• Äldre 26 Mar 09:29
    3315 visningar
    9 svar
    9
    3315

    Någon som tagit bort Ipad/mobil nästan helt från barnen?

    Hej

    Jag begränsar idag Ipadanvändandet för mina barn men funderar på att ta bort det helt.

    4-åringen kan inte sluta tjata om att få spela mera och jag tycker att det hämmar hans lek.

    8-åringen är inte lika beroende men har svårt att leka själv.

    Det senaste så får de bara ha ipad på morgonen. Helgerna får de då ha den längre.

    Jag har läst att Ipads kan göra barn närsynta och att det även ger högt blodtryck mm.

  • Svar på tråden Någon som tagit bort Ipad/mobil nästan helt från barnen?
  • Äldre 26 Mar 11:04
    #3
    MissMagnolia skrev 2018-03-26 10:55:49 följande:

    Vi begränsar 5 åringens användande eftersom hon ständigt tjatade om att spela och fick långa utbrott när hon inte fick det. Vi upplevde henne som stressad då hon inte ens kunde sitta och se på film utan att tjata om att spela på telefonen.

    Hon slutade leka med sina leksaker men nu när hon inte längre får spela så fort hon har tråkigt går hon självmant till rummet och plockar fram leksaker ibland. Vi begränsar även tv tittande.

    Hos hennes mamma är det obegränsad speltid här får hon en kvart då och då. Dagarna efter bytet är det som att hon är på detox med ständigt tjat, skrik och tårar. Väldigt orätttvisa regler regler tycker barnet XD

    Vi tycker att hon är gladare (inte första dagarna på veckan dock) sen vi började begränsa skärmar och vi gör mer saker ihop.

    ?Får jag spela på din telefon??

    ?Nej, men vi kan spela memory tillsammans??

    (Vi vuxna lägger också ifrån oss telefonen oftare och påminner varandra)

    Läste boken den digitala barnvakten, den gav en del bra input :)


    Åh, den boken ska jag kolla upp :).
  • Äldre 26 Mar 13:22
    #5
    diluo skrev 2018-03-26 12:46:22 följande:

    Du ska inte låta ditt barn ha en ipad innan 7år enligt forskning så varför er du ens det till din 4åring? du får skylla dig själv när ungen har problem sen


    Oj? Konstruktivt! Blev du sådan här av för mycket ipadanvändande?
  • Äldre 26 Mar 14:02
    #7
    diluo skrev 2018-03-26 13:35:58 följande:

    nej jag har en högskoleutbildning och vet hur man läser forskning. Ergo, ge inte ipad till ungen. Så slipper man problemet. 

    Så ja, det är konstruktivt. Du ska inte heller låta barn cykla utan hjälm eller äta/dricka produkter med AZO färger. Något ytterligare?


    Ja, läs till lite pedagogik så att du lär dig hur man skriver/pratar trevligt utan att framstå som en översittare.
  • Äldre 26 Mar 14:28
    #9
    diluo skrev 2018-03-26 14:12:25 följande:

    Kan tänka mig att du sade samma till lärarna i skolan. Du har ett problem men argumenterar lösningen med den som har svaret.


    Nej, jag har aldrig haft problem med det men jag ser inte att du argumenterar. Jag är helt inne på att Ipad inte är bra och är öppen för mer belägg för detta. Dock har jag inte sett någon fakta från dig ...
Svar på tråden Någon som tagit bort Ipad/mobil nästan helt från barnen?