• Texas123

    Förstår ni vad jag menar när jag säger såhär?

    Hej!

    Alltid lika kul att diskutera språkfrågor, och snubblade faktiskt över ett frågetecken häromdagen som jag mer än gärna skulle vilja diskutera med er här på forumet.

    Så nu till frågan, det hela började med att jag diskuterade en intrig hämtat från ett reality-program med en kompis, där vi båda var eniga om att person A var boven i dramat. Sedan tillade jag: ?Ja, fast sen är ju person B ett jävla exemplar också.? Min kompis tyckte att det lät helt ?efterblivet? att kalla någon för ?ett exemplar?. Det fick mig att undra ifall det är ett ?uttryck? eller ifall jag kommit på det själv, och det faktiskt rentav är ?helt efterblivet? att säga så.

    Så, vad tycker ni? Skulle ni kalla någon som är lite egen för ?ett exemplar?, eller har ni kanske hört någon annan använda uttrycket?

    Enlighten me!

  • Svar på tråden Förstår ni vad jag menar när jag säger såhär?
  • Anonym (Förstår)

    Inget konstigt.. i samma sammanhang brukar jag säga ?karaktär? också

  • Anonym (Undrar vem som är efterbliven)

    Klart man brukar säga så! Är det ett riktigt original så drar man till med ordet praktexemplar också.

  • elyse

    Nä, det blir inga frågetecken. Kanske att det inte är så vanligt att unga människor säger så, dock. Ja, jag tänker att någon som tycker att något låter "efterblivet" är rätt ung.

  • Physalis

    Tycker mig höra/ läsa exakt samma eller liknande varianter när någon ska beskriva en udda person.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Förstår ni vad jag menar när jag säger såhär?