• Anonym (Nojig)

    Har jag fått Hiv?

    jag tänkte kolla om någon är kunnig när det gäller Hiv. Jag är extremt nojig att jag har fått det.

    Var nämligen i USA för 4 månader sen, och hade oskyddat sex med en kille där. Två veckor senare kom jag hem o testade mig för vanliga könssjukdomar (var tvungen att vänta med HIV, helst 6 veckor efter smittotillfälle). Jag frågade sjuksköterskan om hur stor risken kunde vara, och han sa att det är större risk att jag fått klamydia eller något annat, men proverna visade negativt på dom sjukdomarna. Min fråga är alltså hur vanligt det är med HIV i USA, hur stor är risken att jag är smittad? Har tid om två veckor att testa mig, men har så sjukt mycket hjärnspöken just nu.

  • Svar på tråden Har jag fått Hiv?
  • osteros

    Verkar som att ungefär 0,5% har HIV så det är ju inte troligt alls. Det blir aningen mer troligt om personen du hade sex är homosexuell eller suttit i fängelse.

    Det blir inte bättre av att du oroar dig sp försök att inte göra det. Lycka till.

  • Anonym (Bea)

    Stackars dig! Jag förstår vad du går igenom, skitjobbigt....

    Gjorde en tatuering för 1 år sedan och var lite nervös för smärtan så jag glömde kolla så nålen var ny. Fy fan vad jag mådde dåligt 2 månader efter tills jag gjorde ett test på blodet. Min läkare sa att chansen var minimal men hjärnspökena ville inte lämna mig ifred.

    Nu har jag lärt mig en läxa och det har nog du oxå :)

    Alltid skyddat sex och var uppmärksam vid en tatuering :D

    Lugna ner dig, det är svårt jag vet, men du kan inte göra något åt det nu. Lycka till!

  • Anonym (Xp)

    Jag är väldigt kunnig inom området.

    Vet du ens om han hade hiv?
    Vad hade ni för typ av sex?
    Fick du utslag eller allvarlig influensa 2 till 4 veckor efter ni hade haft sex?

    0,3 procent av befolkning i USA har hiv. Ungefär 1 miljon alltså och av dom är 500 000 smittfria och många kvinnor.

    Baserat på detta och beroende på hur ni hade sex är risken i ett worst case scenario ungefär 1 på 5000. En mer rimlig siffra är ungefär 1 på 50 000. Behöver jag säga att du oroar dig i onödan?Tungan ute 
    Men det skadar aldrig att testa sig.
    Risken för antibiotikarestistent gonorre är mycket större. Har du kollat upp det?

    Har du några andra frågor om sjukdomen? Kan det mesta.

  • Anonym (Helena)

    Risken är väldigt liten, även om den inte är obefintlig.

    HIV är inte lättsmittat, och risken vid ett vaginalt samlag med en hivsmittad är ungefär en halv promille.

    Det beror också på om den smittade är nysmittad (större risk att bli smittad), om han medicinerar mot hiv (mindre risk att bli smittad)

    Tycker att du ska sluta oroa dig, för risken är väldigt liten!

    Däremot bör du skydda dig i fortsättningen, för även om risken att smittas är liten, så finns den, och folk smittas var och varannan dag.

Svar på tråden Har jag fått Hiv?