• SeethroughPsyche

    Varför könsuppdelade omklädningsrum: varför?

    Ja, varför finns det könsuppdelade omklädningsrum egentligen?
    I skolor, i simhallar, på arbetsplatser, etc.
    Någon som vet?
    Det måste ju vara någonting skadligt, kanske fördärvligt, som man vill undvika, genom att dela upp dem efter kön?
    Obestämd

    Trots att Sverige sägs vara ett jämställt land, där alla (hur många?) kön är lika.
    Men omkädningsrums-Sverige är ett undantag, som bekräftar regeln?

    Är det heterosexualitetens faror man vill undvika?
    Medan homosexuallitetens (och andra varianter) faror är okej?

    Människor lär vara mer än sitt kön, så varför då fokusera på just den egenskapen, om det är en egenskap? Om man lägger till komponenten att kön nuförtiden av somliga anses befinna sig på en sorts flytande skala och upp till individen själv att avgöra, så riskerar det att bli riktigt förvirrande.

    Om alla och envar själva kan bestämma om de är kvinna, man, mittemellan eller ingenting, så väger väl argumentet för ETT enda omklädningsrum för alla, minst lika tungt som din närmast befintliga runsten, eller?
    Om man även väger in och beaktar det faktum att också en individs sexuella läggning nuförtiden av somliga anses befinna sig på en liknande flytande skala, altifrån extremerna asexuell till pansexuell och att skal-läget allmänt inte kan utläsas via kroppshyddan eller övriga uttryck, vad talar då ännu för könsuppdelade omklädningsrum? Drömmer

    Ja, vad tycker just du?
    Är det helt glasklart eller inte?
    "Ja, jag vill LEVA, jag vill DÖÖ i"...en diskussion om omklädningsrum. Tyst

  • Svar på tråden Varför könsuppdelade omklädningsrum: varför?
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2018-05-07 15:00:44 följande:
    Det är också så att alla är inte laglydiga och snälla inom samma kön heller. 

    Varför skulle ett övergrepp på någon av motsatt kön vara värre än ett övergrepp inom samma kön. 

    Så jag tycker inte det handlar om könet här eftersom övergrepp kan ju ske oavsett mixat eller uppdelat. 

    Genom att normalisera nakenhet så tror jag att övegrepp totalt sett kommer att minska på samtliga fronter.
    Är det så i Tyskland?
  • Anonym (Snälla)
    Anonym (M) skrev 2018-05-07 15:00:44 följande:

    Det är också så att alla är inte laglydiga och snälla inom samma kön heller. 

    Varför skulle ett övergrepp på någon av motsatt kön vara värre än ett övergrepp inom samma kön. 

    Så jag tycker inte det handlar om könet här eftersom övergrepp kan ju ske oavsett mixat eller uppdelat. 

    Genom att normalisera nakenhet så tror jag att övegrepp totalt sett kommer att minska på samtliga fronter.


    Dem flesta sexualbrott begås av män, självklart vill man som kvinna inte dela omklädningsrum som Sverige ser ut idag (från 2015 och framåt så har det hänt något).
  • Palestrina
    SeethroughPsyche skrev 2018-03-21 03:44:36 följande:

    Är det heterosexualitetens faror man vill undvika?
    Medan homosexuallitetens (och andra varianter) faror är okej?


    Det finns starka normer för hur man får betrakta varandra i t ex duschrummet, som antagligen skulle reglera vårt beteende även i könsneutrala sammanhang, så jag tror inte att det är fråga om att undvika några särskilda faror eller risker. Men vi växer ju upp med heteronormen och vänjer oss från tidig ålder att byta om på herrarnas eller damernas, det känns normalt oavsett egen eller andras sexualitet. Det handlar nog mer om att så många som möjligt ska kunna känna sig bekväma med att byta om och använda duscharna.  
  • Anonym (Anonym)

    För att många män inte respekterar kvinnor helt enkelt och ger samma spelregler  till kvinnor. Vi lever inte på samma villkor. Jag har själv umgåtts mycket med ett gäng killar som ständigt påvisar att de behandlar mig annorlunda för att jag är tjej. På fester har de till och med sprungit nakna utomhus utan någon tanke på de kvinnliga vännerna runtomkring. 

    Dubbelmoralen kommer här, vi reste tillsammans ett gäng tjejer och killar och delade sovsal. När jag skulle byta om och bara ta av mig byxorna framför dessa killar (vilket de har gjort själva otal gånger framför gänget med både tjejer och killar i) så sade en av dem ; ska du ta av dig byxorna här? Det gör mig så j*vla irriterad att de förutsätter att de kan vara helt fria att gå med hur lite eller hur mycket kläder de vill utan att ses som 'sexobjekt' (vilket är självklart) men när det kommer till kvinnliga vänner (som mig) då ska jag genast 'skyla mig'. Sådan jävla dubbelmoral. 

  • sextiotalist
    Anonym (Jaså) skrev 2018-03-30 00:49:36 följande:
    Så då menar du att du inte sätter din fot i ett uppdelat omklädningsrum heller antar jag?
    Inte gärna
  • Anonym (Offeraltare)
    Anonym (M) skrev 2018-05-07 15:00:44 följande:

    Det är också så att alla är inte laglydiga och snälla inom samma kön heller. 

    Varför skulle ett övergrepp på någon av motsatt kön vara värre än ett övergrepp inom samma kön. 

    Så jag tycker inte det handlar om könet här eftersom övergrepp kan ju ske oavsett mixat eller uppdelat. 

    Genom att normalisera nakenhet så tror jag att övegrepp totalt sett kommer att minska på samtliga fronter.


    Nej men sexuella övergrepp eller våldtäkter som gäller kvinna/kvinna är otroligt sällsynt. Det må finnas lesbiska i omklädesrummet men jag har aldrig ens behövt stå ut med att någon äcklig kvinna stirrar på mig som om jag är ett stycke kött. Ännu mindre blivit tafsad på.

    Jag är helt enkelt inte villig att offra dagens kvinnor och utsätta dom för sexuella övergrepp/våldtäkter/äckliga män med våldtäktsblickar för att det i framtiden i ett perfekt samhälle kan funka med gemensamma omklädningsrum så folk blir mer accepterande av kroppar/nakenhet.

    Det är jobbigt nog att tvingas stå ut med 20-åriga Ali stirrandes på min kropp som om han våldtar mig i tanken medans jag simmar runt i bikini på badhuset. Jag vill fan inte sedan tvingas gå in i samma rum som honom och klä av mig naken för att byta om.
  • seoltang
    Anonym (M) skrev 2018-05-07 13:14:13 följande:

    Det är ju som så att vi tycker ett mixat omklädningsrum är otäckt och får konstiga känslor just därför att vi har lärt oss det. Om vi skulle vara uppvuxna med det som att det är så det är så skulle vi inte känna likadant. 

    Man behöver titta på vad som är det bästa och inte vad folk känner idag. Ett mixat omklädningsrum skulle även ta bort vanföreställningarna folk har om det andra könets kropp och hur den ska se ut. Man skulle få mer toleranta känslor vad gäller det andra könet osv. En rad positiva effekter skulle uppnås.

    Men för att införa det så finns det ju idag en hög människor som är uppvuxna med delade omkädningsrum och som kanske inte klarar anpassa sig till ett mixat omklädningsrum. Därför behöver man göra en övergångsperiod där både och finns. Lite som redan har börjat ske. Sen så fasas de delade omklädningsrummen ut lite i taget tills den nya generationen inte vet något annat än ett mixat. :) 


    Vilka positiva effekter uppstår när en 12-årig flicka måste klä av sig naken framför vuxna män? Vad lär det flickor? Att män har rätt att klä av sig naken framför henne och visa könsorganet för henne. Det lär henne att hon måste klä av sig framför vuxna män. Att män har rätt att se henne naken. Om hon inte gör det så är hon en ond manshatare som hatar jämställdhet så varför ska män behöva behandla henne som en människa?

    Jag personligen har inget intresse av att bli van med okända mäns nakna kroppar. Jag och ingen annan kvinna har en plikt att hjälpa män bli vana med kvinnors nakna kroppar. Vill män ha ta bort sina vanföreställningar om kvinnors kroppar så kan de sluta glo på porr.
  • Anonym (Dusch)

    För att kvinnorna börjar känna på männens stora penisar annars. Man vill ju inte bli våldtagen bara för att man ska byta kläder.

  • seoltang
    Anonym (M) skrev 2018-05-07 15:00:44 följande:
    Genom att normalisera nakenhet så tror jag att övegrepp totalt sett kommer att minska på samtliga fronter.
    Ah-ha nu fattar jag...Kvinnor måste visa upp sina nakna kroppar för män för att lätta spänningen. Och om kvinnor vägrar klä av sig så är det kvinnors fel att våldtäkter och ojämställdhet fortsätter i världen. Ännu en ursäkt för våldsamma män att slippa ta ansvar för sina handlingar och skylla allt på kvinnor.
  • Anonym (Weird)
    sextiotalist skrev 2018-05-07 14:05:52 följande:

    Nä, det finns de som är väldigt bekväma med det och ändå varit mest van vid separerade omklädningsrum, det finns de som är obekväma med det, och är vana vid mixade.

    Min fråga är än en gång, varför är det så viktigt. Jag har aldrig haft problem med att bli respekterad  på en arbetsplats med nästan bara män.

    Dela omklädningsrum om du vill, men jag vill inte det


    Frågan är väl snarare varför du inte har problem med att arbeta med män, men vill absolut inte byta om med dem.
  • Anonym (Weird)
    sextiotalist skrev 2018-05-07 14:57:43 följande:

    Och vet du, jag tror detta inte har något alls med jämställdhet att göra, utan de som brukar ivra mest för detta är män, inte kvinnor.


    Är alla feminister kvinnor? Det är praktiskt taget det du säger.
  • Anonym (Weird)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-05-07 16:23:07 följande:

    För att många män inte respekterar kvinnor helt enkelt och ger samma spelregler  till kvinnor. Vi lever inte på samma villkor. Jag har själv umgåtts mycket med ett gäng killar som ständigt påvisar att de behandlar mig annorlunda för att jag är tjej. På fester har de till och med sprungit nakna utomhus utan någon tanke på de kvinnliga vännerna runtomkring. 

    Dubbelmoralen kommer här, vi reste tillsammans ett gäng tjejer och killar och delade sovsal. När jag skulle byta om och bara ta av mig byxorna framför dessa killar (vilket de har gjort själva otal gånger framför gänget med både tjejer och killar i) så sade en av dem ; ska du ta av dig byxorna här? Det gör mig så j*vla irriterad att de förutsätter att de kan vara helt fria att gå med hur lite eller hur mycket kläder de vill utan att ses som 'sexobjekt' (vilket är självklart) men när det kommer till kvinnliga vänner (som mig) då ska jag genast 'skyla mig'. Sådan jävla dubbelmoral. 


    Men du kan väl inte klaga på det om du samtidigt stör dig på när de själva klär av sig?
  • Anonym (Weird)
    Anonym (Offeraltare) skrev 2018-05-07 16:29:34 följande:

    Nej men sexuella övergrepp eller våldtäkter som gäller kvinna/kvinna är otroligt sällsynt. Det må finnas lesbiska i omklädesrummet men jag har aldrig ens behövt stå ut med att någon äcklig kvinna stirrar på mig som om jag är ett stycke kött. Ännu mindre blivit tafsad på.

    Jag är helt enkelt inte villig att offra dagens kvinnor och utsätta dom för sexuella övergrepp/våldtäkter/äckliga män med våldtäktsblickar för att det i framtiden i ett perfekt samhälle kan funka med gemensamma omklädningsrum så folk blir mer accepterande av kroppar/nakenhet.

    Det är jobbigt nog att tvingas stå ut med 20-åriga Ali stirrandes på min kropp som om han våldtar mig i tanken medans jag simmar runt i bikini på badhuset. Jag vill fan inte sedan tvingas gå in i samma rum som honom och klä av mig naken för att byta om.


    Varför är det okej att arbeta med män då? Om du nu gör det.
  • Anonym (Weird)
    seoltang skrev 2018-05-07 18:15:38 följande:

    Vilka positiva effekter uppstår när en 12-årig flicka måste klä av sig naken framför vuxna män? Vad lär det flickor? Att män har rätt att klä av sig naken framför henne och visa könsorganet för henne. Det lär henne att hon måste klä av sig framför vuxna män. Att män har rätt att se henne naken. Om hon inte gör det så är hon en ond manshatare som hatar jämställdhet så varför ska män behöva behandla henne som en människa?

    Jag personligen har inget intresse av att bli van med okända mäns nakna kroppar. Jag och ingen annan kvinna har en plikt att hjälpa män bli vana med kvinnors nakna kroppar. Vill män ha ta bort sina vanföreställningar om kvinnors kroppar så kan de sluta glo på porr.


    Varför tror du att de har unisona omklädningsrum i militären?
  • Tow2Mater
    SeethroughPsyche skrev 2018-03-21 03:44:36 följande:

    Ja, varför finns det könsuppdelade omklädningsrum egentligen?


    Varför finns det omklädningsrum överhuviudtaget? Slopa dem. Ställ in ett radda skåp rakt in i hallen bara, folk kan väl byta om där.
  • sextiotalist
    Anonym (Weird) skrev 2018-05-11 01:15:08 följande:

    Frågan är väl sa@a@anarare varför du inte har problem med att arbeta med män, men vill absolut inte byta om med dem.


    För att jag skiljer på min privata sfär och den professionella delen. Vi går inte nakna hemma och min nakna kropp är privat.
  • Nibble123

    Vad tror du händer om pojkar och flickor är i samma omklädningsrum då börjar vissa fara dit bara för att få se snoppar/snippor och pedofiler.

    Och alla killar får erektion gå där mellan tjejer som fnissar åt din hårda snopp nä det är nog bra att tjejer och killar i olika omklädningsrum

  • Vanalli

    Jag kan inte förklara varför jag tycker att det ska vara uppdelat, men det har nog med tradition att göra. Det har alltid varit så att män och kvinnor inte byter om i samma omklädningsrum, och för mig skulle det kännas väldigt obekvämt att ta av mig kläderna om män fanns där. Jag är inte ens bekväm med omklädningsrum överlag då jag helst enbart byter om och duschar helt ensam, men aldrig att jag skulle klä av mig inför män i ett omklädningsrum. Jag hoppas att det inte ändrar sig, däremot är det ingenting fel på att införa ett slags tredje omklädningsrum där den som varken känner sig som man eller kvinna kan byta om. Jag tycker i övrigt exempelvis skolor skolor borde införa betydligt fler privata små omklädningsrum och privata duschrum, för att minska mobbning i skolorna men också för att fler människor ska känna sig bekväma.

  • Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2018-05-07 15:01:40 följande:
    Är det så i Tyskland?
    Yes.

    Tyskland har mixade bastuområden där badkläder inte är tillåtet. Samt mixade omklädningsrum på många ställen.
  • Wagner

    Låt mig säga följande: Det är bra för sexlivet med uppdelade omklädningsrum/duschar. När nakenheten helt saknar prydhet, försvinner spänningen.

Svar på tråden Varför könsuppdelade omklädningsrum: varför?