• Äldre 13 Mar 20:50
    45901 visningar
    260 svar
    -1
    260
    45901

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Anonym (Klara) skrev 2018-03-13 17:07:12 följande:

    Som sagt, klarar man inte av att få en fråga, så har man problem.

    Herregud, man blir ju mörkrädd idag för alla konflikrädda människor som inte kan kommunicera med andra.


    Håller med! Svaret på en fråga är fritt och tycker inte att man ska behövs tassa på tå och inte ens våga ställa en fråga bara för att vissa är extremt lättkränkta eller har svårt att säga nej. Problemet ligger ju hos dem, inte den som frågar. Och det verkar ändå vara så att de allra första gör undantag för ammande bebisar så frågan kan ju anses befogad utifall brudparet inte bara tänkt på så små barn.
  • Äldre 13 Mar 20:54
    -1
    Anonym (Men Va) skrev 2018-03-13 17:39:00 följande:

    Det är brudparets dag, inte gästernas även om de är föräldrar.

    Brudparet har betalat och planerat DERAS bröllop.

    Det blir löjligt att diskutera om spädbarn stör eller inte eftersom det inte är upp till gästerna att bestämma utan brudparet.

    På vårt kommande bröllop vill vi inte ha några barn med (alls). Dom som inte kan åka utan sina barn/bäbisar stannar hemma.

    Tar man illa upp över det kanske man ska fundera över varför man tror att världen kretsar kring sig själv och sin familj.


    Lika bra att ni skriver i inbjudan att inga undantag kommer göras, inte ens för helammande nyfödingar, så att inte någon råkar kränka er med en fråga! Antar attcera närmsta inte har eller kommer ha ammande spädbarn när det är dags..
  • Äldre 13 Mar 21:05
    -1
    Anonym (Men Va) skrev 2018-03-13 17:39:00 följande:

    Det är brudparets dag, inte gästernas även om de är föräldrar.

    Brudparet har betalat och planerat DERAS bröllop.

    Det blir löjligt att diskutera om spädbarn stör eller inte eftersom det inte är upp till gästerna att bestämma utan brudparet.

    På vårt kommande bröllop vill vi inte ha några barn med (alls). Dom som inte kan åka utan sina barn/bäbisar stannar hemma.

    Tar man illa upp över det kanske man ska fundera över varför man tror att världen kretsar kring sig själv och sin familj.


    Och varför tror du att man tror att världen kretsar kring sig och sin familj bara för att man skulle bli ledsen över att inte få ta med sig en nyfödd liten bebis som endast kan få mat genom amning? Gästen kanske gärna vill komma om den får för att hedra brudparet och dela glädjen med er. Man kanske älskar att gå på bröllop och då är det väl inte så märkligt att bli lite ledsen över en sådan sak om man inte kan hitta lösningar för barnvakt.
  • Äldre 14 Mar 06:04
    -2
    Anonym (123) skrev 2018-03-13 20:54:59 följande:

    Inte givet, men ganska vanligt.


    Jag svarade på VARFÖR undantag ev skulle kunna göras för Ts barn, eftersom personen vars inlägg jag svarade på inte verkade förstå den uppenbara anledning till ett ev undantag. Inte att det var givet ATT undantag skulle göras utan anledningen OM ett undantag görs.
  • Äldre 14 Mar 06:12
    -2
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-13 21:47:41 följande:

    Brudparet kanske planerar värsta röjarskivan efter bröllopet?

    Med fria drinkar och fest natten lång.

    Inte lämpligt för varken bebisar eller ammande mammor...


    Då kan ju familjen med bebisen välja att lämna festen tidigare innan det är dags för de fria drinkarna, för under middagen går det väl inte så vilt till eller? Eller tar du illa upp då ifall någon inte kan eller vill stanna på en röjarfest natten lång?
  • Äldre 14 Mar 06:16
    -2
    Skuggofolket skrev 2018-03-13 22:45:07 följande:

    Vad är viktigast - ditt barn eller ett bröllop? Det bör inte vara en svår fråga att svara på, rent objektivt och rent subjektivt.


    Det ena behöver väl inte utesluta det andra och det var ju inte det som frågades om i trådstarten. Jag tycker det framgick rätt tydligt att Ts prioriterar sitt barns välmående framför bröllopet! Barnet mår inte dåligt av att följa med om den möjligheten ges.
  • Äldre 14 Mar 06:40
    -2
    Anonym (tess) skrev 2018-03-13 21:35:29 följande:

    Det är inte märkligt att bli lite ledsen över att missa ett bröllop som man gärna vill gå på. Det är däremot egocentrerat om man inte kan bortse från sin besvikelse och inse att det viktigaste är att brudparet får en underbar dag på det vis de själva önskar. 


    Att helt bortse från besvikelsen beror på situationen och relationen till brudparet tänker jag. Skulle jag haft en helammande bebis som jag inte kan ha barnvakt till och därför inte få gå på min systers, brors eller närmsta väns bröllop, då skulle jag inte helt kunna bortse från besvikelsen faktiskt. Speciellt då de vet att jag är hänsynsfull person som skulle göra allt för att brudparet inte skulle bli störda.

    Tycker du inte att det är det minsta egocentrerat med människor som under inga omständigheter skulle tillåta att en liten bebis tar en gästs uppmärksamhet eller fokus från brudparet under korta stunder på deras dag? Det verkar ju vara nån slags orubblig princip för ett fåtal människor och jag har svårt att förstå varför. Skulle vara intressant att veta hur det blir i verkligheten om närmsta systern till en sådan person har en sådan liten som hon inte kan lämna bort. Chansen att personen ruckar på sina villkor där är nog rätt stor och gör man det inte så har man troligen en liten störning eller en usel relation till systern.
  • Äldre 15 Mar 21:55
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-14 11:58:14 följande:

    Jag?

    Jag spelar det för roll vad jag tycker, jag ska inte på något bröllop såvitt jag vet.

    Fast nu handlar det om ett barnfritt bröllop och bebisar är barn. Det är ju bara löjligt att diskutera om man ska vara noga.

    Lite som att säga "men det är ju bara en lättöl" på en alkoholfri tillställning. (Jo, jag vet att vissa nu tänker att lättöl faktiskt säljs som måltidsdryck, det förändrar inte faktum att det är en alkoholhaltig dryck.)


    Löjligt att diskutera? Din första kommentar var skrattretande. Du verkar ju tycka att det spelar roll vad du tycker, varför skriver du annars vad du tycker, precis som alla andra också gör? Det var ju du som skrev att en röjarfest inte va lämpligt för varken mammor som ammar eller bebisar för det tycker du, eller menar du att det är nån vedertagen sanning?

    Jag har aldrig påstått att bebisar inte är barn! Men det är stooor skillnad mellan att ha en liten helammande bebis när det kommer till förutsättningarna att kunna ha barnvakt och gå på bröllopet och hedra brudparet, jämfört med ett lite större barn. Alla som har lite större barn än bebisar som helammar har mycket större möjlighet att fixa barnvakt. Det är i så fall det som är relevant att jämföra, samt hur en bebis påverkar festen jämfört med ett lite rörligare barn.
  • Äldre 15 Mar 22:33
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-15 15:08:25 följande:

    Vissa här verkar verkligen ha skeva uppfattningar om spädbarn, av den grad att man kan undra om de någonsin träffat några. Givetvis hade det inte varit aktuellt att gå med ett kolikskrikande, kastadkräkande spädbarn på ett bröllop. Vår pojke är lugn och nöjd när han ligger vid bröstet och sover stor del av dygnet, när han är vaken gillar han människor och är glad och nyfiken. Fanns det hinder inhans mående eller lynne så hade ju frågan inte ens varit aktuell, trodde det var självklart.


    Instämmer helt med ditt inlägg här! Alltså suck för alla som per automatik förutsätter eller tror att bebis på vigseln eller festen är lika med störande skrik. Och jag undrar om det överhuvudtaget finns en enda person som skulle välja att gå på bröllopet med en kolikbebis som någon tog upp som ett realistiskt scenario, verkar inte särskilt troligt.
  • Äldre 16 Mar 07:09
    Anonym (Gomez) skrev 2018-03-16 05:16:25 följande:

    Just den biten skulle jag nog jämställa med en vedertagen sanning som du kallar det.

    Har svårt att tänka mig att någon, vem som helst som inte är missanpassad, skulle ha en annan åsikt.

    Du har något fel på ditt "o" förresten. Det vekar hänga sig...


    Kanske när det gäller bebisen, men kan ju vara så att det finns ett eller fler extra rum i festlokalen och att bebisen sover nästan hela kvällen. Självklart är det inte lämpligt att ha musik på på högsta volym och dansa med bebisen i famnen efter man har druckit sig full och människor runt omkring sig som är apkalas. Men oftast så har man inte sådana fester på ett bröllop, för de flesta vill komma ihåg sin stora dag! Och som sagt, de kan lämna festen om det börjar spåra ur.

    Men att en röjarfest skulle vara olämplig för en ammande mamma som är på sin väns bröllop är bara olämpligt om mamman har svårt att kontrollera sitt alkoholintag. Tänker du att alla som är på röjarfesten dricker sig apkalas? Det finns nämligen några som inte ser nöjet med det, men som ändå kan dansa och festa natten lång! Däremot om mamman får ett samtal från barnvakten och får veta att bebisen är otröstlig och inte kan komma till ro, men väljer att fortsätta festa och strunta i bebisen, då skulle man kunna säga att hon är lite missanpassad.

    Du verkar vara en väldigt enkelspårig människa som tänker svart/vitt och har svårt att se lösningar. Dessutom är det inte särskilt trevligt att hinta att någon skulle vara missanpassad bara för att de inte tänker som du!
  • Äldre 16 Mar 10:00
    Man med klass skrev 2018-03-15 23:18:15 följande:

    Det spelar väl ingen som helst roll?! De som bjuder till bröllop är de som möjliggör kalaset och har däremed också "förmånen" att själva besluta om förutsättningarna för såväl vigsel som påföljande festligheter.

    Vill man inte ha barn (i någon form) på sitt bröllop, så är man i sin fulla rätt att slippa detta. I synnerhet kan jag tycka, då bröllop är en vuxenfest och inte ett barnkalas.


    Absolut! Ingen annan än brudparet ska bestämma förutsättningarna för ett bröllop än bruparet själva och det har jag heller inte påstått. Men om man vill ha med en nära vän tex som man bjudit och som ammar och inte har möjlighet till barnvakt, så finns det ju lösningar om man är rädd för att bli störd av barnet under bröllopet och att det är därför man vill ha barnfritt. Att bara skriva att det är klart de inte vill bli störda av en skrikande bebis på vigseln visar ju man har en skev bild av bebisar då man förutsätter att alla bebisar skriker mkt.

    Vi ville också ha barnfritt men vi uppskattade mer att en vän till min man valde att komma med sin sambo och barn, trots att de fått barn för en månad sen än om de stannat hemma. Men vi skrev i vår inbjudan att det är barnfritt med undantag för ammande bebisar. Så ingen annan bestämde förutsättningarna på vårt bröllop. En kusin frågade om han fick ta med barn, hade typ ingen barnvakt.. Vi sa nej till det och sa att det är jättetråkigt om du inte kan komma men att han har två månader på sig att hitta barnvakt så vi hoppades att det skulle lösa sig. Han kom. En annan nära släkting respekterade inte alls det vi bestämt och tog med sig sin 2-åring för hon tänkte minsann inte komma på sin egen brors bröllop om inte barnet fick följa med, vilket förmedlades genom svärmor. Så jag vet ju inte säkert hur det var där.. men väldigt, väldigt tråkigt! Så ja, det finns många fräcka och respektlösa människor och det är självklart inte okej.

    Men om Ts bara skulle förklara och fråga så tycker jag inte att det är så stötande och respektlöst som många verkar tycka att det är. Sen måste hon självklart respektera svaret! Men visst är det en bra idé att bara säga att hon inte kan komma och kort förklara varför, så kan brudparet ändra sig om de vill.
  • Äldre 20 Mar 15:55
    -1
    HelaGotland skrev 2018-03-20 11:51:25 följande:

    En fyramånaders går inte att lämna till en mormor eller farmor för en kväll? Jo tjenare. Intala dig själv det, du. Vi är nog många här som haft andra som vid tillfälle tagit hand om oss som små i en dag eller mer.


    Varför så otrevlig? Ingenstans har jag läst att Ts tänker tacka jag och ta med sig bebisen utan att veta om det är ok. Hon undrade hur hon skulle göra och många föreslog att hon skulle tacka nej med med en kort förklaring till varför.

    Du tänker att alla 4-månaders kan vara hos barnvakt en hel em fram till sen kväll/natt för att det funkat för någon annan? Min ena syster skulle på bröllop när hennes dotter var lite äldre än så och hon helammade. Hon tänkte att hennes andra syster skulle vara barnvakt och att hon skulle introducera flaska tills dess. Hon försökte flera ggr men bebisen vägrade ta flaska, vilket en del gör.

    Nu löste det saken genom att systern följde med och var med dottern i en stuga en bit från festlokalen, sen cyklade min andra syster dit och ammade, alltså lämnade festen när bebisen behövde äta och åkte sedan tillbaka till festen.
  • Äldre 21 Mar 01:49
    Anonym (Nixpix) skrev 2018-03-20 21:50:45 följande:

    NEJ. Det är Oartigt av gästen att utsätta värdparet till valet att behöva fundera på att göra en undantag! Om de har meddelat barnfritt ska det inte ifrågasättas.

    Många människor skulle uppleva obehag av att behöva säga "nej, jag vill inte att ni kommer". Och en del skulle säga ja fast de inte vill det egentligen..

    Förutom att man försätter dem för otrevlig upplevelse, så kanske blir mamman lite sur iallafall för dess lilla ögonsten inte är välkommen och förhållandet försämras.

    Det finns således inga vinnare.

    Förhoppningsvis är värdparet tuffa nog för att stå på sig i strävan efter att skapa en tillställning de önskar.


    Fast hur menar du att de skulle behöva säga nej vi vill inte att ni kommer om Ts tackar nej och uppger anledning? Det är väl knappast att ifrågasätta att uppge anledningen?

    Ditt exempel här förutsätter ju att hon frågar om hon får komma, inte att Ts bara uppger anledning för att lämna en öppning ifall brudparet VILL att hon kommer.
  • Äldre 21 Mar 01:54
    Anonym (frågat?) skrev 2018-03-16 08:17:25 följande:

    Varför frågar du inte bara brudparet hur de tänker/känner? Det är ju dom som sätter ramarna för sin dag och ingen annan. 

    Om jag hade bjudit in till fest med speciella önskemål/krav på gästerna hade jag tagit för givet att de vände sig till mig om de haft funderingar eller frågor kring detta.


    Tummen upp för dig!
  • Äldre 21 Mar 11:08
    Anonym (Nixpix) skrev 2018-03-21 09:30:14 följande:

    Usch! Jag hade haft god lust att skicka hem en fet jävla faktura till dom föräldrar! För att inte tala om att det var sista gången någonsin jag ville träffa dem.


    Men brudparet i exemplet kanske hade dem med för att de ville att de skulle komma? Om så var fallet så vore det väl lite märkligt att aldrig vilja träffa dem igen pga det. Mamman kunde kanske inte förutse på förhand att bebisen skulle ge ett illvrål just då, maximal otur, men hon gick ju ut så snabbt hon kunde.

    En helt annan sak om de skrivit barnfritt och inte sagt att de gör undantag för ammande bebisar och de kom ändå, men det framgår väl inte i inlägget du kommenterade på om så var fallet.
  • Äldre 21 Mar 14:47
    Mojjan skrev 2018-03-21 11:57:10 följande:

    Behöver inte ens ha med barnskrik att göra att man väljer bort barn vid bröllop.

    Ni vi gifte oss (borgerligt) lät vi barn vara med vid vigseln och middagen, eftersom vi själva hade vår 1,5-åring vid bordet och inte tyckte det kändes ok att säga nej till andras barn.

    Men så fort maten var uppäten framåt 19.30 så fick barnen lämna lokalen med sina barnvakter (i vårt fall mormor och morfar som ändå inte orkade stanna kvar för festen) och den "riktiga" festen med dans och bubbel började. Samtliga småbarnsföräldrar som var inbjudna hade antingen ordnat barnvakter eller så valde någon av föräldrarna att åka hem med barnet. Vi fick inte ens frågan av någon om det var okej att ändå ha kvar barnen.

    En del kanske tycker att det var konstigt att vi valde att inte ha vårt eget och andra barn med hela kvällen, men faktum är att som småbarnsförälder så släpper man aldrig riktigt fokus på sitt eget barn - av naturliga skäl. Inte heller på andras, faktiskt, för det sitter i ryggmärgen att hålla koll även på andras barn.

    Jag som brud ville kunna koncentrera mig på min make och min fest som jag planerat och betalat för. En enda gång i vuxen ålder tillät jag mig själv att vara en fullblodsegoist. Tror säkert att många andra brudpar resonerar likadant.

    Jag skulle tvärtemot vad många andra säger i tråden absolut inte vilja ha med något av mina egna barn till ett bröllop för mina vänner (möjligtvis om någon nära släkting gifte sig) eftersom jag vill kunna gå dit och njuta av lite barnfri tid (trots att jag inte längre dricker alkohol). Det händer så ofantligt sällan när man är flerbarnsförälder så ett aningshål på några timmar en gång vartannat år uppskattas


    Det låter ju som ni gjorde det på ett jättebra sätt som passade både er och andra!:) Bra med folk som har en förmåga att tänka till.
  • Äldre 24 Mar 11:34
    -1
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-24 09:56:05 följande:

    Sa till bruden att jag tyvärr inte kan lämna bort sonen pga att jag ammar fortfarande och att det därför inte går för oss. Fick till svar att de gärna ville att vi skulle komma och att de inte syftade på ammande spädbarn. För dem var det självklart att vi fick komma med en bebis.


    Toppen!:) Vad roligt! Då bjöd de er för att de ville att ni skulle vara med och dela deras glädje!
Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders