kände inte att jag blev hungrig eller så under dagen.

    Men är det hälsosamt?

    Jag förstår att man inte kan äta 2 ggr per dag hela livet.

    Sen undrade jag: HUR räknar man 5% kolhydrater ur en profuktförpckning? Sorry men Matte har aldrig varit min grej.

    Vill helst skippa all sorts kolhydrater.

    Tycker allt detta e så jobbigt när man har barn!! 3 barn.

    En annan sak, jag måste laga 2 olika maträtter? En till mig och annan till mina barn? Annars kanske dom

    Blir undernärda?

    Men vad tycker ni? Lchf, 5:2?

    Blir helt förvirrad av lchf då man måste äta så feta såser. Som jag normalt inte brukar ha i min mat.

    Jag tänker att jag måste ha någon slags schema uppsatt. Vad jag FÅR och INTE Får äta.

    Jag är ganska strikt!


    Det var jättejobbigt och svårt i början. Mat och kalorier. Men till slut en dag så bara fattar man och nu är jag van och jag har lärt mig allt.Det går automatiskt.

    I början hade jag God hjälp av bok som har långa listor på GI. Alltså hur snabbt blodsockret stiger. LCHF och 5:2 är för "starkt" för mig. Det finns gratis tabeller på internet man kan ladda ner.

    Att laga mat. Jag och min sambo lagar mat samtidigt.Jag äter utan kolhydrater, fullkorn och bovete. Han är smal och vägrar äta sånt. Han äter "vanligt". Det går att laga två maträtter samtidigt. Spisen har ju fyra plattor. Ärter och sånt som går snabbt kokas sist om plattorna inte räcker till.

    Frukost gillar du inte men den är rätt så viktig. Testa en macka. Ett glas fullkornshavre med weetabix och yoghurt. Ett knäckebröd.
  • Anonym (Matil­da)
    Äldre 10 Mar 11:17
    #12

    Om du öppnar skafferiet så tar du fram en förpackning. Vilken som helst. På alla står det så här:

  • Anonym (Matil­da)
    Äldre 10 Mar 11:18
    #13
  • Anonym (Matil­da)
    Äldre 10 Mar 11:29
    #14

    Om du tittar på den här bilder så ser du två kolumner. En betyder hur mycket det finns i varje bit. En hur mycket det finns per 100 g. 100g=samma som 100%.

    Kcal och annat är jättesvårt att räkna. Fett och nyckelhål från 80-talet är förlegat. Fett är bra.Kolhydrater/Socker är dåligt.

    Titta på bilden igen så ser du raden KOLHYDRAT/VARAV SOCKERARTER.

    69g

    4.4 g

    Den andra per styck struntar du alltid i för du vill veta %

    69 kolhydrat låter mycket men det beror på vilken produkt det är.Ibland kan det vara mycket men inte påverka blodsockret. Ibland kan det vara lite och påverka mycket.

    Så du tittar på raden 4.4g. Så alltså innehåller weetabix 4.4 % socker. Hela produkten består av 95% fullkorn. Så alltså funkar den jättebra.

    Att skippa kolhydraterna helt går inte men att hålla sih under 5 % är lätt.

    Alla förpackningar har en sån tabell. Det är antagligen lag på det.

  • Anonym (Matil­da)
    Äldre 10 Mar 11:34
    #15
    +1

    Jag är 165 cm och var 21 år när jag gick ner 23 kg på 6 månader. Jag har PCO-S så smala ben och allt fett på mage och armar. Min mage blev skrynklig. De sa att jag hade gått ner i vikt för fort. Så småningom drog den ihop sig. Så därför. Jäkta inte. Bättre att gå ner sakta så huden hänger med och drar ihop sig. När du fått upp konditionen och känner dig starkare kan du börja träna hårdare för då drar huden ihop sig lättare. MEN börja motionera Försiktigt. Tänk på hjärtat och andra organ om du plötsligt skulle börja träna hårt. Börja med promenader som blir längre och längre. Så småningom kommer de bli snabbare och snabbare.

  • Anonym (Matil­da)
    Äldre 10 Mar 11:38
    #16
    +1

    Den här lilla saken har hjälpt mig jättemycket.

    Den mäter dina steg runt halsen, i midjan, i fickan eller i väskan.

    Jag köpte den på clas ohlson och först hade jag på mig den och såg att jag rör lig 2.000 steg per dag. Jag jobbar hemma framför datorn. Så jag började röra mig mer och sen ställde jag in den på att blinka när jag når upp 5.000 steg per dag. Då fick jag tillbaka mensen.

    På semestern gick jag 23.000 steg och var inte särskilt trött.

    Så bygg upp sakta

  • Anonym (Matil­da)
    Äldre 10 Mar 11:45
    #17

    Nu har jag köpt en stepper/trappmaskin som jag kompletterar med hemma.

    MEN det var svårt att hitta för alla är inställda på max 80 kg. Min man vägde 85 och köpte den ändå. Den knäcktes och lämnades tillbaka tre gånger men alla knäcktes.

    Jag hittade till slut en för max 100 kg. På coop forum. I julas hade de en på lidl så man måste hålla ögonen öppna. Jag köpte den på lidl med så nu har jag två. För vem vet när den dyker upp igen och hur länge de håller.

    Sen har jag också Gummiband i olika styrkor. Praktiska för de väger inget. Man kan ta med de på resa och använda överallt.

    Jag hade en motionscykel. Den satte jag framför TVn så var jag tvungen att motionera.Dumt att bara sitta stila på den ju :)

    Sen hade jag ett jobb dit det gick två bussar. En stannade långt bort och andra utanför dörren. Jag tog alltid den som stannade långt bort så fick jag automatiskt motion.

  • Äldre 10 Mar 12:04
    #18
    Mammaa88 skrev 2018-03-10 10:41:45 följande:

    Åh vilka bra tips! Tack så jätte mycket!

    Igår åt jag tex ingen frukost, sen så åt jag kyckling sallad som

    Blev över, sen så middag blev det sallad med en bit entrecote.

    Jag kände inte att jag blev hungrig eller så under dagen.

    Men är det hälsosamt?

    Jag förstår att man inte kan äta 2 ggr per dag hela livet.

    Sen undrade jag: HUR räknar man 5% kolhydrater ur en profuktförpckning? Sorry men Matte har aldrig varit min grej.

    Vill helst skippa all sorts kolhydrater.

    Tycker allt detta e så jobbigt när man har barn!! 3 barn.

    En annan sak, jag måste laga 2 olika maträtter? En till mig och annan till mina barn? Annars kanske dom

    Blir undernärda?

    Men vad tycker ni? Lchf, 5:2?

    Blir helt förvirrad av lchf då man måste äta så feta såser. Som jag normalt inte brukar ha i min mat.

    Jag tänker att jag måste ha någon slags schema uppsatt. Vad jag FÅR och INTE Får äta.

    Jag är ganska strikt!


    Du ska äta flera gånger om dagen. Bättre ofta och lite än mycket och sällan. Kroppen ställer in sig på svält om du äter för sällar och börjar lagra

    Fet mat gör dig mätt och då äter du mindre. Du blir inte tjock av det. Kör frukost lunch och middag och kanske två mellan mål med mindre portioner!
  • Anonym (körde lchf)
    Äldre 12 Mar 10:10
    #19

    Jag har bara läst TS och svarar utifrån det.
    Själv gick jag ner 35kg på kring ett år med hjälp av lchf.
    Från början var jag väldigt strikt och höll hårt på att det fick finnas max 5g kolhydrater per 100g i livsmedel jag åt.
    Började enkelt, läste bara på kostdoktor.se och körde med ovanjord grönsaker, protein och fett (såser).
    Jag har hela tiden ätit bara frukost, lunch och middag och någon ost om jag blev hungrig på kvällen.
    Vi är alla olika och det viktiga är att du hittar det som passar just dig.
    För mig var det just lchf som var "rätt", det är enkelt och jag slipper väga och räkna på allt jag stoppar i mig.
    Barnen får fortfarande kolhydrater men försöker begränsa där också, en knytnäve kolhydrater, en knytnäve protein och två knytnävar grönsaker för de.
    Själv skippar jag bara kolhydraterna så behöver inte laga många olika rätter.
    När jag hade nått mitt viktmål blev jag lite liberalare med kolhydraterna, började äta även underjord grönsaker men undviker fortfarande pasta, potatis, ris och mjöl (bröd).
    Kändes helt sjukt att gå ner i vikt av att äta Bea, kött och sallad men ner gick jag.
    Lycka till!

  • Äldre 12 Mar 20:37
    #20
    Mammaa88 skrev 2018-03-09 19:58:42 följande:

    Vill ha tips från någon som kanske har gått ner massor i vikt? Vilken diet/kost ska man välja?

    Jag började min ?viktresa? för ungefär 3 dagar sedan, vissa dagar äter jag ingen frukost, (är ingen frukost människa) sen till lunch har jag ätit kyckling sallad.

    Sedan middag ungefär samma, sallad,bulgur med kyckling.

    Jag kan inte äta lite av ?det goda? jag är allt eller inget.

    Vill verkligen gå ner i vikt denna gång. Jag vet att JAG KAN. Men har svårt med maten. Vad ska jag äta? Vad FÅR jag äta?

    Vill helst börja någon diet. Men jag har ingen aning. Känner mig helt vile i denna diet djungeln!

    Jag ska börja träna lite längre fram, men jag vill vänja mig vid ?kosten? först.

    Väger ca 115kg och är 160.

    Men många tror inte att jag väger SÅÅ mycket, de tror

    Mig inte. Men så är det.

    Snälla HJÄLP!!

    Kanske någon som vill börja sin resa tillsammans med mig?


    Det viktigaste som även många nämner för dig här, är att inte ha för kortsiktiga mål, utan istället ha ett långsiktigt mål, som kan bli till en livstil. Annars kommer du hamna i den klassiska jojo-bantningsfällan.

    Men det är helt klart att du bör gå ner i vikt, då din väldiga övervikt faktiskt är en hälsorisk. Om din vikt och längd stämmer som du säger så har du ett BMI på 45, vilket innebär att din vikt klassas som farlig fetma.

    Som sagt det finns många dieter och råd om vad man ska äta men faktum är att det är ganska individuellt, vad som passar just din kropp bäst. Dock så är socker och raffinerade kolhydrater något som inte är bra för någon att äta.

    Jag vet inget om din kosthållning idag mer än att du helt kart bör göra en förändring inte bara med kosten utan mer sannolikt hela din livsstil.

    Det först du bör göra är att sätta upp realistiska mål för dig själv sedan göra en kostregistrering av hur en vanlig vecka ser ut för dig. Detta kan du får professionell hjälp med och det klassas även som friskvård, så har du en arbetsgivare som tillhandahåller friskvård, så kan du dra det från den posten. Alltså din arbetsgivare kan sponsra dig i det hela.

    Jag pysslar just me detta och hjälper dig gärna, jag kan skicka ett PM till dig så får du mina kontaktuppgifter.

    Under tiden så får du gärna gå in och fylla i min hälsodeklaration, så skickar jag ett kostnadsfritt resultat till angående din generella kosthållning.

    Hälsodeklarationen kan du hitta här www.kostekonom.se/mina-tjanter/kostradgivning/
  • Äldre 14 Mar 22:43
    #21

    Det enda som fungerat för mig (gått ned från 70 i somras till 60 nu)

    Vet inte hur många dieter jag har jojobantat mellan, från LCHF, paleo, Veganskt u name it.

    Jag insåg att jag dock hade problem med socker. Jag är en person som kan äta ganska hälsosamt men det spelar ingen roll hur fysiskt mätt jag är - jag var tvungen att ha SOCKER. Choklad var min värsta bov.

    Så jag tog 3 gyllene regler:

    * periodisk fasta varje dag (äter mellan 12-18) typ lunch, ev. Mellis och middag och fastar mellan 18-12 - jobbigt i början men kroppen är fantastiskt på att ställa om sig

    * sockerfri

    * dricker bara kaffe, te och vatten - aldrig lightläsk eller kalorifyllda drickor

    inge godis, bullar, choklad What so ever, var SKITJOBBIGT första två veckorna för jag åt verkligen någonting med socker VARJE dag även om det var en såkallad ?nyttig? sockerfri proteinbar eller något. Slutade tvärt med det och åt frukt istället. Och ja, vi början kunde jag äta typ 7 apelsiner i en sittning för att stilla mitt sockerbegär. Idag är sockerbegäret helt borta. Har inte ätit någonting med socker på 4 månader!!

    äter fortfarande kolhydrater så som potatis, basta, bröd osv, kanske inte processerade kolhydrater (bröd, pasta) varje dag dock för det kan nog trigga sockersug.

    Försöker även äta fibrer för att magen ska komma igång!

Svar på tråden Vilken diet ska man välja? Måste gå ner minst 40kg