Inlägg från: Anonym (Såärdet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Såärdet)

    Gaypappor

    Anonym (Suck) skrev 2018-07-12 12:25:05 följande:
    1, barnen kommer inte till skada. På något sätt, då är det väl värre med en förälder som drar, en att råka ha föräldrar av samma kön?

    2, alla är inte säkra. Man lever på skaffar familj.. sedan går det inte längre, för man inser vem man är. Och de är inte att vara med motsatt kön. Lika dömande där?
    Saken är bara den att man inte kan ha två föräldrar av samma kön.
  • Anonym (Såärdet)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-08-09 00:44:00 följande:
    Att vara förälder är så mycket mer än bara befruktningstillfället (där behovs det en av respektive kön), att vara förälder har inget med kön att göra det är mycket djupare än så.

    Jag är hetro och har ingen önskan att vara något annat vilket säkert är en tanke som stämmer bra överens med tankar hos de som har andra preferenser. Jag ser inte att det per definition skulle vara fel på alla andra familjetyper.
    Richard1986 skrev 2018-08-09 00:41:42 följande:
    Att 2 människor av samma kön kan avla barn är en biologisk omöjlighet. Det är helt riktigt. Men det slutgiltiga föräldraskapet behövet inte sitta i blodsbanden. Det är den eller de människor som faktiskt vill ha en, ta hand om en och ge en trygg barndom, uppfostra en till att kunna flyga ut ur boet så småningom och sedan följa och stötta genom livet på bästa sätt. Det kan även 2 mammor och/eller 2 pappor göra helt perfekt :)



    Och då pratar vi vårdnadshavare som inte är samma sak som föräldrar. Vilket jar iofs också är emot då det naturliga frångås.
  • Anonym (Såärdet)
    Richard1986 skrev 2018-08-09 12:23:55 följande:
    Det naturliga ? Du menar det sexuella...Tråkigt att du bara ser samlagsakten framför dig. Förälder är vem man är i själ och hjärta. Det har med kärlek och inte alltid med DNA att göra.
    Du blandar ihop föräldrar med vårdnadshavare.
  • Anonym (Såärdet)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-08-09 20:46:05 följande:
    Du får gärna utveckla lite,

    Säga att Pappan och Mamman inte längre har gemensam vårdnad utan säga att för omväxlingskull så får Pappan enskild vårdnad, då inträffar det faktum att Pappan är vårdnadshavare men inte Mamman däremot så är båda fortfarande föräldrar.
    Så kan det absolut bli.
    En förälder är inte alltid vårdnadshavare.
    Men, och här kommer skillnaden... en vårdnadshavare är inte alltid en förälder.
  • Anonym (Såärdet)
    Richard1986 skrev 2018-08-09 21:08:36 följande:
    Att en vårdnadshavare inte alltid är en BIOLOGISK förälder med samma DNA som barnet är helt riktigt. Det har nog ingen sagt något annat om heller.

    Sen år det inte alltid den biologiska föräldern som uppfostrar barnet och har vårdnadsansvaret. Många av dessa barn vet inget annan "förälder" men kallar just dessa för "mamma" och/eller "pappa". Det kan man gott ha respekt för och inte tjura om för då är det barnen själva som valt.
    Nej, barnen har verkligen inte valt.
    Det måste du väl ändå begripa?
  • Anonym (Såärdet)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-08-09 23:23:42 följande:
    Så kan det visst vara exempelvis om barnet varit placerat i familjehem och man flyttar över vårdnaden till de som företräder familjehemmet (6 kap. 8 § FB) är det detta som du åsyftar eller något annat?
    Fosterhemmet är inte föräldrar. De är vårdnadshavare.

    Förstår du verkligen inte skillnaden?


  • Anonym (Såärdet)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-08-10 03:22:22 följande:
    Familjehemmet eller som du kallar det "Fosterhemmet" är inte per automatik vårdnadshavare för att det ska ske så behöver man använda sig av 6 kap. 8 § i Föräldrabalken för att byta vårdnadshavare. Det normala är att det är samma vårdnadshavare som innan barnet blev placerat på familjehemmet.

    Du behöver nog läsa på lite när det gäller den delen, men jag gissar att det som jag skriver om inte är det som du vill visa med dina inlägg.
    Du har rätt, jag var för snabb på tangenterna.
    Fosterhemmet behöves alls inte vara vårdnadshavare.
    Jag tänkte mer att när de är det så är de inte per automatik föräldrar för den skull.

    Det du skriver är visserligen lite OT men helt ok för mig. Tråden är inte min att bestämma gränser i heller. =)
  • Anonym (Såärdet)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-10 12:17:11 följande:
    Vid en adoption är båda föräldrar enligt lagen

    .
    Anonym (Såärdet) skrev 2018-08-09 22:10:27 följande:

    Nej, barnen har verkligen inte valt.

    Det måste du väl ändå begripa?


    Ingen väljer sina föräldrar, det gjorde inte du heller.
    Enligt lagen är ett gaypar också föräldrar båda två. Det handlar om juridik och inget annat. Både du och jag vet att de inte kan vara föräldrar båda två.

    Självklart kära du!
  • Anonym (Såärdet)
    Glinda från Oz skrev 2018-08-10 13:17:01 följande:
    Alla barn som har gay föräldrar anser att de är deras föräldrar, vilket de är. Jag antar att du tänker på genetiska föräldrar, det innebär att ingen adopterad bor hos sina föräldrar.
    Man kan anse en sak men för den skull är det inte en realitet.

    Jag tror inte vi kommer längre faktiskt.
  • Anonym (Såärdet)
    Richard1986 skrev 2018-08-10 14:36:45 följande:
    Du hävdar med andra ord att väldigt många barn som anser att de bor med sina föräldrar har fel... Märkligt resonemang. Vilka barnen anser är sina föräldrar har varken du, jag eller någon annan vuxen någon som helst rätt att sätta oss över.

    Det räcker nu.
    Återigen, man kan anse saker även om de inte stämmer med verkligheten.

    Ja, nu räcker det.
Svar på tråden Gaypappor