• Äldre 22 Mar 11:20
    2104 visningar
    25 svar
    25
    2104

    Kvinnor och män 2018

    I all välmening, och utan fördomar, vill jag belysa något som jag och några vänner diskuterat en hel del det senaste halvåret, och det rör sig om att det blivit i stort sett omöjligt att få till dejter med kvinnor.

    2012 blev jag medlem på en dejtingsida första gången. Jag hade varit i en lång relation, och träffade ganska omgående en tjej, men kände mig inte redo, så blev inget. Under påföljande år dejtade jag ganska friskt, och hade några kortare, men ack så roliga, "relationer", där vi på förhand sagt att det mest var för stunden. 

    Efter några års träning och kreativa sysslor, kände jag mig åter redo att kicka igång dejtingen. Registrerade mig på två av de största ställena - en dejtingsida på nätet, och en app. Visst, jag har nu blivit 37 år, men den största skillnaden är att jag släppts en bok, fått heltidsjobb inom ett akademiskt yrke och dessutom tränat mig i en form som jag inte haft på över 15 år. 

    Men inget hände, och inget händer. Någon tråd får jag igång, men majoriteten av kvinnor skriver nästan ingenting längre. Inga frågor, inga funderingar, och därutöver ytterst få matchningar. 

    Om jag försöker se objektivt på mig själv, så är jag en sjua på en tiogradig skala. Men att träffa någon likbördig är bara att glömma. Mina vänner, som jag nämnde i inledningen, erfar samma sak. Utan att hänga ut dem alltför mycket, och hitta likvärdiga jobb som dem de har är dessa:

    Anders, 43: Lång före detta fotbollspelare som flyger kors och tvärs i Sverige då han är jurist. Utseende: 8/10. Trevlig, rolig, seriös. 
    Daniel, 35: Något lönnfet, men ack så djup kille som jobbar som gymnasielärare och läser böcker mest hela dagarna. Social, smart och lågmäld. Utseende: 7/10. 
    Viktor, 38: Högutbildad arkivarie som ofta föreläser om författare på stadens bibliotek, och som har en central roll inom kultrursfären. Påminne till utseendet mycket om Emil Jensen, och är smal, mörk och lång. Mycket trevlig person. 

    Dessa tre vittnar om samma sak. Ingen utdelning alls. De kontakter som etableras ebbar ut, och många möten ställs in av tjejer. 

    Så. Vad är det som har hänt? 

    Jag har även en tjejkompis, som är ungefär som mina manliga vänner, men tjej såklart. Men intressemässigt, utseendemässigt och socialt påminner hon mycket om dem. Hon slutade dejta i vintras då hon träffade en kille, men dessförinnan kunde hon skratta när hon visade aktiviteten på sina dejtingsidor. 30 matchningar, 27 mejl. Hon kunde bara välja och vraka. Och det var där hon insåg: Om jag KAN välja, varför skulle jag då inte vilja ha den bästa? Så hon började ställa in reglagen på att mannen skulle vara lång, mörk, välutbildad, snygg, omtänksam, föränderlig...och så vidare. Hon var beklämd över sin inställning, men samtidigt förstår jag henne. Om vi män hade haft samma möjlighet att välja, så skulle säkerligen vi hamna i samma läge. Men nu är det inte så. 

    Så jag och mina genomtänkta vänner, får kanske nöja oss med en ensamstående trebarnsmor som lever för netflix, Ben & Jerry-glass, och som då och då försöker promenera bort sin övervikt, men aldrig lyckas. Och ja, jag vet att jag låter lite elak i det sista, men är det verkligen så att - och detta är alltså en av frågorna jag ställer - män inte längre har en chans på dejtingsidor? Har det hänt något i vårt samhälle som skapat detta? Det osar 1800-tal om jämvikten på dejtingsidor, rätt å slätt. 

    Någon med liknande erfarenheter, eller tankar härom?

    Hoppas ni alla har en fin torsdag :) 

  • Svar på tråden Kvinnor och män 2018
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 22 Mar 11:33
    #1

    Min första tanke är ifall ni söker tjejer yngre än er? Sök fem år äldre så går det nog bättre. Många tjejer vill ha yngre idag. Sen så eftersom ni är 35+ så kommer nästan alla tjejer ha barn. Så är det bara och det får ni acceptera. Självklart var det lättare att hitta någon barnlös när ni var yngre.

    Sedan så kan det vara något annat också. Jag har två killbekanta som haft mkt lätt för sig på dejtingsidor, både hitta dejter och få flickvänner därifrån. De kan ju vara på någon annan sida än ni men har verkligen inte haft svårt alls.

    Kompis 1: Kort 170 cm, 25 år, högutbildad i människovårdande yrke (bra lön), skriver pjäser på sin fritid. Gymmar och dansar mkt. Vill ha familj och barn. Utseende 6/10.

    Kompis 2: Kort 170 cm. 35 år. Håller på att starta eget företag inom data. Tränar mkt på fritiden. Rätt tyst och blyg. Tränad. Öppen för barn. Utseende 8/10.

    Sen så är ju Emil Jensen jättesöt så jag hade nog skrivit till din kompis om jag sett honom på någon sida :)

  • Äldre 22 Mar 11:47
    #2

    Anledningen till att du inte får napp kan ju vara flera. 


    Du tycker själv att du "är en 7:a". För det första har jag svårt för det här ganska allmänna synsättet att gradera utseende. Det tyder på en ganska inskränkt människosyn där det mesta handlar om "yta", och ingenting annat. Men om vi bortser från den personliga åsikten så kan det ju handla om att du inte besitter självinsikt kring detta med ditt utseende som du nämner först av allt. Du  "tycker själv du är en 7:a". Tänk om alla av motsatt kön du kommer i kontakt med (som givetvis graderar alla människor i sin omgivning på samma sätt) bara tycker du är en 5:a? Eller hemska tanke, så lågt som 3-4? Detta måste ju bli en fruktansvärd mismatch om man som utseendefixerad 37-åring går runt och tror man är snyggare än vad alla andra tycker. Om du dessutom umgås med en massa 8:or och 9:or, så måste du ju känna ett otroligt komplex i din utseendefixering som gör att du utstrålar osäkerhet och dålig självkänsla över det som i din värld verkar så viktigt. 


     


    Just självkänsla och att trivas med sig själv tror jag är viktigare, om man vill göra intryck på en tänkt partner, än den tro du själv verkar gå runt i att allting skulle ordna sig bara du hade en akademisk utbildning, har börjat träna och dessutom själv går runt och graderar dig själv och alla andra utseendemässigt. Din inställning till allt kanske är tillräckligt avskräckande för att det ska bli magert på dejtingsidornas utdelningskonto, beroende på hur mycket du utstrålar IRL av det du skriver i den här tråden? 


     


    Börja tänk lite annorlunda så ordnar sig nog saker och ting till slut! 

  • Äldre 22 Mar 14:29
    #3
    Anonym (Tjej) skrev 2018-03-22 11:33:09 följande:

    Min första tanke är ifall ni söker tjejer yngre än er? Sök fem år äldre så går det nog bättre. Många tjejer vill ha yngre idag. Sen så eftersom ni är 35+ så kommer nästan alla tjejer ha barn. Så är det bara och det får ni acceptera. Självklart var det lättare att hitta någon barnlös när ni var yngre.

    Sedan så kan det vara något annat också. Jag har två killbekanta som haft mkt lätt för sig på dejtingsidor, både hitta dejter och få flickvänner därifrån. De kan ju vara på någon annan sida än ni men har verkligen inte haft svårt alls.

    Kompis 1: Kort 170 cm, 25 år, högutbildad i människovårdande yrke (bra lön), skriver pjäser på sin fritid. Gymmar och dansar mkt. Vill ha familj och barn. Utseende 6/10.

    Kompis 2: Kort 170 cm. 35 år. Håller på att starta eget företag inom data. Tränar mkt på fritiden. Rätt tyst och blyg. Tränad. Öppen för barn. Utseende 8/10.

    Sen så är ju Emil Jensen jättesöt så jag hade nog skrivit till din kompis om jag sett honom på någon sida :)


    Hej! Jag svarade dig tidigare, men det försvann visst. 
    Du skriver att tjejer numer vill ha yngre killar; men detsamma har ju i alla tider även gällt de flesta män - att de vill ha yngre tjejer. Det är väl det mest naturliga, med tanke på att en mans biologi möjliggör familjebildning långt upp i ålderdomen? Och även att tjejer traditionellt valt äldre män då de vanligtvis lyckats hitta sig själva och sin trygghe + byggt upp ekonomin, vilket inte yngre killar gjort. 

    Tror du detta är en ny företeelse - att tjejer söker yngre killar? Och vad beror detta på i såfall? :)
  • Äldre 22 Mar 14:35
    #4

    Halloj!

    Anledningen till att jag valde att fokusera på utseendet, är för att det är det enda man har att gå på på en sida som exempelvis Tinder. Nästan ingen skriver något, och man kan endast skriva till någon som man matchat med, och matchningen sker uteslutande genom utseendet. Lite tragiskt kan jag tycka, men det är sådant samhället ser ut på dejtingsidor idag. 

    Jag vet att graderingen är problematisk, och värre hade ju varit om jag sökt bekräftelse här genom att outa mig med bild och så. Men här är jag anonym, därav frågan. Jag är nog likt alla utseendefixerad såtillvida att jag bryr mig om mitt utseende och hur andra ser ut. Däremot ägnar jag mig åt en massa andra kreativa och intellektuella saker som jag tänker att jag borde få mer cred för, än mitt utseende. Men vi bortser från mig nu. Tanken var att fokusera på det generella i att män har svårare än kvinnor på nätet idag. Jag kunde ha utelämnat mitt eget utseende, och endast fokuserat på diskussionen med mina vänner, för som det blev nu, verkar det som jag är uppbragt över mitt eget utseende, vilket jag inte är. Men för att klargöra: Förra året träffade jag sju tjejer IRL (där min främsta framgång verkar ligga), och av dem och andra har jag dragit slutsatsen att jag inte är supersnygg, men ändå ganska snygg :) Men som sagt - bortse från mig här, och se till helheten: Har kvinnor det lättare än män på dejtingsidor av tidigare nämnda skäl?

    Hoppas du har en fin dag!


    BertilB skrev 2018-03-22 11:47:47 följande:

    Anledningen till att du inte får napp kan ju vara flera. 


    Du tycker själv att du "är en 7:a". För det första har jag svårt för det här ganska allmänna synsättet att gradera utseende. Det tyder på en ganska inskränkt människosyn där det mesta handlar om "yta", och ingenting annat. Men om vi bortser från den personliga åsikten så kan det ju handla om att du inte besitter självinsikt kring detta med ditt utseende som du nämner först av allt. Du  "tycker själv du är en 7:a". Tänk om alla av motsatt kön du kommer i kontakt med (som givetvis graderar alla människor i sin omgivning på samma sätt) bara tycker du är en 5:a? Eller hemska tanke, så lågt som 3-4? Detta måste ju bli en fruktansvärd mismatch om man som utseendefixerad 37-åring går runt och tror man är snyggare än vad alla andra tycker. Om du dessutom umgås med en massa 8:or och 9:or, så måste du ju känna ett otroligt komplex i din utseendefixering som gör att du utstrålar osäkerhet och dålig självkänsla över det som i din värld verkar så viktigt. 


     


    Just självkänsla och att trivas med sig själv tror jag är viktigare, om man vill göra intryck på en tänkt partner, än den tro du själv verkar gå runt i att allting skulle ordna sig bara du hade en akademisk utbildning, har börjat träna och dessutom själv går runt och graderar dig själv och alla andra utseendemässigt. Din inställning till allt kanske är tillräckligt avskräckande för att det ska bli magert på dejtingsidornas utdelningskonto, beroende på hur mycket du utstrålar IRL av det du skriver i den här tråden? 


     


    Börja tänk lite annorlunda så ordnar sig nog saker och ting till slut! 


  • Anonym (Sjuan­)
    Äldre 22 Mar 15:26
    #5

    Inte mina erfarenheter alls om man tar i mina bekantskapskretsar. Männen får till det hela tiden. De vill huvudsakligen ligga och har mest ångest för hur de ska komma undan med det och inte såra tjejerna efteråt något de ALLA gör.

    Dessa killar är inga akademiker direkt, mer konstnärstyper och hipsters med olika utseendegrad mellan 28-40. Flera med psykiska problem, vissa med diagnoser och inte alltför ordnad tillvaro. Dessa får tjejer i alla klasser och kan välja ganska friskt. Deras problem ligger snarare i att de inte har lätt för att bli kära vilket speglar sig i deras tidigare relationshistorik där det längsta är runt 2 år för samtliga.

    Nu till mina kvinnliga vänner mellan 30-50. Där det ser betydligt dystrare ut trots både akademiska utbildningar, hyfsat fina utseenden, både varannanhelgsmammor och barnlösa, trevliga personligheter, stora hjärtan, stor sexlust osv. Deras ständiga klagan är att ingen nånsin blir kär i dem och att killar bara vill ligga. Där kommer även min egen historia in, som helt gett upp det där med dejting och bara skrattar åt eländet numera.

    Ibland får jag akut sexlust och har ett antal unga killar som inte är svårövertalade men inget djupare än så. Män i  min egen ålder 40+ har jag inte så mycket gemensamt med har det visat sig. Tror folk i medelåldern genomgår rätt seriösa kriser och som inte lämpar sig för dejting iallafall i mitt tycke. För mycket bagager, för seriöst, för många men och om och svåranpassade och inte så flexibla.

    Vet inte avd ditt problem kan vara. Kanske är du för seriös? Ingen distans till det du håller på med. Vet inte riktigt vad du vill eller vilken typ av kvinna du söker. Sånt märks och kvinnor avskyr att känna sig som en i mängden.

    Specificera för dig själv exakt vad du vill ha och fokusera på det och var dessa finns så blir det lättare att hitta någon lämplig. Men den ålder du befinner dig är en känslig ålder för kvinnor eftersom det är sista fruktbara åren så antingen vill de ha barn eller så har de småbarn och det finns betydande ex i deras liv som mycket centreras kring och de kan vara svårt att släppa in någon ny. Och yngre tjejer runt 25 vill sällan ha äldre män men finns ju klart undantag.

  • Äldre 22 Mar 15:37
    #6

    Du får väl testa lite olika saker. Prova t.ex. att skriva att du är 33 och se om det är någon skillnad. Cool

  • Anonym (p)
    Äldre 22 Mar 15:40
    #7
    Kalle83 skrev 2018-03-22 14:35:28 följande:

    Halloj!

    Anledningen till att jag valde att fokusera på utseendet, är för att det är det enda man har att gå på på en sida som exempelvis Tinder. Nästan ingen skriver något, och man kan endast skriva till någon som man matchat med, och matchningen sker uteslutande genom utseendet. Lite tragiskt kan jag tycka, men det är sådant samhället ser ut på dejtingsidor idag. 

    Jag vet att graderingen är problematisk, och värre hade ju varit om jag sökt bekräftelse här genom att outa mig med bild och så. Men här är jag anonym, därav frågan. Jag är nog likt alla utseendefixerad såtillvida att jag bryr mig om mitt utseende och hur andra ser ut. Däremot ägnar jag mig åt en massa andra kreativa och intellektuella saker som jag tänker att jag borde få mer cred för, än mitt utseende. Men vi bortser från mig nu. Tanken var att fokusera på det generella i att män har svårare än kvinnor på nätet idag. Jag kunde ha utelämnat mitt eget utseende, och endast fokuserat på diskussionen med mina vänner, för som det blev nu, verkar det som jag är uppbragt över mitt eget utseende, vilket jag inte är. Men för att klargöra: Förra året träffade jag sju tjejer IRL (där min främsta framgång verkar ligga), och av dem och andra har jag dragit slutsatsen att jag inte är supersnygg, men ändå ganska snygg :) Men som sagt - bortse från mig här, och se till helheten: Har kvinnor det lättare än män på dejtingsidor av tidigare nämnda skäl?

    Hoppas du har en fin dag!


    Varför blev det inget med någon av dessa sju tjejer?
  • Äldre 22 Mar 15:44
    #8

    Hej!

    Intressant att höra dina tankar!
    Jag har också förstått att många kvinnor upplever att män endast söker sex, och kanske är just de männen som är de mest ihärdiga på dejtingsidor, och därför ger kvinnor intrycket att "alla" män bara vill ha sex? För om kvinnor skulle ta sig tid att läsa profilinformationen för exempelvis mitt kompisgäng, så skulle de ganska snart förstå att så inte är fallet med oss. Men som jag skrev tidigare, så är det inte kvinnor som skickar meddelanden, utan de flesta verkar vara passiva och väntar på att bli uppraggade på nätet, precis som på krogen. Jag hoppas det förändras, för det känns så förlegat. I synnerhet nu när kvinnor med rätta tar för sig i en massa andra samhälleliga kontexter!

    Beträffande mig själv, och mina vänner, så är det inte vårt sätt som är avgörande. Det avgörande är att tjejer och kvinnor tycks ha slutat att skriva. Om de inte ens skriver, så finns det ju ingen möjlighet för dem att ta reda på vem man är. Om de sedan tycker man är en knasboll må hända, men om man inte ens kommer till punkten där man kan avslöja en sådan eventualitet, så kvarstår blott en sak: Några bilder på ens utseende. Och med "ens" menar jag mig själv, och mina vänner. 


    Anonym (Sjuan) skrev 2018-03-22 15:26:37 följande:

    Inte mina erfarenheter alls om man tar i mina bekantskapskretsar. Männen får till det hela tiden. De vill huvudsakligen ligga och har mest ångest för hur de ska komma undan med det och inte såra tjejerna efteråt något de ALLA gör.

    Dessa killar är inga akademiker direkt, mer konstnärstyper och hipsters med olika utseendegrad mellan 28-40. Flera med psykiska problem, vissa med diagnoser och inte alltför ordnad tillvaro. Dessa får tjejer i alla klasser och kan välja ganska friskt. Deras problem ligger snarare i att de inte har lätt för att bli kära vilket speglar sig i deras tidigare relationshistorik där det längsta är runt 2 år för samtliga.

    Nu till mina kvinnliga vänner mellan 30-50. Där det ser betydligt dystrare ut trots både akademiska utbildningar, hyfsat fina utseenden, både varannanhelgsmammor och barnlösa, trevliga personligheter, stora hjärtan, stor sexlust osv. Deras ständiga klagan är att ingen nånsin blir kär i dem och att killar bara vill ligga. Där kommer även min egen historia in, som helt gett upp det där med dejting och bara skrattar åt eländet numera.

    Ibland får jag akut sexlust och har ett antal unga killar som inte är svårövertalade men inget djupare än så. Män i  min egen ålder 40+ har jag inte så mycket gemensamt med har det visat sig. Tror folk i medelåldern genomgår rätt seriösa kriser och som inte lämpar sig för dejting iallafall i mitt tycke. För mycket bagager, för seriöst, för många men och om och svåranpassade och inte så flexibla.

    Vet inte avd ditt problem kan vara. Kanske är du för seriös? Ingen distans till det du håller på med. Vet inte riktigt vad du vill eller vilken typ av kvinna du söker. Sånt märks och kvinnor avskyr att känna sig som en i mängden.

    Specificera för dig själv exakt vad du vill ha och fokusera på det och var dessa finns så blir det lättare att hitta någon lämplig. Men den ålder du befinner dig är en känslig ålder för kvinnor eftersom det är sista fruktbara åren så antingen vill de ha barn eller så har de småbarn och det finns betydande ex i deras liv som mycket centreras kring och de kan vara svårt att släppa in någon ny. Och yngre tjejer runt 25 vill sällan ha äldre män men finns ju klart undantag.


  • Anonym (Littl­e lady)
    Äldre 22 Mar 15:49
    #9

    Jag kanske är för ung (26) men jag tycker du har en omogen attityd runt människor som en snyggskala och detta bara, gör dig totalt intetsägande och omogen för att vara 35..

    Inget är så intetsägande som en person som ser kollektivt på en hel grupp och istället för att förstå och räkna med att dejting är väldigt oförutsägbart och många gånger blir en besvikelse, du köper inte en dejt eller listar inte ur hur du gör med instruktioner, eller med vem, du måste bara ha tålamodet och ta alla nej med en nypa salt och en vacker dag har du kanske turen att du kommer i kontakt med rätt person vid rätt tillfälle och det säger klick. Men fram tills dess, försök se det som en resa och försök njuta längs vägen istället för stå armarna i kors och sura för att du inte kommit fram till destinationen.

    Skatta absolut inte ditt utseende, satsa på att skatta din personlighet och nu syftar jag inte på prestationer eller prispokaler eller utbildning eller meriter utan vem du är bortom alla roller i samhället. Vem är du när du är hemma en tråkig dag? Framhäv mer sånt, för visst kan det ligga sanning i att ålder och livsstil påverkar men framhäver du din person kan också vem som helst tycka du är intressant och lik de. Du skriver i början att det verkar omöjligt att få träffa "en" kvinna, men du får ju masa alternativ, det är ditt ego och osäkerheten som sätter bromskloss, en mullig kvinna kan mycket väl träna och älska att vara i farten om det är det du är ute efter, kolla mer på deras beteende Minde på första intrycket, du behöver ha en ödmjukare attityd öht annars kommer vi snygga unga tjejer tycka du är omogen och sexistisk, och de i din ålder eller äldre kommer vara de utan respekt som vill ha första bästa desperata mannen, och det blir inte äkta, och då blir det inte bra.

  • Äldre 22 Mar 15:52
    #10
    Kalle83 skrev 2018-03-22 15:44:26 följande:

    Hej!

    Intressant att höra dina tankar!
    Jag har också förstått att många kvinnor upplever att män endast söker sex, och kanske är just de männen som är de mest ihärdiga på dejtingsidor, och därför ger kvinnor intrycket att "alla" män bara vill ha sex? För om kvinnor skulle ta sig tid att läsa profilinformationen för exempelvis mitt kompisgäng, så skulle de ganska snart förstå att så inte är fallet med oss. Men som jag skrev tidigare, så är det inte kvinnor som skickar meddelanden, utan de flesta verkar vara passiva och väntar på att bli uppraggade på nätet, precis som på krogen. Jag hoppas det förändras, för det känns så förlegat. I synnerhet nu när kvinnor med rätta tar för sig i en massa andra samhälleliga kontexter!

    Beträffande mig själv, och mina vänner, så är det inte vårt sätt som är avgörande. Det avgörande är att tjejer och kvinnor tycks ha slutat att skriva. Om de inte ens skriver, så finns det ju ingen möjlighet för dem att ta reda på vem man är. Om de sedan tycker man är en knasboll må hända, men om man inte ens kommer till punkten där man kan avslöja en sådan eventualitet, så kvarstår blott en sak: Några bilder på ens utseende. Och med "ens" menar jag mig själv, och mina vänner. 


    Förvänta dig inte att kvinnor ska ta kontakt. Jag har varit på dejtingsidor i omgångar mellan förhållanden och det är aldrig nån tjej som tar kontakt med mig eller andra killar jag känner. De behöver inte. Deras inboxar är alltid fulla med meddelanden från killar. Dejtingsidor är tjejernas marknad, helt enkelt och vill du ha en chans måste du ta kontakt och ge ett väldigt bra första intryck. Jag tror det är bättre att träffa folk IRL, generellt.
Svar på tråden Kvinnor och män 2018