Inlägg från: Anonym (Belkiisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Belkiisa)

    Resa under VFU

    Jag har blivit bjuden på en stor fest utomlands som min systers rumskompis ska ha. Eftersom att jag inte känner personen som ska ha festen så känns det inte bra att ta ledigt från min vfu för att åka dit men chefen vill ha mig där över sommaren också, fastän det är efter min vfu och gratisjobb som faktiskt är olagligt i Sverige. Jag har redan erbjudit att vara kvar efter min vfu så då tänker jag att jag kanske kan plocka bort en vecka mitt i utbildningen eftersom ja kommer vara där efter? Men jag är rädd att de tycker jag är oseriös och bortskämd som gör så

    Har inte träffat min syster på länge, biljetterna är billigare innan sommaren och jag behöver en paus fastän jag trivs på vfun

  • Svar på tråden Resa under VFU
  • Anonym (Belkiisa)
    Loigios skrev 2018-03-24 15:35:35 följande:
    Vidare så är det inte gratisjobb du utför, det är en del i din utbildning och ett delmoment som du måste få godkänt på för att du ska klara din utbildning
    De vill ha mig kvar efter min VFU
  • Anonym (Belkiisa)
    Loigios skrev 2018-03-24 16:17:23 följande:

    Okej, men då lär det väl handla om en anställning? Eller har dom sagt att det ska vara obetalt?


    Det är obetalt såklart 
    Handlar om 15 dagar och några dagar i augusti
  • Anonym (Belkiisa)
    silhuett skrev 2018-03-24 16:50:33 följande:
    Men hur motiverar de att du ska vara där obetalt efter att praktiken är över?

    Det låter väldigt konstigt tycker jag.. det har inte skett ett missförstånd? Tycker du ska ta upp detta med din handledare på utbildningen.
    Några elever ska på sommarkollo och jag ska hämta hem dem då ingen annan kan göra det. Det är till olika städer och olika dagar men de betalar allt.

    Elevernas avslutning är efter att jag gått klart min VFU den vill jag vara med på och många elever har efterfrågat att jag ska vara kvar, så tyckte personalen att jag kan vara kvar ända tills dess 
  • Anonym (Belkiisa)
    Anonym (Jansson) skrev 2018-03-24 17:02:51 följande:
    Men va? Ska du alltså stanna kvar och jobba utan betalning efter din praktikperiod? Varför gör du det?

    Detta är alltså oavsett om du tar ledigt en vecka och reser iväg?
    För elevernas skull

    det är därför jag startade den här tråden. Tycker att det ska gå att byta ut veckorna men vill inte verka oseriös
    silhuett skrev 2018-03-24 17:04:35 följande:
    Men har du inte annat att göra på utbildningen då? Typ ex-jobb att skriva eller nån tenta?

    De kan ju inte bara utnyttja dig sådär..
    Jo men jag kanske kan ta några dagar i veckan ledigt till det, det var det vi kom fram till
  • Anonym (Belkiisa)
    Anonym (Va) skrev 2018-03-24 17:23:08 följande:
    Du måste prata med den dom har ansvar för vfu platserna på din skola.
    De kommer nog inte tipsa om att gå kvar där och till slut är det upp till mig
    jag vet bara inte hur man drar sig ur det här. Nu är biljetterna till augusti bokade. Mitt namn står på och allt är betalat
  • Anonym (Belkiisa)
    riboflavin skrev 2018-03-24 17:52:38 följande:
    Det här är ju den biten som är oseriös, att man bokar något helt utan att ha koll på hur reglerna ser ut från skolans sida, vad händer om du blir underkänd för att du på eget bevåg tagit ledigt från VFUn?
    Resorna i augusti är bokade av rektorn. Det är inte min festresa som är bokad. Festen är långt innan sommaren därav billigare biljetter. ResORNA som är bokade är för att hämta hem elever från sommarkollot.
  • Anonym (Belkiisa)
    Anonym (Va) skrev 2018-03-24 17:41:20 följande:
    Nej om vfu platsen gör fel så är det inte upp till dig. Skolan har ett avtal med vfu platsen. Det ska följas. Skolan skulle troligen inte skicka tillbaka några elever dit om det kommer fram att de utnyttjar deras elever som gratis arbetskraft.
    Hur är det då om jag är där som "besökare" och inte arbetar? Hur bevisar man att någon arbetar? Om jag bara är där på skolavslutningen, på eget bevåg, hur kan man då påstå att jag ska ha betalt?

    Jag ser det som arbete om jag är där som stöd för eleverna men man kan ju definiera det

    Volontärarbete...
  • Anonym (Belkiisa)
    Anonym (Vfu handledare) skrev 2018-03-24 19:39:28 följande:
    Du kan inte bara ta ledigt från din vfu hur som helst. Det är detvenda momentet under din utbildning som du måste bli godkänd på för att kunna gå vidare i utbildningen. Du kan inte påbörja nästa termin om du inte är godkänd på din vfu.

    Du har nu tre veckor (var det så?) att genomföra din praktik. Du förväntas genomföra uppgifter som du har med dig å du har lärande mål att uppnå. Du kommer antingen att få besök av din kurshandledare från högskolan direkt till din praktikplats eller så genomför ni den genom ett sk. Trepartssamtal. Denna kurshandledaren finns tillgänglig under din vfu å en kort period efter. Då kan du inte bara ta ledigt från din praktik utan att prata med skolan. Det går liksom inte att skjuta upp å göra senare... Din praktik handledare skriver på under heder å samvete hur många dagar du varit på plats å en veckas frånvaro är alldeles för mycket för att kunna bli godkänd. Att resa bort är ingen bra idé å jag skulle inte rekommendera det om du vill bli godkänd..
    Skulle aldrig resa någonstans utan att be om lov, bokstavligt talat. Jag har inte bokat en resa 
  • Anonym (Belkiisa)
    Anonym (va?) skrev 2018-03-25 12:08:09 följande:

    Allt låter jättekonstigt här. Vfu är inte gratis arbete, det är en kurs där du går utbildning i verksamheten du senare ska arbeta i. Din skola verkar informera väldigt dåligt när du som student inte vet såna saker.

    På min skola finns det regler kring hur mycket frånvaro man får ha under vfun, så det har nog din skola också.

    Du ska inte jobba gratis åt din vfu! Det låter som en väldigt oseriös arbetsplats. Du borde istället anmäla vfuplatsen då de försöker utnyttja dig när du är i beroendeställning.

    Vad gäller din resa mitt i vfun så verkar det dumt då du antagligen kommer få underkänt på kursen om du är borta en tredjedel av tiden, men det är ditt val. Vanligtvis brukar man få göra om sin vfuperiod under sommaren om man av någon anledning inte får godkänt.


    De vill ha mig kvar 15-20 dagar EFTER min VFU. Min VFU är inte mindre än 5 veckor så om jag är borta en vecka är jag inte borta en tredjedel. Jag har rätt till 8 dagars frånvaro enligt skolan.
  • Anonym (Belkiisa)
    SysterY skrev 2018-03-25 19:59:23 följande:
    Då ska du ja betalt de 15-20 dagarna du ska jobba.

    Så ta 8 dagars frånvaro då och res på festen.

    De 8 dagarna är till för om man blir sjuk eller behöver studera extra. Eller tänker du att jag ska flyga iväg i smyg?


     


    De se inte de extra dagarna som jobb, utan bara att jag är där 

Svar på tråden Resa under VFU