• Trucalling

    Träning och mat

    Jag har precis börjat ?träna? jag är ca 160cm lång och väger 50kg

    Ärekränkning överviktig men min rumpa, lår är ?tjocka? dallriga och så. Skulle vilja vara slank/vältränad men har aldrig tränat förr så vet ej hur jag skall gå till väga.

    Jag har endast möjlighet att träna hemma,

    Om jag skulle köra på detta skulle det ge resultat fort eller ens resultat överhuvudtaget?

    Gå i rask takt på gåband 15 min

    15 st knäböj

    15st utfall

    15st benlyft (ligger på sidan och lyfter ena benet)

    Sedan lyfta lite hantlar bara för att få lite ?muskler? på armar

    Sedan gåband 15 min igen och dessa andra övningar

    Skulle detta räcka att göra varje dag plus att försöka äta nyttigt och skippa godis helt och

    Potatis pasta osv??

  • Svar på tråden Träning och mat
  • hammarhajen

    Kul att du vill köra igång!!

    15 min promenad och några övningar är ju bättre än inget, men fortfarande väldigt lite om det är allt. Du har ingen möjlighet att gå ut och gå i alla fall? Då är det lättare att komma upp i en bra promenad på i alla fall 30-60 minuter. Blir ju lite segt på löpband efter ett tag..

    Pasta och potatis behöver du inte skippa, börja med att dra ner på godis och annat onödigt.

  • Danzig76

    Hej TS

    Eftersom du inte har tränat förr så kommer tröskeln för träningsrespons vara låg. Med det sagt så kan det ändå vara en ide att lägga till någon enstaka övning för täcka "hela" kroppen. I ditt fall skulle jag lägga till armhävningar och hantelrodd.

    Kör sen igång enligt din plan, utvärdera efter en månad. Om det behövs, växla upp lite t ex sätt mål att göra 25 böj istället för 15. 

    Som nån skrev ovan så behöver du inte hålla på att skippa nån mat. Inte som första åtgärd iaf. 

    Annars är det bara att köra på.

Svar på tråden Träning och mat