• Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 21:56
    29221 visningar
    219 svar
    219
    29221

    Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?

    Anonym (Josefin) skrev 2018-03-11 21:50:24 följande:

    Tycker att problemet ska läggas där det hör hemma, på ledningsnivå. Gör arbetet i sjukvården attraktivt så slipper denna återkommande kris. Hur svårt ska det vara!? Skälig arbetsmiljö, skäliga löner och möjlighet till kompetensutveckling skulle nog göra personalbristen i sjukvården mindre. Att lägga det på arbetaren och säga att man borde valt ett annat yrke om man vill ha möjlighet till lagstadgad semester under sommarmånaderna är ju bara så sjukt att jag inte ens finner ord! 1800-talet ringde just och vill ha Florence Nightingale tillbaka...


    Eller hur? Hur jäkla svårt kan det vara? Det finns inte en enda Florence kvar på min arbetsplats i alla fall.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 21:59
    SysterY skrev 2018-03-11 21:44:10 följande:

    Ledningen har ett stort problem som går ut över befolkningen.

    Jag vet precis vad som kommer att hända om ingen vill jobba inom vården. Men som det ser ut nu så kommer det aldrig att ske då det alltid är några som vill jobba och att det alltid finns bemamingsföretsg som hyr ut personal.


    Och hur blir vården då tror du? Det räcker att se hur det är idag med den hyrpersonal som krävs för att täcka passen. Det blir ingen vårdkvalitet. Ingen bryr sig.

    Klart att avdelningar kommer stänga igen om det fortsätter så här.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:08
    SysterY skrev 2018-03-11 22:04:00 följande:

    Att det inte blir någon direkt vårdkvalite beror på personerna som är inhyrda.

    All den inhyrda personal jag jobbat med i åratal så har det alltod varit god vårdkvalitet.


    Det finns ingen hyrpersonal som lägger någon vikt på att föra avdelningen framåt. Det vet du också om du sväljer ditt stora ego för en liten stund. Skulle vården gå runt enbart på hyrfolk så kan vi glömma allt vad vårdutveckling och kvalitetsarbete heter. Det är inte en sådan vård vi vill ha.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:09
    mirrormask2 skrev 2018-03-11 22:00:43 följande:

    Jobbar som Personlig assisstent dygn och jag har semester på hösten/vintern 2/2 veckor 2 i oktober och två i november/december när det passar mig :)


    Hade jag med kunnat tänka mig när jag var yngre och utan barn.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:14
    SysterY skrev 2018-03-11 22:11:49 följande:

    Finns många inhyrd personal som är intresserad ac avdelningens bästa och även intresserad av bra vårdutveckling ocj kvalitetsarbete.. De är oftast även dem som är inhyrda under lång tid.


    Ja visst. Tragiskt att människor som du, utan några ambitioner och krav för vilken vård vi vill ha, själv arbetar inom vården. Som anser att alla som inte "fattar att de inte kan få semester när de vill" borde säga upp sig. Tur inte alla tänker så.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:20
    SysterY skrev 2018-03-11 22:15:24 följande:

    Sedan finns det även ord.personal som skiter i avdelningens bästa, inte bryr sig om varken vårdutveckling eller kvalitetsarbete.


    Nej nej nej. ALL ordinarie personal gör allt för sin arbetsplats.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:24
    +2
    SysterY skrev 2018-03-11 22:18:17 följande:

    Så vart har jag skrivit att jag inte tror på vårdutveckling eller kvalitetsarbete?

    Alla som vantrivs med sitt jobb borde sluta. Många som inte får semester när de vill vantrivs. Folk som vantrivs drar ner arbetsmiljön, sänker kvalitén och medför till att folk inte orkar. Dessa personerna borde se sig om efter något annat jobb. Kanske även annat yrke.


    Men för helvete nej! Det kanske är din melodi att fly när det blir lite jobbigt. Hos oss är det kämpa som gäller! Kämpa för bättre arbetsvillkor och högre lön vilket i längden leder till mer personal och därmed bättre vård för våra födande kvinnor!

    Men mitt i detta anser jag ändå att man får vara liiite ledsen över att få indragen semester. Igen.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:25
    SysterY skrev 2018-03-11 22:20:55 följande:

    Faktiskt inte.


    Ironi systerY.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:29
    SysterY skrev 2018-03-11 22:28:35 följande:

    Väldigt dårlig ironi.


    :D inte förvånad över att du inte förstod.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:33
    Längtar17 skrev 2018-03-11 22:27:39 följande:

    Har bf 27 juli och är så innerligt glad och tacksam för alla inom förlossningsvården som väljer att stanna kvar som bm trots dåliga villkor! Är rädd för vad som händer som det blir ännu tuffare för de som är kvar och jobbar.

    Har kämpat för att bli gravid och nu råkade det bli mitt i värsta semesterperioden vilket gör mig lite rädd.


    Förstår att det oroar. Och jag önskar så att det inte behövde vara så. Om jag utgår ifrån mig själv så kan jag säga att även om det är kaos på förlossningen en kväll så tar jag alltid ett djupt andetag innan jag går in på ett rum. Gör allt för att mina patienter inte ska märka av stressen. Och utifrån vad jag hör så lyckas vi oftast ganska bra med det ;).

    Försök att inte oroa dig. Tänk vilken upplevelse du/ni har framför er. Det största :). Stort lycka till med bebisen!
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:35
    SysterY skrev 2018-03-11 22:34:04 följande:

    Är väl inte så konstigt med tanke på allt du skrivit hittills?


    Utveckla gärna vad du menar?
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:41
    +1
    SysterY skrev 2018-03-11 22:37:38 följande:

    Självklart. Men inte nödvändigtvis mitt på sommaren.


    Så självklart är det ju uppenbarligen inte när vi fortfarande inte kan räkna med mer än tre veckor. Om man har tur.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:43
    SysterY skrev 2018-03-11 22:38:44 följande:

    Läs dina inlägg.


    Nej. Nu är det DU som förklarat vad du menar. Är du så sjuk så att du inte ens märker hur folk ifrågasätter vad DU skriver? Förklara vad du menar att jag skrivit som inte "passar dig".
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:44
    +1
    SysterY skrev 2018-03-11 22:43:13 följande:

    Där gör din arbetsgivare fel. Kommer du någonsin att förstå det?


    Kommer du någonsin att förstå att det inte spelar någon roll?! De gör det igen. Och betalar ut lite ersättning på hösten. Vad är det du inte fattar!!!?
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:49
    SysterY skrev 2018-03-11 22:45:46 följande:

    Skrivit som inte passar mig?

    Att det inte är så konstigt att din ironi inte kommer fram beror på allt det du skrivit i tråden.


    Har jag skrivit några felaktigheter? Förklara istället för att hela tiden gå runt det du skriver. Uppenbart är att du är otroligt naiv och tror dig veta att det är "såhär och såhär". Verkligheten ser inte ut som det gör i din lilla drömvärld.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 22:52
    +2
    SysterY skrev 2018-03-11 22:46:59 följande:

    Om ni godtar det så komler bara arbetsgivaren att fortsätta. Kräv istället att få era ftra veckor antingen förre eller efter sommarsemestern. Det är så man brukar göra.


    Så man brukar göra? Var då? På alla ställen du varit på?

    Vi har lagt fram flertal förslag. Men blir inte ens lyssnade på. Orkar inte diskutera mer med någon som är då jävla arrogant och tror sig veta hur det fungerar och vad som gjorts och inte gjorts. Du tror väl att vi är ett gäng våp som sitter och klagar utan att göra något. Förstår inte ens hur jag kan bli så irriterad på någon som så uppenbart är på fl för att provocera.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 08:08
    Vinterankan skrev 2018-03-12 06:12:42 följande:

    Jag hänger inte med fullt ut här. Menar du att ni har två semesterperioder på fyra veckor med bryt vecka 28/29 men ni får inte veta vilken semesterperiod som ni tillhör? Och sedan när det börjar närma sig så får man hur som helst indragen semester?

    Vad säger era chefer egentligen om att de beter sig på det sättet? Det kan ju inte finnas någon vinst alls med att dra på tiden för att meddela semester. Och inte heller att bryta upp den i olika perioder om det fortfarande är 4 veckor.


    Om vi ser till förra året så fick vi veta i mars vilken period vi skulle få. Jag fick beviljad semester v 25-28. Men i början av juni, två veckor innan semestern fick vi veta att de dragit tillbaka minst en veckas semester för oss alla. Den fjärde veckan fick vi "utdelade". Kom hem på posten. "Du får semester v 49". Det tackade jag såklart nej till.

    Nej jag har också svårt att förstå varför de dröjer trots att vi sedan i höstas tryckt på och sagt att det inte kommer gå ihop sig denna sommaren heller. Men de vägrar se det och blir riktigt otrevliga när vi ifrågasätter. Vi har riktigt dåligt ledarskap på vår avdelning. Men det behöver jag kanske inte säga..

    Trist och frustrerande är det i alla fall. Det går ju inte att planera någonting. Förra året fick flera ställa in resor och annat de skulle gjort.

    Att inte lösa detta på ett bättre sätt får ju inte fler att vilja stanna kvar precis.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 13:21
    Don3 skrev 2018-03-12 12:41:52 följande:

    Blir samma i slutet av augusti men har man det rullande så får man alltid minst två veckor med barnen.

    Sen gnäller tydligen personalen om semestern iaf så vad blir skillnaden?

    Alla har sen inte barn och vissa har äldre barn. Då det är fritt att byta veckor med andra så blir det upp till varje att byta till sig ?rätt? veckor.


    Tycker inte att det är att gnälla att vilja vara ledig 4 veckor sammanhängande över sommaren. Vi får högst tre. Kanske bara två sammanhängande. Då gnäller jag. Aldrig annars.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 13:58
    Don3 skrev 2018-03-12 13:27:26 följande:

    Men ta sen eller tidig då? Det jag säger är att chefen måste markera då det inte går göra så alla får de dom vill.

    Bättre att låta personalen lösa det själva men lägg en grundplåt så de har något att utgå från.

    Vill du ha sammanhängande är det detta som gäller annars får du hitta någon dom vill byta. Ska chefen höra alla nöjda sitter han med ett omöjligt puzzle.


    Får ju ändå inte fyra veckor. Om jag så tar i oktober.
  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 14:10
    SysterY skrev 2018-03-12 14:08:54 följande:

    Varför skulle du inte få det? Du hae ju fortfarande enligt lagen rätt till det.


    Trodde att du vid det här laget förstått att vår arbetsgivare struntar i det. Liksom de struntar i en massa annat trots att lagen säger det. Vi gör allt för att de ska ryka på detta men det är inte så lätt tydligen.
Svar på tråden Rätt till fyra veckors sammanhängande semester?