• Äldre 29 Mar 14:47
    8215 visningar
    36 svar
    36
    8215

    Föräldraledig, ha äldsta hemma hela sommaren också?

    Hej

    Min man kommer vara föräldraledig hela sommaren med minsta som ännu inte börjat förskolan. I början av sommaren åker vi på semester ihop två veckor? Ha 4-åringen hemma 2,5 månad eller ta ledigt när vi åker, sedan gå kanske 2 dar i veckan 2-3 veckor och sedan helledigt 5 veckor? Eller helt ledig? Tänker för kompisarna, omväxling. Samtidigt kan det vara skönt att få ett helt lov ledigt? Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Föräldraledig, ha äldsta hemma hela sommaren också?
  • Äldre 29 Mar 15:02
    #4
    NELJ skrev 2018-03-29 14:53:31 följande:

    Beror lite på situationen, hur ni bor, hur barnen är och om fyraringen har kompisar att leka med om han inte går i förskolan. Känner ni att ni kommer att kunna komma ut mycket, göra roliga grejer och träffa andra barn så låter det bara härligt med så lång ledighet. Finns risken att ni fastnar inne med en trött pappa, grinig bäbis och en fyraåring som klättrar på väggarna så kan några dagar i förskolan vara guld värd.


    Ja du har en poäng. Vi har stor trädgård och blir att de går ut dit, till lekplatser och jag har flexibelt jobb så kan jag vara ledig/sluta tidigt är vi tillsammans. Men inte många kompisar utanför förskolan utan några enstaka, mer att man träffar ute kanske. Som du säger, blir vädret kasst och de sitter inne kan det vara kul att komma ifrån lite.
  • Äldre 29 Mar 15:03
    #5
    whitestar skrev 2018-03-29 14:57:04 följande:

    Får man ens ha på förskolan under sommaren när man är föräldraledig med annat barn?


    JA
  • Äldre 29 Mar 16:17
    #9

    Minsta är 1,5 år och maken har varit föräldraledig sedan februari tom hela aug. Vi har 25 tim och betalar, får lämna under lov. Det är en privat mindre förskola (40 barn varav ca 14 på hans avdelning) alla barn känner varandra och inga vikarier under loven utan personal de känner.

  • Äldre 29 Mar 16:20
    #10

    Vi har haft sonen hemma varje sommarlov 10-12 V men då har vi båda varit hemma tillsammans.

  • Äldre 29 Mar 16:21
    #11
    NELJ skrev 2018-03-29 15:18:31 följande:

    En annan aspekt är ju om det här är den enda period pappan kommer att vara föräldraledig, eller får han tid enbart med bäbisen också?

    Vi var lite i samma sits när mina barn var små, då var pappan inte föräldraledig men han tog ut lång semester mellan två jobb en sommar. Då gick storebror på en förskola som var jättesnälla och flexibla och som själva tog upp att storebror kunde komma två dagar i veckan. Det var en bra lösning för alla eftersom pappan inte riktigt ansträngde sig att umgås med andra föräldrar.


    Ok tack för att du delar med dig. Så han gick två dagar under en sommar? Vilka veckodagar?
  • Äldre 29 Mar 19:26
    #14
    Anonym (K) skrev 2018-03-29 17:16:10 följande:

    Min erfarenhet av att arbeta i förskola är att det oftast ska väldigt dåliga hemförhållanden till för att barnet ska ha det bättre på förskolan än hemma under sommaren. Många föräldrar tycks tänka att "Det är inte så kul för mitt barn att leka hemma, men på förskolan kan hon/han leka med sina kompisar", men med stor sannolikhet är ditt barns kompisar lediga just när ditt barn är där och dessutom är nästan alltid så många barn och personal lediga att man måste slå ihop flera förskolor, eller åtminstone alla avdelningar på en förskola, vilket betyder att de flesta av både de vuxna och av barnen som är där inte är dem som ditt barn är van vid och känner bäst (eller känner överhuvudtaget).

    Jag säger inte att man inte ska lämna sitt barn på sommarslagningarna när man jobbar, men om frågan är om barnet ska vara på förskolan för sin egen skull på sommaren är svaret i de flesta fall "nej". Men om du är osäker så kan du ju alltid fråga honom vilket han själv helst vill, och berätta då att kompisarna kanske inte kommer vara i förskolan samtidigt som honom (eller fråga dem så vet ni vilka han brukar leka med som förmodligen kommer vara där, om någon).

    Vad gäller lek med kompisar är mitt tips att bjuda hem kompisarna till er istället. :)


    Tack för att du delar med dig och i vårt fall är det lite annorlunda då han går på en mindre privat skola (slås inte ihop) och inga vikarier heller. Hade det varit kommunal där de slås ihop och nya fröknar hade jag inte tvekat att ha honom hemma. De kompisar han leker med ska inte vara lediga utan de tar före eller i slutet av sommaren sa föräldrarna. Sen är han inte den typen som älskar förskola utan stannar hellre hemma. Men jag tror att efter några veckor kommer han börja fråga efter kompisarna. Därför tänkte jag dessa alternativ:

    1. Helt ledig 10 veckor

    2. Ledig 2 veckor sedan kanske 2 ggr i veckan under 2-4 V och sedan 100 % ledig 4-6 V.

    Med det känns mest för att han ska vars hemma...
  • Äldre 30 Mar 05:04
    #18

    Ni som svarar med sammanslagningar verkar inte läsa att jag skrivit flera ggr att vår son går på en mindre privat förskola där det inte är sammanslagningar och vikarier. Alla barn känner alla och även personalen. Sä om det är 40 barn fördelat på tre avdelningar blir något färre barn under somrarna men barnet är lika tryggt. Tror vi kommer passa på att ha honom hemma hela sommaren men som jag skrev kommer hans kompisar gå på förskolan under sommaren och min man kommer inte åka iväg med barnen på egen hand då jag har bilen så blir att dem är mest hemma. Blir vädret kasst kan det vara tråkigt att vara mest hemma och då hade två dagar i veckan under en period varit lite omväxling för sonen att gå till förskola en halvdag.

    Ska försöka prata / fråga honom mer men han brukar svara att han vill vara ledig men samtidigt har han det oftast kul när han väl är där.

  • Äldre 30 Mar 07:01
    #20

    Tack, vi åker utomlands andra veckan i juni så blir isåfall att ledigheten börjar där. Vi ska börja skola in lillasyster 20/8. Hade ni skrivit att sonen kommer tillbaka samma dag hon börjar eller att han börjar en vecka innan? Tänker sä att han får tillbaka lite av rutiner, vana och inte blir väldigt pappig när han ser att hon skolas in? Behöver inte bli så men hur hade ni gjort?

  • Äldre 30 Mar 10:27
    #22
    Liten ekorre skrev 2018-03-30 08:40:56 följande:

    Om ordinarie personal är på plats hela sommaren undrar jag hur de får ut sin semester?


    För att en del barn är ju borta, hälften iaf skulle jag gissa. På vår förskola har dem fler pedagoger per barn jämfört med de kommunala. Det finns timanställda/enstaka vikarier men de jobbar under hela året.
  • Äldre 30 Mar 12:36
    #26
    elyse skrev 2018-03-30 10:58:40 följande:

    Vi är i samma situation - fyraåring och inskolning av småsyskon. Vi kommer att låta bli att låta båda börja samtidigt, andra veckan i augusti.


    Kommer båda börja samtidigt? Förstod inte riktigt.. Om nej, när börjar 4-åringen?
  • Äldre 31 Mar 11:22
    #36

    Tack verkligen för att ni har tagit er tiden och gett råd. Kommer ha sonen hemma 10 veckor så får båda börja samtidigt sen.

Svar på tråden Föräldraledig, ha äldsta hemma hela sommaren också?