• anyanyanyanonym

    Måste jag ta emot underhåll?

    Är gravid. Min ex-fästman om 10 år dumpade mig en tid tillbaka.


    Barnet är hans då jag inte haft sex med någon annan då jag inte kommit över situationen. Osäker om jag ska behålla eller inte. Kommer inte ha någon kontakt alls med mitt ex framåt i livet, han får leva vidare med sina kk och nya flickvän och jag vill inte ha något med saken att göra.

    Kommer 100% ta honom ur mitt liv och är inte intresserad av en enda delad ord efter hur han svikit mig efter tio år från ingenstans.

    Så min fråga är, kan jag vägra att ha honom betala underhåll, då jag inte vill klistras som idioten som förstör hans liv och tar pengar; om jag vet vem pappan är och vill inte ha hans pengar, får jag vägra?


    Bryr mig inte om jag ej då får underhåll från FK/liknande. Är hellre utan.

  • Svar på tråden Måste jag ta emot underhåll?
  • InaLo

    Enligt nya regler från försäkringskassan så sköter föräldrarna det själva sins i mellan. Så om du inte gör anspråk på underhål så kommer ingen tivinga dig. Tycker dock du bör vänta med att uttala för mycket. 18-20år är lång tid. Du kanske är arg nu och inte ska ta hastiga beslut. Pengarna är till barnet inte till dig. Låt det bara vara så händer inget om du inte har socialbidrag då kan de kräva att fadern betalar. Även om du är arg på han nu så kan det ändras. Låt inte din stolthet och arga känslor gå ut över barnets rättighet.

  • Anonym (Nix)

    Nej det måste du inte, meeeeeen det kommer bli väldigt svårt att aldrig prata med honom igen om ni har ett barn ihop. Även om han inte är intresserad nu är det fullt möjligt att han ångrar sig om ett par år och vill ha regelbundet umgänge. Eftersom myndigheternas inställning är att barn har rätt till sina föräldrar kommer du då behöva samarbeta runt det, oavsett vad du tycker om honom.

  • nevermind
    Anonym (Nix) skrev 2018-03-22 17:01:08 följande:

    Nej det måste du inte, meeeeeen det kommer bli väldigt svårt att aldrig prata med honom igen om ni har ett barn ihop. Även om han inte är intresserad nu är det fullt möjligt att han ångrar sig om ett par år och vill ha regelbundet umgänge. Eftersom myndigheternas inställning är att barn har rätt till sina föräldrar kommer du då behöva samarbeta runt det, oavsett vad du tycker om honom.


    Detta är viktigt. Kanske kommer barnet bo varannan vecka med sin pappa om några år. Och där står du som har tagit all "skit" när barnet var litet. Kommer nog kännas sådär...
  • 1234568

    Kanske inte måste, men fundera 2 gånger innan du slänger bort barnets pengar. Det är ju inte pengar till dig, utan till barnet. Om du inte behöver dem, så låt dem gå in på ett sparkonto och så har barnen en bättre start när hen fyller 18.

  • Anonym (Amelia)

    Tänk på att pappan kanske vill vara involverad i barnets liv. Du har då absolut 0 att säga till om och hans nya KK kan då bli ditt barns styvmor. Det kan bli varanna - vecka boende, varannan julafton, påsk osv. Det kanske inte alls blir som du tänkt dig. Du kommer alltid ha med honom att göra. Vill han inte nu så kan han ångra sig om flers månader eller år.

    Eller så blir det precis som du tänkt dig och du uppfostrar ditt barn själv och slipper ha med pappan att göra.

  • Anonym (Ensam)
    anyanyanyanonym skrev 2018-03-22 16:43:55 följande:

    Är gravid. Min ex-fästman om 10 år dumpade mig en tid tillbaka.

    Barnet är hans då jag inte haft sex med någon annan då jag inte kommit över situationen. Osäker om jag ska behålla eller inte. Kommer inte ha någon kontakt alls med mitt ex framåt i livet, han får leva vidare med sina kk och nya flickvän och jag vill inte ha något med saken att göra.

    Kommer 100% ta honom ur mitt liv och är inte intresserad av en enda delad ord efter hur han svikit mig efter tio år från ingenstans.

    Så min fråga är, kan jag vägra att ha honom betala underhåll, då jag inte vill klistras som idioten som förstör hans liv och tar pengar; om jag vet vem pappan är och vill inte ha hans pengar, får jag vägra?

    Bryr mig inte om jag ej då får underhåll från FK/liknande. Är hellre utan.


    Bara att vägra berätta. Men för att slippa problem när de börjar utreda säger du så här:

    Jag träffade en kille på krogen. Vi hade sex och nu är jag gravid. Jag vet inte vem han är eller hur jag ska få tag på honom. Tänk ut wn krog och ett datum redan nu. Så du har ett "alibi".

    OM men bara OM de tar upp:Det stämmer att jag varit i ett förhållande men vi hade inget sexuellt umgänge under lång tid.Det är totalt omöjligt att det är hans eftersom vi inte haft sex på flera månader innan jag blev gravid. Sen har du lugn och ro.Annars kommer de utreda och hålla på. Har varit i samma sits.
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Ensam) skrev 2018-03-24 17:01:55 följande:

    Bara att vägra berätta. Men för att slippa problem när de börjar utreda säger du så här:

    Jag träffade en kille på krogen. Vi hade sex och nu är jag gravid. Jag vet inte vem han är eller hur jag ska få tag på honom. Tänk ut wn krog och ett datum redan nu. Så du har ett "alibi".

    OM men bara OM de tar upp:Det stämmer att jag varit i ett förhållande men vi hade inget sexuellt umgänge under lång tid.Det är totalt omöjligt att det är hans eftersom vi inte haft sex på flera månader innan jag blev gravid. Sen har du lugn och ro.Annars kommer de utreda och hålla på. Har varit i samma sits.


    Vilket idiotiskt råd! Du borde skämmas!

    Det är barnets rättigheter som är viktiga här! Barnets rätt till en pappa, och inte en massa lögner...

    TS har varit tillsammans med pappan i 10 år, för fasen! Tror du på allvar inte att familjerätten lätt tar reda på det och kallar honom för faderskapstest?

    Till TS: du behöver inte få underhåll från honom, det är bara att göra inget alls... Tänk dock på att det är barnets pengar, som hon/han har rätt till.

    Faderskapet måste du berätta om.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Sally) skrev 2018-03-25 01:17:07 följande:

    Vilket idiotiskt råd! Du borde skämmas!

    Det är barnets rättigheter som är viktiga här! Barnets rätt till en pappa, och inte en massa lögner...

    TS har varit tillsammans med pappan i 10 år, för fasen! Tror du på allvar inte att familjerätten lätt tar reda på det och kallar honom för faderskapstest?

    Till TS: du behöver inte få underhåll från honom, det är bara att göra inget alls... Tänk dock på att det är barnets pengar, som hon/han har rätt till.

    Faderskapet måste du berätta om.


    Snälla.

    Detta är Sverige.

    Svenskar är utskrattade av hela jorden för att vara de mest korkade på hela jorden.Speciellt svenska myndigheter. Läs lite utländska nyheter så ser du att sverige är "the laughing stock".

    Så det är ingen fara för TS.

    Hon säger bara att hon träffade en kille på krogen som de aldrig kommer kunna spåra och sen har hon lucn och ro.
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Ensam) skrev 2018-03-25 01:26:00 följande:

    Snälla.

    Detta är Sverige.

    Svenskar är utskrattade av hela jorden för att vara de mest korkade på hela jorden.Speciellt svenska myndigheter. Läs lite utländska nyheter så ser du att sverige är "the laughing stock".

    Så det är ingen fara för TS.

    Hon säger bara att hon träffade en kille på krogen som de aldrig kommer kunna spåra och sen har hon lucn och ro.


    "Ingen fara för TS. Lugn och ro för TS."

    Hur egoistiskt får man tänka?

    Barnet då? Ska barnet berövas sin pappa bara för att pappan gjorde slut med TS?

    Bortsett från det så kommer familjerätten spåra pappan lätt...
  • Anonym (A)

    Men herregud vilken tråd. Vill du på allvar inte ha något som helst med din ex-man att göra så ska du verkligen inte ha hans barn som är till hälften hans kött och blod. Du kommer se honom i ditt barn.

    Att skaffa barn med någon gör det omöjligt att vara 100% fri från honom. Därav ska du inte ens tänka tanken att behålla barnet i fråga. i vanliga fall är jag emot abort men i detta läget är det mer barnets liv jag tänker på. Att leva i ovetskap eller i skuggan av föräldrahat är ingen lätt sak.

  • Anonym (Wth)

    Oavsett hur mycket DU hatar honom så har han fortfarande umgängesrätt.

    Underhåller ska gå till hans barn - inte till dig.

    Barnet har även rätt till sin pappa oavsett ensam/gemensam vårdnad.

    Jag tycker du är riktigt jävla egoistisk och jag hoppas barnet innerligt får ha kvar sin pappa i livet.

  • Anonym (Minna)

    Fast hur tänker du nu? Barnet är ju hans?

    Det är ingen ägodel som du kan förvägra att ha en relation med sin pappa på grund av att ni vuxna inte kan ha en relation.

Svar på tråden Måste jag ta emot underhåll?