• Anonym (Mimmi­)
    Tor 15 mar 2018 23:59
    12577 visningar
    31 svar
    31
    12577

    Avtrubbad känslomässigt av SSRI/SNRI?

    Nej, det är inte så de ska vara och som jag tolkar det var det inte så för henne i början. Hon behöver diskutera medicinen med sin läkare, kanske behöver hon sänka dosen, sluta helt eller byta sort. Jag blev som din sambo av både SSRI och SNRI, idag tar jag Voxra och det fungerar jättebra.

  • Anonym (Mimmi­)
    Fre 16 mar 2018 09:30
    #5
    Anonym (Puff) skrev 2018-03-16 08:49:37 följande:

    Det är ju en drog, som ska stänga av din kropps naturliga funktion att hjärnan signalerar (ångest) faror, och du ska bli mer eller mindre apatisk.

    Jag slutade med SSRI på eget beslut ingen nedtrappning inget jag bara la av att äta pillrena för det var misshandel mot mina känslor min hjärna och min kropp.

    Sen hade jag kvar något ångestdämpande och sa till killen jag hade "men jag provar bara äta ett sånt piller hur farligt kan det vara det kommer inte synas på mig jag blir bara vanlig, För jag känner mig lite orolig"

    Dagen efter sa min kille: "Fy fan vad obehaglig du var, lova mig att du aldrig mer äter sånt där igen!!" Han tyckte jag blev helt olik mig själv. Ett piller. SSRI.

    Är väldigt kritisk mot den här "hjälpen" jag fick bara mer ångest av att äta sånt för min kropps naturliga alarm blev på mute, och hur kunde jag lära mig förstå mina känslor och tankar och mönster om de alla skymdes för?


    Du kan omöjligt ha blivit påverkad av en SSRI tablett, det tar ca två veckor innan det märks att du tagit dem. SSRI är inte drogklassat och det är inte meningen att man ska bli som en zombie av dem. SSRI höjer serotoninet i hjärnan och återställer en naturlig balans. Att ha svår ångest är inte naturligt, vid lättare ångest och depression ska man helst inte ta SSRI, det skrivs tyvärr ut för lätt men det är läkarnas fel inte tabletternas. I ditt fall låter det som att du inte skulle ha fått det utskrivet från början, hjälper samtalsstöd/egenterapi/motion är det bättre.
  • Anonym (Mimmi­)
    Mån 19 mar 2018 02:04
    #23
    Anonym (Meh) skrev 2018-03-19 01:27:52 följande:

    Hmm, alla jag känner som äter SSRI säger samma sak som jag själv som provat flertalet preparat och olika doser. Att dessa tar bort enbart negativa känslor är möjligen i läkemedelsreklam eller i sagornas värd. Har du verkligen gått på dessa substanser?

    De dämpar åt båda håll, det är ett faktum.


    Nej, det ska inte vara så. SSRI skrivs ut slentrianmässigt tyvärr, många behöver inte medicinen alls, hjälper motion, terapi mm är det bättre, andra behöver medicin men inte just SSRI. Jag säger inte att SSRI är dåligt för alla men det är fel att alla ska börja med det oavsett symtom.
  • Anonym (Mimmi­)
    Tor 22 mar 2018 00:54
    #26
    Anonym (Meh) skrev 2018-03-22 00:45:55 följande:

    Tog upp detta med min psykiatriker i går, och nej, det finns inget SSRI/SNRI som inte trubbar av åt båda håll. Det är liksom så de arbetar, att man blir stabilare och mindre känslig och så förklarade han hur vilket för mig var en kemilektion om hjärnan.


    På ditt inlägg känns det som att du antigen missförstod mig eller psykiatrikern. Man ska bli stabilare av SSRI som du säger, man blir mindre känslig på så vis att man får mindre ångest, klarar motgångar bättre utan att bryta ihop mm men man blir inte mindre känslig som i att man blir mindre glad.
  • Anonym (Mimmi­)
    Tor 22 mar 2018 15:42
    #28
    Anonym (Syrra) skrev 2018-03-22 09:45:24 följande:

    Helt korrekt..

    Minskas andra känslor som glädje, lust o dyl. Så är man troligtvis fel-medicinerad.


    Precis, inte ens stämningsstabiliserande (som jag tar) tar bort naturlig glädje, lust, initiativförmåga mm.
Svar på tråden Avtrubbad känslomässigt av SSRI/SNRI?
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.