• Anonym (TS)
    Äldre 14 Mar 23:49
    7701 visningar
    56 svar
    56
    7701

    Vilken hundras passar oss?

    Om oss: barnfamilj med hundvana av olika raser. Bor i hus i lugnt villaområde kommer flytta ut till landet i framtiden

    Vill ha en hund som tillhör de större raserna, minst 65 i manke gärna över 75 i manke.

    Klara av att vara ute längre stunder i hundgård på dagarna även i kallt väder, hundkoja finns men vill veta att hunden inte fryser om den så lagt sig i en snöhög.

    Vaktinstinkt.

    Lugnt temprament och relativt låg aktivitetsnivå.

    Tycka om andra djur som tillhör familjen.

    Uppskatta att vistas ute i skog och mark med familjen.

    Tycka om närhet med familjen.

    Trivas tillsammans med fler hundar för vi kommer ha minst två hundar i familjen.

  • Svar på tråden Vilken hundras passar oss?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 00:17
    #2
    Anonym (Hovawart) skrev 2018-03-15 00:04:30 följande:

    Hovawart.

    Väldigt familjekär.

    Stor.

    Varm päls.

    Vaktinstinkt.

    Färger:

    Svart / Gul / Black_and_Tan

    Lite kortfattad info :

    www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/hovawart/


    En av mina favorit raser men funderar på om inte aktivitetsbehovet är lite för stort. Vill ha en hund som är nöjd med att hänga med på familjens äventyr och vardagsliv med inslag av vardagslydnad och träning.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 00:36
    #6
    Anonym (Hund) skrev 2018-03-15 00:26:05 följande:

    Jag skulle rekommendera en alaskan malamute. Jag har 4 huskies och 2 barn.

    Jag drar släde dessutom!

    Många tror att malamutes är hyper men det är raka motsatsen, världens bästa familjehund, passar i hundgård, bra vaktinstingt och gillar att arbeta när den behöver. Kolla gärna med slädförare/mushers som har äldre hundar att omplacera (2-5års ålder), dom skulle nog passa er perfekt :)

    Dessutom kan du köra Bob/pulka/vagn med barn eller bara åka själv på en tur. Det är som att ha en liten häst nästan!

    Är du nyfiken så kolla min instagram: TeamBlini


    Vad jag har fått lära mig är att slädhundsraserna inte har vaktinsinkt. Men det är väldigt vackra hundar.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 06:26
    #13
    Bellullis skrev 2018-03-15 03:43:57 följande:

    Dogo Canario är härliga hundar, Stora, bra vaktinstinkt men väldigt kärleksfulla o bra familjehundar.


    Har haft en sån en gång i tiden . Tyvärr fel pälslag, vill ha med kraftigare och tjockare päls.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 07:59
    #15
    Ann Cistrus skrev 2018-03-15 06:46:54 följande:

    Kanske en kuvasz eller maremma? Stor, tålig, vaktig, lojal. 


    Har du erfarenhet av raserna och vill berätta lite om dom ?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 08:35
    #19
    Bellullis skrev 2018-03-15 08:26:59 följande:

    Hmm en Pyrenéerhund då kanske? :)


    Ja det är en av raserna som finns med på min lista
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 10:24
    #28

    Känner att jag måste förtydliga mig lite. Min erfarenhet av hundar är stor, har haft hundar i många många år. Haft raser som: schäfer, schäfer/Hovawart, Newfoundland, grand danios, dogo canario, centralasiatisk ovjarka och ett par stycken till. Jag har alltid anpassat min livstil efter hundarna. Men nu letar jag mer efter en hund som passar livsstilen som vi redan har i familjen.

    Jag har redan tankar om ett par raser som jag funderar på, men det är roligt att få höra andras idéer om vad som kan passa .

    En ras som står högt på min lista är landseer men har inte bestämt mig än. Jag kommer självklart att göra så hunden får allt den behöver i omvårdnad och aktivering/träning för att ha ett bra liv med oss.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 10:28
    #30
    DeathByPickles skrev 2018-03-15 10:26:22 följande:

    Jag trycker fortfarande på Eurasier. Eller känns den för liten, TS? 


    Den är lite mindre än jag tänkt mig . Men berätta gärna varför du tror att rasen passar
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 10:49
    #32
    DeathByPickles skrev 2018-03-15 10:43:19 följande:

    Det är en låg/medelaktiv sällskapshund som är rejälpälsad och dessutom ofta lagom reserverad mot främlingar. Jag vet inte hur gott de faktiskt vaktar och vet inte varför du söker just hund med vakt heller, förstås..... de jag mött har inte varit skarpa på det viset, men larma och verka avskräckande kan de utan tvekan. 

    Jaktlusten ska vara liten. Jag tycker att de uppfyller kraven helt enkelt.

    Sedan är de ju supervackra! 

    Personligen skulle jag dra öronen åt mig  när det kommer till jätteraserna som leonberger och njuffarna helt på grund av hälsan. 

    Maremma och liknande känns inte som hundar man håller utan att de har en uppgift. 


    Tack för din input
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 13:27
    #33

    Puffar upp i hopp om att få era tankar om passande hundraser

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 17:40
    #35

    Någon mer ?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 19:13
    #40

    Intressanta raser ni ger som förslag, det är raser jag tycker mycket om. Men just nu tror jag inte det är rätt raser för oss. Tibitansk mastiff är en ras vi eventuellt kommer ha när vi flyttar ut på landet och bor mer enskilt.

    Fortsätt gärna komma med förslag. Jag är alltid villig att lära mig mer om hundar då jag anser att man aldrig blir helt fulllärd, finns alltid nåt nytt att lära.

    Jag tycker alltid man ska läsa på ordentligt om hundraser man funderar på. Tycker även man ska besöka uppfödare av rasen och även prata med folk som har raserna.

    Att skaffa en hund bara för att den är gullig/tuff är bara dumt. Det är ett stort ansvar att skaffa hund, man måste vara ärlig mot sig själv med hur mycket arbete man är beredd på att lägga ner på hunden.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 19:17
    #41
    Satelliten skrev 2018-03-15 18:56:39 följande:

    Undvik bruksraserna som Riesenschnauzer, Briard eller andra arbetande hundar, samt slädhundar, jakthundar, om ingen kommer att arbeta med hunden och motionera flera timmar per dag. Vallhundar som briard är präglade på att samarbeta med och vara nära människan och mår inte bra i hundgård.

    Jag skulle tittat närmare på Sennenhundarna, mastifferna, Landseer, Leonberger, Broholmer, St Bernard. Personlig favorit Broholmer.


    Ja det är dom raserna jag tittar på med stort intresse. Broholmer är en ras jag är väldigt nyfiken på, har tyvärr bara sprungit på en . Väldigt trevlig tik var det. Men jag tror dom är för frusna när det är smällkalla vintern tyvärr. Jag vill inte ha en hund som jag måste klä för att den inte ska frysa. Eller har jag fel om pälsen på en broholmer? Pälsen kanske skyddar mer än jag tror?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 19:54
    #43
    Anonym (flower) skrev 2018-03-15 19:26:39 följande:

    kolla på skk.se där står ju det mesta om alla raser :) Spontant tänker jag leonberger, landseer, mastiff etc :)


    Leonberger är fantastisk vackra. Men jag tror dom kanske är lite för öppna och ovaktiga (i brist på bättre och förklaring) för min smak. Eller har jag fel om vaktinstinkten?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 20:02
    #46
    TeresB skrev 2018-03-15 20:00:04 följande:

    Våra grannar har en lancier.. den är enorm, pälsig, vaktar iaf deras hus och den lufsar mest runt.

    Jag skulle personligen vilja ha en schäfer och en papillon med de passar inte alls in på dina önskemål.


    Menar du landseer?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 20:09
    #49

    Bernard sennen och leonberger är vackra hundar. Men deras mentalitet är nog inte riktigt vad jag söker hos en hund.

    Jag föredrar hundar som mest är intresserad av familjen och närmaste kretsen av vänner, har lite svårt för hundar som ?älskar allt och allt? .

Svar på tråden Vilken hundras passar oss?