Inlägg från: Anonym (Normalviktig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Normalviktig)

Min man tycker att jag ska gå ner i vikt, är så trött på det!! (Jag är inte tjock)

Min man gillar riktigt smala tjejer. Det vet jag dels pga kommentarer om andra tjejer på film, på stan osv, och dels pga hans ständiga pikar om min vikt. Pikar som "Du måste verkligen ta itu med den här vikten nu". "Du kommer sluta som din mamma" (hon är tjock). "Det kommer vara försent för dig snart" (är 30 bast). Och när jag äter något gott tex choklad får jag suckar och blickar och kommentarer, samt om jag har en stor potion potatis eller pasta. Inte varje dag, men ofta nog att det får mig att må dåligt. Även om han inte säger något, så vet jag att han tänker det ...

Gick nyligen ner ca 5 kg och då var jag skitsmal och snygg, men han tyckte ändå att jag inte var tillräckligt smal! Jag vägde 56kg och han tycker att jag borde väga 52kg. Det tycker inte jag. Nu väger jag ca 61kg och jag har en snygg kropp tycker jag (tränar). Jag har inte magrutor. Jag har lite "love handles" och lite för mycket fett på överarmarna (genetiskt men set i alla fall bättre ut nu när jag tränar). 

Jag skulle också vilja väga typ 55 kg (52 tycker jag blir för smalt för mig) men DET ÄR INTE VÄRT DET! Jag kan inte äta NÅGOT gott isåfall. Jag är hungrig hela tiden och fryser hela tiden. Jag mår piss, är konstant arg och sur och vill dö typ.

Just nu mår jag bra, mentalt, tränar och mår bra fysiskt. Jag är bara inte model-smal. Vilket inte är naturligt för min kroppstyp ändå ...

Varför kan han inte bara njuta av sin annars heta fru som har något kg extra? VARFÖR???

• Svar på tråden Min man tycker att jag ska gå ner i vikt, är så trött på det!! (Jag är inte tjock)
  • Anonym (Normalviktig)

Ingen är perfekt. Han är bra och fin och snäll på många sätt men han är perfektionist. Vilket jag står ut med. Men inte när det gäller min kropp. :( 

• Anonym (Normalviktig)

Grejen är att vi brukade göra det ihop. När vi träffades vägde jag tio 64 kg men jag var ganska tjock. Nu när jag har massor av muskler väger jag 61 men är MYCKET smalare och snyggare. Jag hade inget emot lite pikar då för att jag höll med! Men nu är jag faktiskt själv nöjd. Han vill att jag ska "komma i form" så att jag kan ta modellbilder. Jag bryr mig ärligt inte så mycket om det? Men när jag säger det blir han sjukt besviken och tappar helt respekten för mig. 

Vi är gifta också så det är inte så att jag kan "bara lämna" honom. Vilket jag inte vill heller för även om det är tufft ibland i förhållanden så älskar jag honom och vill vara tillsammans. Men ibland blir jag bara så jäkla arg! Det finns säkert hundratals män som skulle tycka jag är världens kap! Jag får ofta blickar på stan och blir flirtar med osv. Men min egen man kan inte uppskatta mig. 

• Anonym (Normalviktig)
    Anonym (lite salt) skrev 2018-04-04 07:07:11 följande:

Hota honom: "varje gång du säger att jag ska gå ner i vikt köper jag en extra bulle och äter upp." Gör det ett par gånger så slutar han nog.

Fast det hjälper ju inte. Problemet är inte att han SÄGER det, så mycket som att jag vet att han inte är nöjd med min kropp. Det hjälper ju inte att äta mer bullar. Det hjälper inte ens om han slutar säga det. Jag kommer fortfarande veta vad han tänker. 
  • Anonym (Normalviktig)
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Lovars) skrev 2018-04-04 07:15:39 följande:
    Hur lång är du?

Många säger att de är normalviktiga och så har de 10kg övervikt.
    Se bild!
  • Anonym (Normalviktig)

Problemet är att han har gått på skönhetsmyten. Jag tror inte att han inser att instagramstjärnor väljer sina bilder och poser noga. Att filmstjärnor och modeller inte ALLTID är så där smala! Jag tycker att JenLaw och Scarlet är snygga. Han tycker typ Megan Fox i Transformers 1 och Kate Beckinsale är snygga. Jag tycker också dom är snygga men föredrar själv lite kurvor! Och framförallt, dom och jag har helt enkelt inte samma kroppstyp! Jag tränar 5 gånger i veckan och äter hälsosamt. Men jag vill inte stressa om min kropp och banta hela tiden. Jag hade nog med kroppsnojor i 20-årsåldern ...

• Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Man43) skrev 2018-04-04 07:24:07 följande:

Oh boy...d

Tjejen, den snubbe som klagar på din vikt, förtjänar icke att vara med dig.

Vill du ens ligga med nån som ser på dig så? (Om frågan tillåts, dock brukar nedlagt sexliv kännas för snubbar.)

Och jo, även gifta lämnar partners som inte respekterar dem. Och det är förstås inte nåt man ?bara? gör, men det din man gör är inte ?bara? det heller - han respekterar dig ju inte.

Det blir självklart inte lika bra om jag konstant är självmedveten och orolig över min kropp. Men det är inte i sänghalmen som det är problem, det är när vi sitter och tittar på tv. Eller när jag har fixat till mig innan han kommer hem från jobbet och jag ändå inte får en kommentar.

MEN han kommenterar mig även positivt. Han gillar min rumpa, t.ex. sen jag började träna. Och han säger till mig att jag är fin ibland, eller ganska ofta, spontant. Men att hela tiden känna att jag egentligen är för fet gör ändå ont. :( 

• Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Anais) skrev 2018-04-04 07:30:27 följande:

Men alltså.... herregud, vad respektlös din man är! Man beter sig bara inte så. Jag tycker du ska sätta dig ned med din man lugn och stillsamt och säga att han får dig att må dåligt. Att du inte vill leva ett liv under lupp och fråga varför det här är så viktigt för honom. Jag förstår att du inte bara kan resa dig upp och lämna, men jag tycker ändå att detta ständigt nedtryckande är en riktig dealbreaker.... säg åt honom att han har ett osunt sätt att se på dig och förklara att det inte är en omöjlighet att vissa personer skulle få anorexia av hans ständiga pikar. Om han inte uppskattar dig och din kropp så kanske han borde fundera på om han verkligen älskar dig kravlöst (som han borde)

Bra tips här! Jag har tänkt på den konversationen så många gånger. Men om jag ska vara helt ärlig så är vår kommunikation bristfällig. Han jobbar mycket, är ofta trött och vill inte prata. Han tycker att jag är dramatisk och alltid har något att klaga på. Men jag tror att vi skulle kunna lösa 99% av våra problem om vi bara tog 2-3 timmar nån dag att prata igenom allting. Jag vill gärna höra hans synvinkel på flera andra saker också, men att ha tillfälle för gensvar! Pratar med min psykolog om det (jag går till en psykolog för min ångest) och hon föreslår parterapi. Vilket jag vill men han vill inte. Han säger att jag inte vet vad ett dåligt förhållande eller dålig kommunikation är (han jobbar med mkt människor). Men jag tycker att man har väl inget att förlora på att prata? Det går alltid att göra det bättre? Han tycker att prata är tortyr, typ. 

Men klart att man målar fan på väggen på ett forum också. Han har många bra egenskaper. Han är snäll, generös, vill förbättra världen, jobbar med att hjälpa människor, gör allt för att jag och vårt barn ska ha allt vi behöver. Jag har även konstant mindervärdighetskomplex som säkert gör saker 10 ggr värre i mitt huvud än i hans. 

• Anonym (Normalviktig)
    punktslash skrev 2018-04-04 08:44:01 följande:

Trolltråd? Låtsas du ha en man som klagar för att få bekräftelse? Ingen vettig människa tycker att det är för många kilo där.

Eh, som jag skrev så tycker jag inte att jag är för tjock! Men jag är inte modellsmal. Nej, det är ingen trolltråd.
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (det är inte värt det) skrev 2018-04-04 09:47:45 följande:

Jag hade det precis likadant med min man. Jag var så nöjd med mig själv och min kropp, tränade och vägde för mig lagom utan att vara supersmal för det mår jag inte bra av. Men det kändes som jag aldrig dög för honom. 

Jag kunde göra mig jättefin när vi skulle gå ut och han sade aldrig att jag var fin. Var vi på en badstrand så kollade han in andra tjejer (som var supersmala). Har också alltid fått komplimanger av alla och vet att jag duger både på in- och utsidan men han fick mig att aldrig känna att jag dög för honom och vi hade också problem att kommunicera. Ville jag prata om allvarliga saker så var jag en dramaqueen osv. Jag kände att jag orkade inte längre så jag flyttade i från honom för några månader sedan och känner att jag sakta men säkert börjar må bättre i mig själv. 

Man vill ju bli älskad för mer än att bara vara en supersmal modellkropp. Det är ett så ytligt och förnedrande sätt att se på sin partner. Som att köpa en fin bil som ska vara perfekt hela tiden. 

Det låter så som mitt förhållande! Men jag vet att han älskar mig för många andra saker. Det var inte mitt utseende han föll för, helt klart, och det är väl bättre på ett sätt. Men när jag vet att så många andra män skulle tycka att jag är helt underbar, är det ändå svårt att känna sig tillräcklig.

Han har inte heller nån modellkropp förresten. Han har ett helt eget komplicerat förhållande till mat som jag inte vill gå in på (kanske det är därför han är så fokuserad på min vikt också). Han är absolut inte mitt ideal. Mitt ideal är typ Chris Hemsworth. Han ser inte ut så alls. Inte ens lite. Men jag kommenterar inte det ändå, för jag vet är det är ett nästan ouppnåeligt ideal och det är inte därför jag älskar honom. Jag tycker ändå att han är snygg och bra nog som han är. Han behöver liksom inte vara Chris Hemsworth för att jag ska älska honom, tycka att han är attraktiv, och vilja leva med honom. Och jag behöver inte påminna honom om att han inte ser ut så flera gånger i månaden. (Se där, så svårt är det inte!!!). 
  • Anonym (Normalviktig)
    Anonym (Mia) skrev 2018-04-04 10:55:04 följande:

Du är jättesnygg och din man ska inte få dej att må dåligt. Med det sagt, jag blir lite fundersam över att du "nyligen gick ner 5kg" och nu har gått upp 5 kg sedan nyligen? Det var en snabb ökning! Mer än jag gått upp hela mitt vuxna liv. Det är inte så att du har någon vana med bantning- äta onyttigt- banta eller liknande som han bekymrar sej över? Jag kan kommentera min man ibland när han trycker i sej för mycket påskgodis, tar kakor ur frysen varenda vardag osv. Han är inte alls tjock men några extra kilo och det skulle vara så enkelt för honom att gå ner några kilo och se helt perfekt ut om han bara gav upp det där att han aldrig tar en kaka utan tre, en godis utan fyra. Jag är kanske ytlig men en platt mage är det absolut sexigaste som finns på en man för mej och en mjuk mansmage det mest avtändande och jag vill tända på min man. Det är inte de extra kilona som stör mej ännu utan attityden att moffa. Kan det vara en liknande situation hos er?

Nu vet ju inte jag om dina snabba fem kg var kakor eller rena muskler så det är bara en tanke.

Jupp. Det låter som en liknande situation. Nej det är inte en vanlig viktnedgång eller uppgång. Jag gick ner ganska snabbt inför ett event och sen åkte på semester och åt massor av mat. Då åt jag allt som jag inte hade kunnat!

Jag är nog som din man. Jag kan gå ner och få magrutor men det är ju den där biten choklad, kaka eller tårta som gör att livet är värt att leva! För MIG är det inte värt att se perfekt ut om jag måste ge upp det där lilla. Jag äter hälsosamt och tränar så lite godis ibland är inte så farligt tycker jag. 

Men jag har även en sjukdom som blir sämre dels av dålig mat (fett och socker) och sen enligt honom bukfett. Alltså enligt honom är det hälsosammare för mig att ha mindre fett runt magen så om jag har ett sexpack så är det nyttigare(?). Jag är ingen expert så jag säger inte emot, men jag tycker att nån måtta får det vara också. Jag mår bra med medicin. Men det har ju inget att göra med mina feta armar som han retar sig på ... 

Men de 5 kg var absolut tårta, inte muskler. Fast lite muskler också :) Men jag tycker det är okej! Det var god tårta ...

Du och min man kanske kan bli bästisar och prata om hur mkt ni retar er på era moffiga partners ;)

• Anonym (Normalviktig)
    Anonym (MS) skrev 2018-04-04 11:20:09 följande:
    Men herregud, skärp dig. För dig kanske 5 kg äär tokmycket, men inse att inte allas kroppar är som din. På mig gör 5 kg i princip ingen skillnad vare sig till eller från. Kan pendla i 5 kg på en dag beroende när på dagen jag väger mig och vad jag gjort innan (sovit, ätit, gått på toa osv.). Dessa 5kg är knappast problemet för ts.
    Anonym (Normalviktig) skrev 2018-04-04 10:33:03 följande:

Det låter så som mitt förhållande! Men jag vet att han älskar mig för många andra saker. Det var inte mitt utseende han föll för, helt klart, och det är väl bättre på ett sätt. Men när jag vet att så många andra män skulle tycka att jag är helt underbar, är det ändå svårt att känna sig tillräcklig.

Han har inte heller nån modellkropp förresten. Han har ett helt eget komplicerat förhållande till mat som jag inte vill gå in på (kanske det är därför han är så fokuserad på min vikt också). Han är absolut inte mitt ideal. Mitt ideal är typ Chris Hemsworth. Han ser inte ut så alls. Inte ens lite. Men jag kommenterar inte det ändå, för jag vet är det är ett nästan ouppnåeligt ideal och det är inte därför jag älskar honom. Jag tycker ändå att han är snygg och bra nog som han är. Han behöver liksom inte vara Chris Hemsworth för att jag ska älska honom, tycka att han är attraktiv, och vilja leva med honom. Och jag behöver inte påminna honom om att han inte ser ut så flera gånger i månaden. (Se där, så svårt är det inte!!!). 

Jag fattar att han har andra underbara sidor, sällan en människa enbart består av skit. Men att aktivt välja att behandla någon man älskar och lever ihop med på det sättet din man behandlar dig är fruktansvärt fult. När du vänder på det så säger du ju själv att du aldrig skulle vara på honom på det viset. För mig är sådant äckligt beteende något som gör att jag inte ens vill vara vän med en sån person, än mindre i en romantisk relation eller bo ihop. Med tanke på att din man inte ens går med på att möta dig i ett försök att lösa detta (med parterapi) så visar han ju bara ytterligare hur han skiter i dina känslor och tankar. Personligen skulle jag lämna min sambo (och framtida man) om han höll på så.
    Fast 5 kg på min kropp är STOR skillnad. Jag pendlar max 2kg upp och ner beroende på det jag ätit osv. 

Jag vill bara säga att han inte ALLTID kommenterar heller. Kanske ett par gånger i månaden. Men det är för mkt för mig. 
  • Anonym (Normalviktig)

Tja, vet inte hur detta kommer gå, men tack i alla fall. Det känns bättre att få konfirmerat att det är HAN som har problem, inte jag. 

• Anonym (Normalviktig)
    Tom Araya skrev 2018-04-04 22:11:57 följande:
    Jag undrar också som du, det låter nästan lite stört.

Hur såg du ut när ni träffades?
    Jag var lite tjock. På gränsen till övervikt. Men det var jag inte nöjd med heller. Vägde kanske 3 kg mer än nu, men hade inte alls muskler som nu. Efter det, något år kanske, så blev jag sjuk och gick ner till 48 kg. Då såg jag ut som ett benrangel, men hade fortfarande inte magrutor eftersom det inte fanns några muskler under. (Gick fort upp igen när jag tillfrisknade). 

Jag tycker inte om numret på vågen, skulle helst vilja väga runt 56-7 kg, men jag vet inte vad det är som spökar där, för när jag tittar i spegeln är jag nöjd. Bara inte när jag ser siffrorna på vågen. 

Men jag ser i alla fall MIL bättre ut än då. Mycket som har förändrats! Jag klär mig bättre, sminkar mig bättre, tar hand om mig bättre på alla sätt nu. 
  • Anonym (Normalviktig)

Okej, nu har vi pratat lite om det ...

Jag frågade honom rakt ut VAD det är som är fel på min kropp, för jag själv kan nämligen inte se det i spegeln. Han sa att jag är jättesnygg men, jag har inget mellanrum mellan mina lår längre (som jag tydligen hade när jag var 5 kg lättare, det visste jag inte ens själv). Samt att mina armar är tjocka vilket jag redan visste. Han gillar min rumpa och min platta mage (har inte magrutor men den är faktiskt ganska platt). 

Han sa att han gärna hjälper mig att gå ner, att vi kan prata om det (detta var dock 3 dagar sen och vi har inte pratat om det ännu) och gå ner i vikt tillsammans. Han tycker bara inte att vi ska släppa detta nu. Jag tror han är rädd för att bli äldre och ful i kroppen osv och använder detta som ett sätt att se till att både jag och han håller oss i form. Men det tänker jag ändå, för min egen skull. Det finns snygga 40 och 50åringar och en av dom tänker jag vara. Men inte på bekostande av min mentala hälsa. 

Men jag antar att jag går ner dom där 5 kg igen då så att jag har mellanrum mellan mina lår. Jag älskar honom och vill att han tycker att jag är attraktiv. Fast egentligen vet jag väl att inget jag gör kommer att duga. För om han älskade mig på riktigt så skulle han älska mig precis som jag är nu. 

• Anonym (Normalviktig)
    molly50 skrev 2018-04-09 11:03:38 följande:
    Du skrev att du gick ner 6 kg tidigare. Och inte heller då dög du i hans ögon.
    Så varför skulle det bli bättre nu?
    Hur ser han egentligen ut själv?
    Hur skulle han reagera på om du började ställa krav på hans utseende?
    Har du frågat honom om det och hur har han i så fall reagerat?
    Om du är nöjd med ditt utseende som det är nu så tycker jag du ska fortsätta så.
    Om det inte duger åt honom så tycker jag du ska dumpa honom och leta efter någon som älskar dig för den du är.
    För det verkar han inte göra.
    Han verkar onödigt utseendefixerad.
    Det är väl problemet med att vara snygg. Man attraherar folk som är utseendefixerade! Själv är jag inte det. Men han är i alla fall den bästa mannen jag nånsin har varit med. Han är verkligen en stand-up guy på många sätt också. 

Han tycker själv att han inte ser tillräckligt bra ut. Han jobbar på det. Men jag tycker han är världens sexigaste (när han vill ha mig, dvs ...) 

Det är inte som på film! Folk lever inte i så perfekta förhållanden. 

Jag tror dock att parterapi vore bra för oss. Så vi kan prata ut ordentligt utan att någon blir arg eller tjurar ...
  • Anonym (Normalviktig)
    molly50 skrev 2018-04-09 11:09:52 följande:
    Oavsett varför hon gick ner i vikt så var han inte nöjd ändå.
    Och det är väl det som är poängen.
    Han verkar inte nöjd vad hon än gör.
    Och en sådan person skulle i alla fall jag inte stå ut med.
    Oavsett hur mycket jag älskade honom.
    Jag vet inte om han var nöjd eller inte. Han sa att jag hade gjort ett bra jobb och att jag såg bra ut. Jag kände mig inte tillräckligt snygg men vet inte om det satt i mitt huvud eller inte. 
Svar på tråden Min man tycker att jag ska gå ner i vikt, är så trött på det!! (Jag är inte tjock)