Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?

Anonym (V) skrev 2018-04-03 07:37:25 följande:
    För vi kvinnor har en skev bild av vad som är trygghet eftersom vi präglats i trygghet av manlig auktoritet och mansstyre i form av rektorer poliser pappor magistrar doktorer som alla beskyddat och styrt oss under uppväxten, dagens barn får lära sig att kvinnor också är en trygghet, det blir en ny förebild och norm för vi som sedan format relationer med motsatta könet. Vår instinkt säger fortfarande åt oss att den mest starka agressiva energin är vår trygghet för det är vad vi formats under för regler som barn. Så det handlar om att få igång andra sidor i hjärnan än primära hjärnans.

Snälla män om de är passiva och undvikande och kräver dig som en mammaroll blir dock en otrygghet som kan göra lika mycket skada i en relation som våld så vi kvinnor vi försöker hitta den tryggheten som är maskulin - men stabil emotionellt.
    I det första stycket, där du skriver vi kvinnor verkar det som att ni kvinnor söker trygghet i en mer destruktiv relation hos en labil och dålig man p.g.a. manlig auktoritet och mansstyre i samhället.
    I det andra stycket, där du skriver vi kvinnor verkar det som att ni kvinnor söker trygghet hos en mer känslomässigt stabil och maskulin man som inte är för snäll, passiv och undvikande.
    Blir inte det paradoxalt och ologiskt?

"För vi kvinnor har en skev bild av vad som är trygghet eftersom vi präglats i trygghet av manlig auktoritet och mansstyre"
    Om det skulle stämma så hade de flesta kvinnor dragits till den typen av män, naturlig konsekvens av det skulle innebära att det beteendet skulle uppmuntras av de flesta kvinnor, det skulle innebära att majoriteten av män skulle sträva efter det beteendet för att inte bli bortvalda men i verkligheten är det så att det är vissa kvinnor som dras till en minoritet av män som är mer dåliga, aggressiva och farliga.

poliser pappor magistrar doktorer, är det auktoriteter som det förväntas stark aggressiv energi av? Poliser måste ju ha nära tillgång till den men det är ju inte så lyckat med de som utstrålar aggressiv energi.

"Vår instinkt säger fortfarande åt oss att den mest starka agressiva energin.."
    De män TS tar upp verkar vara mer sexuellt attraktiva men när kvinnor försöker lägga ansvaret för trygghet i familjen på aggressiva män så blir det mer primitivt, att det skulle bero på att ni formats av läkare, rektorer och "mansstyre" köper jag inte. Det är inget dom symboliserar trygghet i vårat samhälle där ansvaret för trygghet ligger mest på ens eget ansvar b.l.a genom att kunna stå upp för sig själv och välja en man som är stabil.

Det påminner mer om en medberoende som har en skev syn på mansrollen för att det stämmer på de kvinnor som haft en dålig uppväxt med en mer aggressiv pappa/styvpappa, de har en tendens misstolka det som trygghet eftersom det är han som ska beskydda familjen samtidigt som många de har dem som renoveringsobjekt och vill förändra dem, det innebär ju också att de har en aning skev syn på kvinnorollen.
    Anknytningen påverkar en hel del i vuxenlivet när det kommer till val av partner och hur man fungerar i relationer, man följer ofta den mall som man lärde sig som barn och det är föräldrarna i första hand som står för anknytningen.

"Snälla män om de är passiva och undvikande och kräver dig som en mammarol..."
    Det gör de aggressiva renoveringsobjekten också.

"dagens barn får lära sig att kvinnor också är en trygghet"
    Dagens barn? Är det först i modern tid som mammor symboliserar trygghet för sina barn? Är det först i modern tid som en flickvän kan innebära trygghet för någon?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 11:24:37 följande:
    Ja jag tror jag förstår hur du menar förresten, kanske finns ett samband. Så ordet "snäll" om sig själv ska man helst inte säga helt enkelt,
    Jag tror det nämndes i en tråd där någon sökte tips om presentationen för nätdejting.
    Att vara snäll är något som förväntas av en så varför ens nämna att man är snäll om det är en norm, det kan uppfattas som lite skumt och den som är självutnämnd snäll är inte alltid snäll eller så döljs det andra personlighetsdrag bakom ordet snäll.

Det är lite skillnad på hur man upplever sig själv och hur andra upplever det.
    Den som kan stå upp för sig själv och riva ifrån när det behövs och sätta gränser känner sig inte alltid så snäll men andra kan tycka att man är snäll.
  • KlunsSmurfen

*

Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 18:15:20 följande:
    Tråden handlade egentligen inte om mig från början, utan var nåt jag satt o funderade på i ren tristess och ville ha nåt att diskutera. 

Men om jag ska utgå från mig själv så har jag både initiativförmåga, självförtroende och är ambitiös, dessvärre är jag introvert och det jag tror är mitt största problem - överdrivet rädd för att såra någon och rädd för att skapa konflikter. Det får mig kanske att framstå om "mindre man", inte så modig. Vet inte om jag kan ändra på det då jag tror det har biologiska orsaker främst, men kanske går att träna bort till viss del. 

Men det du nämnde om att vara mer man, vad menade du då? Finns det en mall för hur en man ska vara? Idag när vi ska tänka på allas lika värde och där kvinnor ska få ta mer plats, är det verkligen inne att fortfarande köra på stereotyperna? Eller kommer vi inte ifrån det?

Jag tycker det viktigaste är att vara sig själv och inte efterapa nån annan, det brukar aldrig bli bra för mig.
    En ny "kvinnor säger att de vill ha en snäll och omtänksam man men väljer dåliga män" tråd?

Introvert har diskuterats i den tråden.
    www.familjeliv.se/forum/thread/78561561-manniskor-som-inte-klarar-att-smaprata-med-framlingar/19

Introvert är personlighetsdrag som verkar vara biologiskt och de verkar vara mer försiktiga men rädd för att såra någon och konflikträdd tillhör inte det personlighetsdraget och har ofta med självkänslan att göra, du kan också vara HSP.
    Vissa introverta kan behöva träna på att vara social i olika situationer.

"Det får mig kanske att framstå om "mindre man", inte så modig."
    Det är mycket möjligt eftersom män förväntas vara starka och det verkar gå hand i hand med kvinnors preferenser men det beror på hur man definierar stark.
    Det är en svaghet att skylla på att man är snäll (många gör det) när man är livrädd att såra andra och är konflikträdd eftersom det ofta handlar om ens egna känslor och brister medan det krävs lite styrka att träna bort sin rädsla för konflikter och att rädslan såra andra eftersom man måste sätta sina känslor (och ofta andras) åt sidan.

"Finns det en mall för hur en man ska vara?"
    Om man ska kunna utvecklas som individ så är 1-10 en bra början.
    The nice girl syndromewww.varningstecken.n.nu/thenicegirlsyndrome
    The nice guy syndrome
    www.johanydren.se/snall/ar-du-for-snall/
    (läs kommentarerna)

Psykologen spånar, byt situation och sätt det i ett förhållande.
    2 Mistakes that Every Guy Makes When Approaching Girls

"Idag när vi ska tänka på allas lika värde och där kvinnor ska få ta mer plats, är det verkligen inne att fortfarande köra på stereotyperna? Eller kommer vi inte ifrån det?"
    Det är feminister, snälla män och "bad boys" som alltid tar upp de stereotyperna men det handlar ofta om fördomar.

Det har diskuterats i den tråden.
    www.familjeliv.se/forum/thread/78440209-ar-det-sant-att-kvinnor-inte-faller-for-snalla-och-forsiktiga-man/

"Jag tycker det viktigaste är att vara sig själv och inte efterapa nån annan, det brukar aldrig bli bra för mig."
    Det är också svårt att trivas med sig själv i längden om man är konflikträdd.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jadu) skrev 2018-04-03 11:22:25 följande:
    Menar du att om man säger att man är snäll som man så har man dålig självkänsla? Obestämd Varför har du fått den uppfattningen?
    För att det brukar vara uppenbart med "kvinnor säger att de vill ha en snäll och omtänksam man men väljer dåliga män" tråd.
    Första inlägget syftar på en minoritet av kvinnor som dras till en minoritet av män men du får det att verka som att det är en norm att kvinnor dras till dåliga män trotts att de säger att de vill ha snälla omtänksamma män så blir de snälla bortvalda när det egentligen finns andra personlighetsdrag bakom, "överdrivet rädd för att såra någon",  "den försiktigare typen", "rädd för att skapa konflikter."

• KlunsSmurfen
    Thereisthat skrev 2018-04-04 00:32:48 följande:
    Kan tillägga att jag har haft en väldigt dålig relation med en väldigt skadlig kvinna. Så det är knappast något unikt för kvinnor att välja fel partner.
    Men om man läser #28 skulle man kunna tro det, det låter som feministisk propaganda.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (D.D.) skrev 2018-04-04 06:33:35 följande:
    Även om kvinnor vill ha en man som är snäll, så väljer inte kvinnor en man för att han är snäll.

Att kvinnor inte är förmögna och uttrycka detta och många snälla män oförmögna att ta till sig detta, gör att många kvinnor i slutändan blir tillsammans med skitstövlar. Av den enkla anledningen att de flesta de flesta snälla män inte attraherar dem.
    "Även om kvinnor vill ha en man som är snäll, så väljer inte kvinnor en man för att han är snäll."
    Det håller jag med om, det finns många flera egenskaper som räknas.

"Att kvinnor inte är förmögna och uttrycka detta och många snälla män oförmögna att ta till sig detta"
    Är det kvinnornas fel att vissa inte kan ta in i huvudet
    * att snäll inte är den enda egenskap som räknas hos någon.
    * att vara snäll är inte när man är för feg för att vara dum, snäll är något man väljer att vara.
    * att det inte räknas som snällt om man alltid förväntar sig till baka.
    * att vissa definierar om ordet snäll för att släta över vissa andra mindre positiva egenskaper.
    * att alla kvinnor som dras till arslen är inte helgon, de kan vara rätt stora arslen själva.

* att den som har ett val sätter sällan den etiketten på sig själv eftersom det garanterat kommer att uppstå situationer där man inte kommer att känna sig snäll, det är andra som sätter den etiketten genom en genomsnittlig bedömning och det är ju väldigt uppenbart att inte alla kommer att tycka att man är snäll.

Vilka preferenser har de själva hos kvinnor?

Det finns kvinnor som har samma problem så det är ju ingen "mansgrej" men jag vet inte om de har samma behov av att förneka det (förutom de som är "snälla"),  jag tror inte att de riskerar att bli bortvalda på samma sätt men det kan trassla till det i förhållanden.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-04 07:43:21 följande:
    Det är väl ett kriterie bland många andra. Som jag tror någon skrev så utgår man från att människor är snälla tills de visar något annat eftersom de flesta faktiskt är det. Så även om det är ett viktigt kriterie är det inte något som utmärker en (i normalfallet) eftersom det förutsätts att folk är snälla mot sin partner precis som att det förutsätts att folk sköter son hygien osv. Om vi inte pratar om sånt extremt som att aktivt välja att skriva brev till interner så är ju brist på snällhet sällan sånt som ens märks initialt.
    [...]
    jepp så det kan uppfattas som en aning skumt om någon måste upplysa om hur snälla de är.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Hanna) skrev 2018-04-04 08:39:34 följande:
    Att man går utifrån hur en människa uppfattas och inte utifrån hur hen själv upplever att hen är innerst inne, känns ganska självklart och lär gälla både män och kvinnor och i alla situationer inte bara romantiska.

Du menar att kvinnor i gemen inte förstår när män är elaka mot dem utan tolkar det som positiv självsäkerhet.

(Sen säger det ju sig själv att även en elak människa kan låtsas vara snäll, så helt säker på en människas snällhet kan man ju inte vara förrän man lärt känna den. Snällhet är som sagt väldigt sällan ett utmärkande drag initialt då de flesta är snälla/verkar snälla. Gäller för övrigt både män och kvinnor det med).

Självklart kan man inte bara vara snäll, precis som det inte räcker att bara sköta sin hygien. De flesta människor söker en komplett människa inte bara avsaknaden av elakhet eller dålig lukt.
    "Du menar att kvinnor i gemen inte förstår när män är elaka mot dem utan tolkar det som positiv självsäkerhet."
    #30, alla förstår inte riktigt men det finns också de som medvetet söker sig till dem
    www.expressen.se/nyheter/inloggad/darfor-lockas-kvinnor-av-de-farliga-mannen/

22:26

Svar på tråden Varför väljer kvinnor ändå dåliga män?